MIRA, o poveste de succes (reluare)
Cosmin Mihaiu, Alina Călin, Andrei Cantea şi Liviu-Andrei Dascălu sunt autorii unui software ce poate contribui decisiv la îmbunătăţirea calităţii vieţii celor ce suferă de dizabilităţi temporare şi se află într-o perioada de recuperare.
România Internațional, 20.07.2014, 11:46
Cosmin Mihaiu, Alina Călin, Andrei Cantea şi Liviu-Andrei Dascălu sunt autorii unui software ce poate contribui decisiv la îmbunătăţirea calităţii vieţii celor ce suferă de dizabilităţi temporare şi se află într-o perioada de recuperare. În 2011, pe vremea când erau studenţi la Facultatea de Matematică din Cluj, cei patru s-au înscris la concursul organizat de Microsoft Imagine Cup”. Imaginează-ţi o lume în care tehnologia ajută la rezolvarea celor mai grele probleme” a fost tema acestei competiţii adresate studenţilor din întreaga lume. Cosmin şi-a amintit de o perioadă nu foarte veselă din viaţa lui: la 7 ani şi-a fracturat braţul şi a trecut printr-o lungă şi chinuitoare perioadă de recuperare.
Cu amintirea încă vie şi dureroasă a exerciţiilor de kinetoterapie, Cosmin le-a propus colegilor săi să găsească împreună o metodă de a face toată această experienţă a recuperării medicale una mai uşoară şi mai eficientă atât pentru pacienţi cât şi pentru medici. Cum poţi face asta? Ajutându-l pe pacient să nu se mai gândească la durere, concentrându-i atenţia pe altceva, povesteşte Cosmin Mihaiu:
Recuperarea medicală se face în fiecare zi. Ce voiam noi să facem era să le oferim pacienţilor o experienţă mai bună, mai plăcută, mai uşoară, atunci când trebuie să treacă prin exerciţiile de recuperare. Jocurile video păreau să fie cea mai bună alternativă la exerciţiile tradiţionale. Datorită interactivităţii acestora, pacientul nu se concentrează neapărat asupra recuperării, ci pe scopul impus de joc şi astfel poate uita de durerea sau de lucrurile neplăcute datorită exerciţiilor prin care trece. Problema cea mai mare în kinetoterapie e că pacienţii nu îşi fac exerciţiile acasă, din cauza durerii sau disconfortului impus de acele exerciţii. Noi am vrut să le oferim o recuperare mai uşoară şi interactivă ca ei să se conformeze exerciţiilor prescrise de către doctor şi astfel să se recuperez mai repede.”
Softul propus de echipa celor patru a fost botezat MIRA: Medical Interactive Recovery Assistent. Proiectul lor a fost selectat pentru finala Imagine Cup şi primit cu aplauze de juriul competiţiei. Abia acest lucru le-a întărit convingerea că merită să investească în acest proiect şi au început să caute direcţiile de dezvoltare. Cum funcţionează MIRA? Sunt câteva jocuri pe care pacienţii le joacă prin intermediul platformei Kinect. Piano, Catch It, Airplanes, Touch it, Kick it… Toate se bazează pe principiul terapiei ocupaţionale, potrivit căreia, pacientul trebuie să primească feedback constant şi evoluţia sa să fie monitorizată şi analizată.
Atunci când pacientul se joacă, programul înregistrează fiecare dată necesară kinetoterapeutului sau doctorului, să observe evoluţia pacienţilor în cadrul recuperării. Aceste date pleacă de la măsurători clasice, viteză, acceleraţie, distanţa parcursă de un anumit pacient cu un membru sau chiar şi punctele în jocuri. Toate aceste date îi dau kinetoterapeutului o viziune foarte clară despre evoluţia pacientului în cadrul recuperării. Spre exemplu, Touch it a venit la sugestia unui specialist care ne-a propus un joc prin care să-l convingem pe utilizator să îşi poată atinge anumite zone ale corpului, de exemplu zona capului, pentru că în viaţa de zi cu zi fiecare om trebuie să poată să îşi ducă mâna la gură, pentru a se hrăni sau pentru igienă. Cu ajutorul dispozitivului Kinect putem detecta dacă într-adevăr utilizatorul poate ajunge acolo cu mâna. Jocul este într-un format foarte simplu: un fluturaş care zboară în jurul pacientului şi se aşează pe anumite zone ale corpului pacientului iar pacientul trebuie să atingă zona respectivă.”
MIRA există în două variante: cea pentru acasă şi cea pentru clinici, diferenţele fiind strict legate de informaţiile înregistrate în timpul utilizării softului. MIRA Clinic conţine atât jocurile dezvoltate cât şi ustensilele adiţionale pe care le oferim doctorilor şi kinetoterapeuţilor pentru a putea personaliza tratamentul pacientului. Asta înseamnă o aplicaţie prin care specialistul poate crea propriile serii de exerciţii prin care pacientul să treacă. Mai mult, aplicaţia afişează şi toate rezultatele pacienţilor în cadrul recuperării. Varianta pentru acasă conţine doar jocurile. Nu are atât de multe informaţii de care doar specialiştii au nevoie şi în timp ce pacienţii se joacă acasă toate datele stocate şi înregistrate sunt transmise kinetoterapeutului sau doctorului pentru ca acesta să vadă evoluţia pacientului. Momentan rulăm testări în clinici şi în instituţii pentru a vedea care este părerea specialiştilor dar şi a pacienţilor. Feedback-ul este foarte bun. Evident, e o aplicaţie în dezvoltare şi am primit sfaturi foarte bune despre cum o putem îmbunătăţi şi cum putem oferi experienţe mai plăcute însă în general toată lumea are o părere foarte bună despre cum arată şi cum funcţionează aplicaţia.”
Ca orice joc video care se respectă şi jocurile din MIRA au punctaje, clasamente, recompense. Dar recompensa cea mai bună este aceea că mintea pacientului se lasă antrenată în joc şi dictează corpului să facă acele mişcări de care are atâta nevoie pentru a-şi recupera total funcţionalitatea. Ideea acestui soft a fost considerată valoroasă şi de organizatorii unui Incubator pentru proiecte medicale, HealthBox Europe din Londra, povesteşte Cosmin Mihaiu: Este un program intensiv de 3 luni în cadrul căruia se trece prin mentorat, exerciţii şi, evident, introduceri în industria medicală. Cum programul se afla la Londra, am decis să deschidem aici afacerea noastră. Colegii mei se află în România şi se ocupă de dezvoltarea tehnică şi de relaţiile din România. Scopul meu în Anglia este să dezvolt afacerea cu partenerii noştri de aici. MIRA este folosită deja într-unul dintre cele mai mari spitale din Londra cât şi în afara Londrei, în Manchester. Se află într-un stadiu de finalizare aplicaţia noastră şi ne propunem ca în prima jumătate a anului să avem şi clienţi plătitori pentru ambele variante. Vrem să aducem acest soft în stagiul în care pacienţii, utilizatorii sau specialiştii să beneficieze cât mai mult de el.”
Mai rămâne să vă spunem că MIRA va conţine în viitor şi jocuri centrate pe logopedie şi că vă urăm să nu aveţi nevoie de acest soft, dar dacă veţi avea nevoie, să ştiţi că există şi puteţi afla mai multe despre el pe site-ul www.mirarehab.com