Oraşul M
Am văzut oameni care chiar se opresc în staţia de metrou. Îşi scot telefoanele, scanează codurile QR de pe pereţi sau pur şi simplu privesc, zâmbesc.
Ana-Maria Cononovici, 15.02.2022, 17:31
Am văzut oameni care chiar se opresc în staţia de metrou. Îşi scot telefoanele, scanează codurile QR de pe pereţi sau pur şi simplu privesc, zâmbesc. Suntem într-o staţie de metrou din Bucureşti prin care trec zilnic mii de oameni. De obicei trec grăbiţi, fără răgaz, dornici să prindă următorul metrou. Iar acum, mulţi încetinesc şi privesc. Şi cred că exact aceasta a fost unul dintre scopurile artiştilor de la Asociaţia VAR Cultural, atunci când s-au decis să folosească spaţiul staţiilor de metrou drept galerie de artă contemporană.
Andu Dumitrescu, artist şi unul dintre coordonatorii proiectului Oraşul M, ne-a spus de unde a venit ideea acestui proiect: “Nu mi se pare o idee ieşită din comun, dat fiind felul în care arată oraşul Bucureşti, fiindcă la el ne referim aici. Aşa încât am simţit nevoia să creăm un proiect în zona vizuală, apropo de oraşul Bucureşti, care este poluat din toate direcţiile şi mai ales la nivel vizual, şi ne-am gândit că cel mai bun loc în care am putea să intrăm cu artişti, în care am putea să arătăm ce înseamnă artă contemporană, de fapt, de bună calitate, ar fi metroul. Vizibilitatea este maximă!
Deocamdată artiştii au creat lucrări în două staţii ale metroului bucureştean, dar vor mai fi şi alte “galerii subterane în viitor. De ce la metrou şi care au fost paşii urmaţi pentru realizarea acestui proiect? Andu Dumitrescu: “Pentru a face cunoscut fenomenul artei contemporane ne-am gândit că acolo e cel mai bun loc pentru asta. Am încercat să transformăm oraşul de sub oraş, în galerie de artă subterană. Nu e uşor, vă mărturisesc! Pentru a ajunge să expunem într-o staţie, noi aflându-ne la a doua în care am intrat cu artişti, lucrăm cam două-trei luni pentru asta, pornind de la discuţiile cu artiştii, totul e voluntariat, fiecare artist care pătrunde la metrou o face voluntar şi mi se pare o dovadă de respect din partea lui pentru oraş. Aşa cum şi proiectul nostru e o dovadă de respect. Apoi urmează discuţiile cu partenerul Metrorex, punctual, pentru fiecare lucrare purtăm o discuţie, pentru a stabili exact unde va fi amplasată, în ce condiţii. Ne referim şi la securitatea călătorilor, evident. După care urmează implementarea, adică partea tehnică de achiziţionare a materialelor necesare, stabilim programul de lucru, care în general e de la 23.30 la 5 dimineaţa. Şi chiar dacă pregătim proiectul o lună, programul de lucru e foarte scurt.
La Piaţa Romană, staţia cel mai recent decorată, artiştii au lucrat 7 nopţi. Vine cu detalii Andu Dimitreascu: “Am făcut un apel către tinerii artişti, mă refer la studenţi în ultimul an, la Arte, şi la proaspăt absolvenţi şi s-au înscris mulţi tineri talentaţi. Noi ne-am evaluat posibilităţile şi am ales 14. În momentul de faţă sunt 13, dar mai există un artist ceramic care lucrează, dat tot procesul tehnologic al realizării lucrării lui e mai complicat. Există şi o problemă cu materialele, din cauza pandemiei şi va mai dura puţin până va reuşi să o monteze la Piaţa Romană.
Temele sunt inspirate din prezent, după cum ne-a spus interlocutorul nostru, care ne-a invitat să ne facem drum la metrou: “I-aş tenta pe ascultători cu proiectul în sine şi le-aş recomanda să urmărească asociaţia VAR, asociaţia noastră, care este producătorul şi creatorul conceptului. Toţi artiştii sunt foarte buni, nu am cum să recomand o lucrare sau alta, mi se pare că toate lucrările sunt bine integrate în spaţiile metroului. Avem două spaţii în care am pătruns, Izvor şi Piaţa Romană şi urmează staţia Eroilor.
Andu Dumitrescu ne-a tentant însă, trecând în revistă tehnicile folosite în realizarea lucrărilor: “Nu vorbim despre pictură murală, nu este o intervenţie murală şi atât. Proiectul în sine nu la asta se referă. Ci la orice zonă a artei contemporane, fie că e instalaţie, că la Romană avem de exemplu o mică instalaţie, există lucrări de grafică multe, murală, evident, există fotografie, ceramică, în curând. Sculptură, de exemplu, la Eroilor o să fie mai multe obiecte. Există şi o lucrare AR (Realitate augumentată), un afiş care, odată scanat, se animă. Se foloseşte telefonul, se intră pe Instagram şi acolo este exact acel obiect. Există ilustraţie, care iar ţine de zona grafică. Mai este o lucrare care se duce aproape de frescă, din punct de vedere tehnic. Cam în toată staţia am încercat să pătrundem, pe ambele peroane, în ambele zone ale intrărilor.
Când am coborât din metrou la staţia Piaţa Romană, mie mi-a atras atenţia o măsuţă cu două televizoare alb-negru, unul de dimensiuni mari, iar celălalt, de voiaj, vopsit cu culori, alături de care mai sunt înghesuite două ornamente, amintind de stilul vechi, dar mult mai puţin specifice.
Şi chiar şi ideea de a vizita o staţie de metrou nu numai de a o folosi mi se pare o propunere tentantă, pe care ne-au lansat-o artiştii şi din dorinţa de a familiariza cât mai multă lume cu fenomenul artei contemporane.