Laboratorul virtual de învăţare şi alte poveşti
În ultimii doi ani viaţa s-a mutat mult în online. Aşa că nu mare este surpriza faptului că până şi dansul a trebuit să înveţe să existe în online, deşi pare mai greu de înţeles cum se poate face asta.
Ana-Maria Cononovici, 29.11.2022, 15:15
În ultimii doi ani viaţa s-a mutat mult în
online. Aşa că nu mare este surpriza faptului că până şi dansul a trebuit să
înveţe să existe în online, deşi pare mai greu de înţeles cum se poate face
asta. Astăzi evidenţiem un proiect unicat, în felul său, un parteneriat
strategic în domeniul educaţiei vocaţionale şi formării porfesionale,
cofinanţat prin Programul Erasmus + al Uniunii Europene: Teachers for SwanZ.
Un proiect iniţiat de Liceul de coregrafie Floria Capsali , din Bucureşti, în
parteneriat cu Şcoala Naţională de Arte Prof. Vesselin Stoyanov, din Ruse,
Bulgaria, Compania Attitude, din Viena, Austria şi Uniunea Elenă din România.
Proiectul a început la 1 decembrie 2020,
cu focus pe aşa-numita generaţie Z, despre care ne-a vorbit Alina Munteanu, psiholog la Liceul de Coregrafie și Liceul de Muzică din Lipatti. Generația
Z este formată din copii care s-au născut între anii 1996 și 2010. În general,
ei sunt puțin deosebiţi, pentru că au traversat un mileniu deci au o parte din
caracteristicile pe care le avem și noi, generația X și sunt cei care pun bază
acum pe legătura cu tehnica. Se adaptează foarte bine dispozitivlor și lucrului
pe dispozitive, sunt foarte bine orientați spre a face mai multe lucruri
deodată. Spre exemplu, elevii noștri fac și teme în același timp, ascultă
muzică, dau mesaje pe tiktok, mai dau câte un like. Este fascinant să-i vezi pe
copii cum reușesc să vorbească cum ați auzit foarte bine în limba engleză, cum
reușesc să exprime cultura românească prin dans, prin propriul lor mod de a se
comporta și de a dansa împreună cu grecii, dansurile lor populare, cu bulgarii,
de a cunoaște cultura austriacă și de a promova cultura românească în lume. A
fost o experiență fascinantă și sunt convinsă că un început pentru liceul de
coregrafie.
Denitsa Krastanova, director adjunct al
Şcoalii Naţionale de Arte Prof. Vesselin Stoyanov, din Ruse, ne-a vorbit
despre participarea la proiect: Vă rog să-mi
permiteți să vă prezint pe scurt școala noastră. Ea oferă educație în
discipline generale la nivel primar și secundar, precum și pregătire
profesională în arte pentru următoarele specializări – Instrumente muzicale, Canto
clasic, Canto popular, Canto pop și
jazz, Dans clasic, Dansuri populare bulgare, Arte plastice, Publicitate Design
și actorie pentru spectacole de teatru. Ca școală vocaţională, am considerat
foarte atractivă invitația Liceului de Coregrafie Floria Capsali de a ne
alătura proiectului Teachers for SwanZ în cadrul Erasmus+, şi asta din mai
multe motive. După ce ne-am familiarizat cu obiectivele și esența proiectului,
am estimat beneficiile pe termen lung și impactul pozitiv al acestuia. Teachers
for SwanZ a fost o modalitate alternativă de îmbunătățire a competențelor
profesionale, schimb de bune practici și stimulare a creativității în domeniul
pedagogiei dansului și al competențelor sociale.
Laura
Cristinoiu, profesor de balet și director al Attitude Balet Studios din Viena,
ne-a spus cumn se vede acest proiect la încheierea lui Mă bucur foarte
mult după cei 2 ani de activitate, dintre care unul s-a petrecut online, fapt
foarte ciudat pentru un proiect de dans. Vorbim de dans, de profesori de balet,
de profesori de dans clasic, de profesori de dans tradițional, dans de
caracter, dans modern. Mă bucur să avem 3 produse intelectuale, mă refer la un
mini-ghid adresat profesorilor de materii care predau română, matematică, toate
celelalte materii la licee de stat, de balet. Mă refer la un manual de dans
pentru profesorii de dans care predau dans clasic și tot ce ține de zona
clasică predate la licee de stat și în școli particulare. Și cea mai mare
realizare pe care o avem (zice cel mai mare achievement – n.r.) este platforma virtuală teachersforswanz.eu,
unde puteți regăsi toate atelierele și tot ceea ce am lucrat în ultimii 2 ani,
mai ales că este un mijloc de a avea o acreditare din partea acestui proiect
pentru viitorii profesori de dans clasic și dans, în general.
Diana Zăvălaș, profesor de pian și
corepetitor la Liceul de Coregrafie Floria Capsali și coordonator al
proiectului ne-a spus de ce s-a simţit nevoia acestui proiect Profesorii au acces la metodologii învechite, nu există cursuri de
formare continuă a profesorilor de de dans și ne-am gândit să le venim în
ajutor, să facă și ceva workshop-uri de comunicare și de relaționare, dialog
intercultural și coaching pentru a-și îmbunătăți relațiile cu elevii, cu
colegii și cu părinții. Am aplicat la programul Erasmus Plus în această idee pe
care tocmai am spus-o și am găsit 3 parteneri care aveau și ei același scop,
își doreau aceleași lucruri, îmbunătățirea metodologiilor și dezvoltarea
competențelor profesorilor. Întâlnirea cu alte culturi, cu alte tipuri de
metode, este importantă și ești îmbogățit atunci când participi la o astfel de
experiență internațională.
Un demers unic în special prin acest
caracter internaţional, după cum a semnalat şi Ileana Racoviceanu, responsabil
comunicare al agenţiei din România a Erasmus: Proiectul este un
proiect finanțat prin programul Erasmus al Uniunii Europene. Proiectul a fost
aprobat și avizat pentru finanțare în 2020, apoi s-a lucrat online la cele 2
produse intelectuale, respectiv manualul pentru liceele coregrafice și școli
din mediul public și privat, pe de o parte partenerii și pe de o parte, urmând
apoi să fie multiplicate către alte instituții de profil. Ce este foarte
important? Este important pentru copii, pentru că au putut să meargă și să
lucreze în alte țări, cu copii de vârsta lor, să vadă ce se întâmplă acolo și
să se poziționeze, să își valideze cumva pregătirea de care au parte în
România.
Dincolo de publicul de specialitate,
Teachers for SwanZ, respectiv Laboratorul virtual de învăţare se adresează
şi iubitorilor dansului în general, celor ce sunt interesaţi să se
perfecţioneze în diferite tipuri de dans: balet clasic, dans de caracter,
tradiţional, contemporan.