Povestea microfoanelor de argint
S-au născut la Timişoara, au ajuns pe rând la Berlin, apoi la Londra, iar acum sunt în expoziţie şi în concert la Graz. Meşteşugite cu o măiestrie aflată undeva între bijuterie, electronică şi cunoaştere muzicală, microfoanele de argint urcă pe scenă.
Ana-Maria Cononovici, 13.05.2018, 14:39
S-au născut la Timişoara, au
ajuns pe rând la Berlin, apoi la Londra, iar acum sunt în expoziţie şi în
concert la Graz. Meşteşugite cu o măiestrie aflată undeva între bijuterie,
electronică şi cunoaştere muzicală, microfoanele de argint urcă pe scenă.
Muzician şi bijutier, Emil
Kindlein, creatorul microfoanelor de argint, ne-a depănat povestea lor… firească: Eu mi-am descoperit familia şi numele în ceea ce am găsit în podul
casei bunicului meu. Bunicul meu a fost bijutier începând cu 1929, tatăl meu a
fost ucenic în atelierul bunicului meu, atelierul tatălui lui, dar în cele din
urmă, în anii 60 a devenit electronist. Eu am fost pasionat de muzică şi am
avut o mulţime de proiecte muzicale, dar l-am descoperit pe bunicul ca bijutier
şi ce face o familie de bijutier, electronist şi cântăreţ? Face
microfoane de argint!
Emil Kindlein e profesor de muzică și are propria lui formație. Dar, spre
deosebire de alţi artişti, microfoanele la care cântă el sunt speciale: sunt
din argint şi le-a făcut chiar el. Ce au particular aceste microfoane? Microfoanele, în primul
rând, sunt bijuteria cântăreţului. Fiecare cântăreţ apare în multe imagini cu
microfonul lui şi cred că ne dorim cu toţii un inel sau un lanţ, avem bucuria
aceasta a bijuteriei. Şi cred că microfonul de argint este bijuteria care cântă
a cântăreţului. Sigur, putem vorbi despre particularităţile argintului şi
despre sunetul argintului, dar deocamdată m-aş rezuma la acest aspect de
bijuterie muzicală.
Microfoanele meşteşugite de Emil Kindlein reprezintă o premieră mondială
fiind realizate printr-un procedeu complex ce presupune o metodă tradiţională
de creare a bijuteriilor. Microfoanele sunt făcute din argint, după modelul
celor folosite în prima jumătate a secolului trecut, iar pentru realizarea unui
microfon, Emil Kindlein a folosit până la 500 de grame de argint. Argintul,
odată pregătit, este turnat în lingotieră, ajunge la laminor. Până şi
şuruburile sunt făcute din argint. Prețul unei piese unicat poate depăşi patru
mii de euro.Crearea unui astfel de mcirofon
durează aproximativ patru luni.
Cât despre expunerea la public, acesta a început în 2013, la Timişoara, într-un spectacol desfăşurat la Sinagoga din
Cetate. Evenimentul numit Microfonul de
Argint a reuşit să atragă un public numeros. Curioşii au putut admira trei
microfoane, după cum ne-a povestit Emil Kindlein: E vorba despre trei
microfoane de argint. Au fost lansate acum câţiva ani buni la Timişoara, la Microfonul
de argint, dar au ajuns şi la Londra, au fost şi la Berlin şi acum, au ajuns
la Graz, în luna designului. Graz Design Monat este un eveniment UNESCO şi o
lună întreagă vor fi prezentate într-un atelier de bijuterie a doamnei Hermine
Prügger, lucru care ne bucură.
Acurateţea cu care face microfoanele şi faptul că sunt funcţionale i-au
convins pe cei de la London Analogue Festival (festival de trei zile care
sărbătoreşte filmul, fotografia şi arta sunetului analogic să le expună în
toamna anului trecut). Numele artistului timişorean a apărut alături de artişti
internaţionali ca Terry King, Josep Maria Ribas Prous (primul autor spaniol
căruia i s-a acordat titlul de Maître de Fédération Internationale de l’Art
Photographique) sau Jono Pomodore (Jono Pomodore de la Metanono).
În Austria, artistul timișorean este invitat să susțină workshop-uri și
prezentări alături de artista austriacă Hermine Prügger, în cadrul celei de-a
zecea ediții a evenimentului Designmonat Graz, care se desfăşoară între 4 mai
și 3 iunie. Deschiderea acestui proiect s-a făcut cu proiecția filmului despre
SilverMics și un concert live. A fost amenajată o scenă mică în vitrină și
sunetul a fost captat de microfoanele de argint, iar publicul, aflat afară, în
stradă, a asistat la un concert tablou, prăvălia-atelier transformându-se în
studio de sunet.
L-am întrebat pe Emil Kindlein care sunt reacţiile oamenilor la vederea
acestor bujuterii-microfoane: Reacţiile sunt foarte bune, cred că din
cauza faptului că vorbim despre obiecte inedite. Din nou am fost foarte
bucuroşi să vedem că deşi sunt foarte multe evenimente în această lună a
designului şi foarte multe materiale tipărite, evenimentul nostru a fost
selectat ca deosebit şi a fost cuprins în revista lunii de design. Sunt poveşti
multe. La un moment dat nu ştiau cum să ia toată povestea microfoanelor de
argint, de unde a apărut omul acesta, de ce la Graz, cum au ajuns microfoanele
din România în Anglia, de ce Berlin Există o bucurie dar la un moment dat putem
vorbi chiar de o suspiciune: ce-i cu minunea asta Aşa că reacţiile de astăzi
sunt foarte bune şi sunt foarte bine promovate.
De la Emil Kindlein am mai aflat că toate cele
trei microfoane au fost folosite pe scenă, unde artiştii au interpretat de la
muzică clasică, până la melodii aparţinând lui Emil Kindlein şi că deja a
primit comenzi pentru astfel de microfoane din Irlanda şi din Italia, semn că
povestea microfoanelor de argint merge mai departe