Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Povestea Daciei amfibie

Astăzi vorbim despre povestea unui proiect studenţesc care a intrat la apă...la propriu, pentru că asta şi trebuia...

Povestea Daciei amfibie
Povestea Daciei amfibie

, 14.12.2014, 10:12

Astăzi vorbim despre povestea unui proiect studenţesc care a intrat la apă…la propriu, pentru că asta şi trebuia… Este vorba despre prima şi singura Dacie amfibie din istorie, o maşină care circulă cu tot atâta uşurinţă pe şosea, cât şi pe apă, fără să oblige utilizatorul să practice nicio schimbare atunci când se schimbă condiţiile de mediu.



Vehiculul a fost creat la Facultatea de Inginerie Mecanică din cadrul Universităţii Maritime Constanţa (UMC) în cadrul unui proiect de licenţă. O Dacia 1310 Double Cab, aflată în circulatie, a fost cumpărată de studenţii care au iniţiat proiectul, radiată, apoi donată universităţii. Acesta a fost începutul poveştii. Noul model de maşină nu are cai putere în plus, ci un scut anti-inundaţie. Ideea care le surâde mai degrabă pescarilor, decât şoferilor, a venit de la o studentă a Universităţii Maritime din Constanţa, secţia navigaţie, care a vrut să impresioneze comisia de licenţă cu un proiect inedit. Ei i s-au alăturat trei băieţi, studenţi la Inginerie Mecanică.



Dr. ing. Victor Heniuc, şef de lucrări la Universitatea maritimă din Constanţa, departamentul de navigaţie şi transport naval, îndrumătorul echipei de studenţi, ne-a spus cum a venit ideea proiectului şi cum s-a materializat ea: “Ideea a venit de la copii (studenţi). Ştiind că eu sprijin ideile mai trăznite şi văzând o realizare similară la universitatea Ovidius şi-au propus să facă ceva mai bun decât acolo. Ne-am apucat de treabă: am strâns un colectiv, am cumpărat maşina, am vrut atât de mult să facem treaba încât am cumpărat-o din banii noştri, pentru că la momentul respectiv nu era posibil altfel, universitatea nu putea deconta aceste cheltuieli, am pus eu jumătate din bani, copiii jumătate, după care am donat-o universităţii şi în felul asta s-au putut deconta celelalte cheltuieli. Anul acesta, prin martie-aprilie am început treaba sub forma unor proiecte de licenţă.”



Proiectul a fost terminat cu câteva zile înainte de licenţă, iar costurile lui au fost de aproximativ 10.000 lei (circa 2200 de euro). Universitatea le-a decontat toată investiţia şi îi susţine în continuare, pentru ca invenţia să ajungă cunoscută în toata lumea. Şcoala constănţeană nu se află la prima realizare de acest fel. Colegii celor de la Universitatea Maritimă, studenţii de la Universitatea Ovidius reuşesc an de an să elaboreze prototipuri de autovehicule cu diferite sisteme de propulsie, care combină mecanismele de deplasare. dr. ing. Victor Heniuc ne-a spus în ce constă noutatea acestui proiect: “Amfibie înseamnă o entitate precum broască sau salamandra care trăiesc în apă şi pot să trăiască foarte bine şi pe uscat. Amfibie în sensul tehnic înseamnă un vehicul care îşi schimbă regimul de deplasare, fie navigant, fie rutier, fără să faci niciun fel de transformare, adică intră în apă şi iese din apă direct, fără altă manevră, sau transformare tehnică. Fac această precizare, pentru că ceea ce mi-au spus studenţii că au văzut făcut sunt nişte Dacii la care se demontează roţile, şi s-ar monta un fel de kit format din flotoare şi zbaturi şi în felul ăsta maşina poate să meargă şi pe apă. Asta ar fi un vehicul cu două regimuri de nevigaţie. Amfibia noastră intră în apă şi iese din apă direct fără niciun fel de altă transformare. Ce-ar fi inedit este că am realizat asta pentru un autovehicul de tip Dacia Double Cab, pentru că ideea de vehicul amfibiu nu este a noastră, s-au făcut foarte multe în lume, de la autoturisme, până la autobuze. Noi am adaptat practic o Dacie, soluţiile tehnice au fost strict personale, funcţie de ce am găsit pe piaţă. Proiectul ca atare s-a finalizat nu numai teoretic, ci şi practic, Dacia funcţionând pe apă şi devenind celebră.”



