Lume, lume, hai la Mall! La Mallul Ţărănesc!
Dacă tot s-a observat că românii sunt pasionaţi de cumpărăturile la mall, de ce nu ar exista şi un mall dedicat produsului ţărănesc, şi-au spus fermierii, meşteşugarii şi micii procesatori din Ţara Făgăraşului şi nu numai.
Ana-Maria Cononovici, 02.04.2017, 12:02
Dacă tot s-a observat că românii
sunt pasionaţi de cumpărăturile la mall, de ce nu ar exista şi un mall dedicat
produsului ţărănesc, şi-au spus fermierii, meşteşugarii şi micii procesatori
din Ţara Făgăraşului şi nu
numai. Astfel, asociaţia Creştem România Împreună a lansat un nou proiect:
site-ul malltaranesc.ro este magazinul online în care s-au înscris deja 120 de
producători. De aici putem cumpăra nu doar mezeluri sau produse lactate,
dulceţuri sau băuturi, pregătite în mod tradiţional în gospodării, ci şi
produse meşteşugăreşti. Care este specificul acestui mall, ne-a spus Mihai Mihu,
iniţiatorul proiectului. Este o continuare firească a unui proiect
în relansare acum, România autentică şi care anul trecut a lansat
sub-proiectul Adoptă un ţăran, componentă care avea ca specificitate o latură
socială în sensul în care încercam să punem laolaltă familiile de la oraş cu
gospodăriile de la ţară. Mallul ţărănesc reprezintă o componentă practică, ce
are ca scop principal, să pună laolaltă mediul urban cu mediul rural sub
pretextul vânzării de produse. Adoptă un ţăran, în decurs de aproape un an, a
reunit aproape 900 de gospodării, iar pe partea cealaltă au generat un număr de
aproximativ 2 mii de orăşeni, care şi-au manifestat dorinţa de a adopta ţărani,
apărând în jur de 6 mii de adopţii. Acest fenomen de adopţie presupunea interacţiunea
fizică între cele două părţi, între familia de la oraş şi gospodăria de la
ţară, în ideea de a transmite mai departe tradiţii, obiceiuri, informaţii
despre mediul rural. La Mallul Ţărănesc deja dimensiunea depăşeşte ceea ce a
fost înainte Adoptă un ţăran, în sensul în care în ultimele zile avem peste
250 de producători înregistraţi, urmează să intrăm în faza de analiză a
acestora, şi pe partea cealaltă, în privinţa numărului de clienţi sunt undeva
către 2 mii de oameni, înregistraţi în ultimele 3 zile.
Pentru a deveni parte din comunitatea Mallul ţărănesc, producătorii şi
clienţii au de completat un formular foarte simplu, prin care se înregistrează,
iar după aceasta, pe de-o parte clientul are posibilitatea de a opta pentru o
gospodărie anume, de unde să cumpere produsele de care are nevoie sau are
posibilitatea de a căuta printre categoriile de produse, agroalimentare şi de
meşteşugărie şi artizanat, iar în baza selecţiilor pe care le face, să
regăsească gospodării care produc produsul căutat.Un proces extrem de simplu,după
cum ne-a spus Mihai Mihu, iniţiatorul proiectului, precizând că este vorba şi
despre o educare a pieţei: Cuvântul cheie e cuvântul educaţie.
Asociaţia noastră are declarat ca scop a educa pe cât mai multe dimensiuni.
Dacă este să ne referim la proiectul România autentică din care Mallul
ţărănesc face parte, atunci vorbim atât de educaţie alimentară, de educaţie
care ţine de achiziţia de produse bio, de produse care păstrează
gustul…caracteristicile produselor de la bunicii noştri, ar pe partea
cealaltă încercăm să facem educaţie şi către gospodari, oferindu-le informaţii
de marketing, de ordin legal, încercând să creştem în ei un producător mult mai
orientat către piaţă.
Produsele din mallul ţărănesc vor avea pe ele şi un cod, care poate fi
scanat cu smarphone-urile, şi care prezintă informaţii despre producător. Mai
mult, astfel de QR Code-uri vot fi afişate şi la poarta gospodarului care vinde
produsele tradiţionale. Am aflat că cei mai mulţi gospodari care s-au înscris
pe acest portal sunt din Ţara
Făgăraşului, mai precis 50 de producători, restul fiind de la Mehedinţi până la
Suceava şi din Constanţa până în Maramureş, a mai precizat Mihai Mihu şi a
adăugat: Obiectivul nostru este de a ajunge la sfârşitu anului undeva la 5 mii
de producători, iar la sfârşitul anului viitor noi estimăm un număr de 25-30 de
mii de ţărani care să facă parte din acest proiect, deservind cel puţin 200 de
mii de familii de la oraş.
Dincolo de prezentarea obişnuită a produselor, anumite descrieri vor fi
traduse şi în engleză. Mai mult, trebuie precizat că toate facilităţile
prezentate anterior nu presupun vreun cost din partea ţăranilor sau
meşteşugarilor. Iar preţul produselor pentru cumpărător, vor fi desigur mai
mici. Vine cu detalii Mihai Mihu: Asta intră sub auspiciile
conceptului de lanţ scurt, mallul ţărănesc se înscrie perfect în acest concept,
de a pune laolaltă, fără intermediari, cererea cu oferta. Noi sperăm, pe de-o
parte, ca orăşenii să beneficieze de nişte preţuri raţionale din partea
producătorilor şi pe partea cealaltă gospodarii să oferteze cu preţuri care să
justifice munca lor şi nevoile pe care le au.
În acelaşi spirit al educării oamenilor către principii durabile, asociaţia
Creştem România împreună revine cu un proiect de primăvară Avem chiar de 1 aprilie un alt proiect la care ţinem foarte mult, se
numeşte Plantează România. Avem o serie de acţiuni care pentru această ediţie
vor totaliza 170 de mii de puieţi plantaţi, în 25 de localităţi, unde aşteptăm
un minim de 5 mii de voluntari implicaţi. Anul trecut rezultatele spun că am
plantat 160 de mii de puieţi, cu 5 mii de voluntari şi 200 de organizaţii.
Va mai fi organizat şi un maraton pentru
susţinerea pădurilor şi o agapă cu meşteşug şi câte şi mai câte, evenimente
pe care le vom anunţa pe parcursul anului.