Narativ sau lectura pentru copii
În câte feluri poţi citi o poveste s-au întrebat şi în această toamnă cei de la Asociaţia Curtea Veche şi, pentru a afla răspunsul, i-au invitat pe copii, părinţi şi profesori la cea de a doua ediţie a Festivalului de lectură pentru copii NARATIV.
Ana-Maria Cononovici, 09.10.2016, 10:10
În câte feluri
poţi citi o poveste s-au întrebat şi în această toamnă cei de la Asociaţia Curtea Veche şi, pentru a afla
răspunsul, i-au invitat pe copii, părinţi şi profesori la cea de a doua ediţie
a Festivalului de lectură pentru copii NARATIV. Cele 120 de activităţi din
cadrul festivalului au fost gratuite şi au avut ca scop să crească interesul
celor mici pentru lectură şi să îi familiarizeze pe părinţi cu noţiunea de
parenting pentru lectură.
Valentina
Roman, manager de proiect Narativ – Festival de lectură pentru copii şi
director executiv al Asociaţiei Curtea Veche, organizatorul evenimentului, ne-a
spus cum a apărut ideea acestui festival: Asociaţia Curtea Veche este
înfiinţată de peste doi ani, doi ani de când promovăm lectura în rândul copiilor,
încercăm să promovăm cititul de plăcere şi nu din obligaţie. Prin toate
acţiunile noastre care sunt şi în mediul urban şi în mediul rural am
identificat două probleme privind lectura în rândul celor mici şi anume: în
mediul rural, în sate, lipsa accesului la cărţi, iar în oraşele mari unde
există cărţi, există librării, copiii au acasă cărţi, dar nu sunt neapărat
foarte entuziasmaţi să le citească, nu ştiu cum s-ar putea apropia de lectură,
iar părinţii sunt îngrijoraţi şi nu mai găsesc strategii prin care să-i facă pe
cei mici să descopere cititul. Aşa ne-a venit ideea unui festival de lectură în
care am adunat tot felul de activităţi interactive pentru cei mici. Încercăm
să-i apropiem de carte şi să-i facem să-şi imagineze altfel poveştile.
Ateliere precum
Odiseea – Bandă desenată, Pinocchio – Poveşti pe muzică, Peter Pan – Actorie
pentru cititori, Storytelling, au fost o ocazie în care copiii au desenat, au
compus muzică, au jucat teatru şi chiar au inventat propriile poveşti. Titluri
cunoscute din literatura universală au devenit pretextul unor explorări care
mai de care mai neobişnuite, ne-a spus Valentina Roman, manager de proiect
Narativ – Festival de lectură pentru copii: Pe baza lor, am
gândit o serie de ateliere interactive, i-am invitat pe cei mici să facă
coloana sonoră pentru o carte pe care o îndrăgesc, să realizeze o bandă
desenată după volumul Odiseea, un teatru de umbre, să născocească poveşti. Şi
pentru cei mai mici, care nu ştiu încă să citească, am făcut nişte rime şi ghicitori,
Litere pentru prichindei le-am spus noi, în cadrul cărora s-au familiarizat
cu alfabetul.
Barna Nemethi,
regizor şi fotograf, a susţinut un atelier pentru copii şi ne-a vorbit despre
experienţa pe care a avut-o în cadrul festivalului: Atelierul meu s-a
numit Jurnalist de poveste şi am încercat să plecăm de la întrebările
fundamentele ale jurnalistului şi cumva să investigăm poveştile pe care le
citim. Unul dintre motivele pentru care facem asta e ca să le arătăm copiilor
că o carte nu e doar interesant să fie citită. De exemplu, Robinson Crusoe,
care este o carte pentru copii, dar în acelaşi timp este şi un tratat de
ştiinţe politice. Practic încercăm să-i obişnuim să investigheze cât mai mult
ceea ce citesc.
Festivalul
Narativ este un mod foarte bun de a
intra în contact cu elevii şi copii şi cumva cu obiceiurile de consum
când vine vorba de citit, ne-a mai spus interlocutorul nostru şi a adăugat: De exemplu în modulul meu de data aceasta am vorbit despre Jules Verne
O călătorie spre centrul pământului, care este unul dintre primele SF-uri
popularizate în istoria genului şi discuţia a ajuns la foarte multe lucruri: ce
e în centrul pământului, cum aflăm asta, ce ştia Jules Verne despre ce e în
centrul pământului. Adică e un schimb de informaţii foarte interesant pentru ei
şi e destul de captivant.
Gaspar Gyorgy este specialist în consiliere de familie şi cuplu şi a
susţinut în cadrul festivalului Narativ, module de parenting prin lectură: La fel ca şi anul trecut şi în acest an a fost o experienţă deosebită,
deoarece sunt o serie de părinţi care îşi doresc foarte mult să îmbunătăţească
relaţia pe care o au între famila lor şi cărţi. Sunt părinţi care doresc să
creeze o relaţie de prietenie între copii şi lectură. A fost o experienţă de
familie, o experienţă în care atât copiii cât şi părinţii s-au bucurat de o
serie de activităţi toate bazate pe importanţa lecturii. Eu văd lectura ca
orice altă relaţie de prietenie din vieţile noastre. Şi asta înseamnă că,
pentru a cultiva un comportament sănătos atunci când vine vorba de lectură în
viaţa copilului, important este el să nu fie forţat, să nu fie presat să
citească, ci mai degrabă să găsim acele strategii potrivite pentru a încuraja
lectura din plăcere. Asta înseamnă că încă de mic, din primele luni de viaţă
ale copilului este foarte important ca părintele să înceapă să-I citească
acestuia poveşti, să comunice cât mai mult cu copilul, deoarece lectura se
bazează pe capacitatea copilului de a auzi cuvinte şi a le înţelege. La atelierul
meu au fost peste o sută de părinţi.
Valentina
Roman, manager de proiect Narativ – Festival de lectură pentru copii şi
director executiv al Asociaţiei Curtea Veche, organizatorul evenimentului, ne-a
spus că de la 40 de ateliere organizate la prima ediţie, anul trecut,
festivalul a ajuns la 120 de ateliere, cu peste 2 mii de copii participanţi.
Iar cum colaborarea cu copiii este întotdeauna plină de inedit, Valentina Roman
ne-a împărtăşit una dintre experienţe: Am adunat şi câteva perle de la
micii cititori. Chiar pot să vă spun despre o fetiţă care ne-a spus că îi place
volumul Cei trei muşchetari pentru că de fapt sunt patru.
La fel, în centrul pământului se poate găsi un
pământ mai mic şi tot aşa. Joc, explorare, cunoaştere, toate pornind de la
citit.