Ca orice prototip, Dacia-amfibie mai are nevoie de ajustări. La prima testare în apă, unde a prins aproape 7 kilometri pe oră, maşina a făcut un val în faţă şi a intrat apă la motor, astfel încât o primă transformare a fost montarea unui sparge-val în faţă, care se ridică atunci când vehiculul intră în apă. „Am fost singurii care au luat 10 şi a fost o mândrie a noastră să şi facem ceva în plus faţă de ceilalţi”, au declarat studenţii care au iniţiat şi realizat proiectul şi care lucrează încă la el sub formă de lucrare de Master. Dacia amfibie a fost lansată la apă, cu şofer şi pasageri, în cadrul festivităţii de începere a anului universitar 2014-2015, ceremonie care s-a desfăşurat la baza sa nautică de pe lacul Siutghiol.



Dacia pe apă este o adevarată mină de aur – cred inventatorii. Dr. ing. Victor Heniuc: “Ea ar putea fi folosită în momentul în care ar intra în producţie de serie acolo unde alternanţa apă uscat ar fi frecventă, de exemplu în caz de inundaţii, când ar putea intervenii în diferite zone temporar izolate din cauza inundării drumurilor, ar putea fi folosită pentru aprovizionare sau ambulanţă chiar în zone gen Delta Dunării.”



Acum, următorul pas este ca Dacia-amfibie să fie înmatriculată, atât ca autoturism, cât şi ca ambarcaţiune pe apă.

„Brave cut” este numele proiectului iniţiat de Fundaţia Renaşterea
România la ea acasă marți, 17 decembrie 2024

Brave Cut

Un proiect prin care, dacă avem părul lung, îl putem dona pentru realizarea de peruci din păr natural pentru cei ce au nevoie de ele. „Brave...

Brave Cut
foto: facebook.com/sapunulcheia
România la ea acasă marți, 10 decembrie 2024

Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar

Povestea săpunului Cheia ne poartă în timp până la data de 3 martie 1886, când Lippa Brunstein înregistra la primărie fabrica familiei sale....

Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar
Foto: RRI (Ștefan Baciu)
România la ea acasă marți, 03 decembrie 2024

Băile Herculane, obiectiv de colecţie!

Istoria de două milenii a staţiunii Băile Herculane începe odată cu prima sa atestare documentară în anul 153 e.n. şi se continuă cu...

Băile Herculane, obiectiv de colecţie!
Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului
România la ea acasă marți, 26 noiembrie 2024

Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului

Cu intenţia de a evidenţia patrimoniul cultural din ţara noastră, Asociaţia Designers, Thinkers, Makers a creat programul “Culture and...

Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului
România la ea acasă marți, 19 noiembrie 2024

Ziua comunicării nonviolente, la Iaşi

În această toamnă, la Iaşi, a fost marcată Ziua internaţională a nonviolenţei, care a fost stabilită de Organizaţia Naţiunilor Unite, în...

Ziua comunicării nonviolente, la Iaşi
România la ea acasă marți, 12 noiembrie 2024

Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti

Germania anilor 1919 dădea curentul Bauhaus, provenind din asocierea cuvintelor germane bau – a construi și Haus – casă. Extrem de...

Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti
România la ea acasă marți, 29 octombrie 2024

Fenomenul „Anul Nou care n-a fost”

Astăzi discutăm despre un film. Şi am ales această temă, pentru că “Anul Nou care n-a fost”, primul lungmetraj al regizorului şi...

Fenomenul „Anul Nou care n-a fost”
România la ea acasă marți, 22 octombrie 2024

Apa de Dunăre, bună de băut

Mai târziu, după 126 de ani, o ecologistă olandeză, Li An Phoa, fondatoarea mișcării Drinkable Rivers și partenerul ei, Maarten van der...

Apa de Dunăre, bună de băut

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company