Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

La blouse roumaine – sau portul popular readus în atenţia contemporanilor

Pe vremea bunicilor şi a străbunicilor oamenii nu prea aveau paşapoarte. Ştiai însă de unde să-i iei, după felul în care erau îmbrăcaţi.

La blouse roumaine – sau portul popular readus în atenţia contemporanilor
La blouse roumaine – sau portul popular readus în atenţia contemporanilor

, 22.04.2013, 09:58

Pe vremea bunicilor şi a străbunicilor oamenii nu prea aveau paşapoarte. Ştiai însă de unde să-i iei, după felul în care erau îmbrăcaţi. Hainele pe care le purtau spuneau suficiente lucruri despre ei, despre locul de unde vin şi despre cine sunt, prin semne vizibile pe cămaşă, prin croiala şi înfloritura hainei, prin felul podoabei sau forma căciulii ori a pălăriei. Cine mai poartă însă ie în 2013? Unde mai pot fi văzute altiţele negre sau roşii, brâiele cu motive geometrice, stelele în opt colţuri şi toate celelalte însemne cusute pe pânza de in sau pe borangic? Poate veţi fi tentaţi să credeţi că au fost uitate iile, cămăşile frumoase pe care nu s-au sfiit să le poarte reginele şi prinţesele României ori temerarele şi savantele născute pe aici. Ei bine, nici vorbă. Ia românească defilează astăzi pe podiumurile marilor prezentări de modă semnate Yves Saint Laurent sau Tom Ford şi face înconjurul lumii, plimbată de frumoase fotomodele ce se fotografiază pe Calea Victoriei ori purtată cu drag şi dor de româncele care atunci când au emigrat şi-au pus în valiză şi ia de la bunica.



Ia românească este din nou la modă şi asta nu este o întâmplare, mi-a spus Andreea Tănăsescu, fondatoarea unei comunităţi virtuale intitulate La blouse roumaine”. Aproape 17 mii de persoane din întreaga lume îşi bucură zilnic ochii cu fotografiile, documentele şi detaliile postate de Andreea. Cum a început totul? Aveam de doi ani un album pe Facebook, în care colectam fotografii cu ii româneşti, ba interpretate de Yves Saint Laurent, ba de Tom Ford, de designeri internaţionali, cu gândul că poate cineva o să observe şi o să interpreteze şi în România o ie, să o pună în locul care i se cuvine. Când am văzut succesul de care se bucura acest album, am creat o comunitate. Nu m-am aşteptat să aibă un aşa succes, vă spun sincer. Au început să vină foarte mule mesaje, în special de la români plecaţi în afara ţării, care dintr-o dată şi-au regăsit originea, bucuria de a fi român, amintirile copilăriei şi tot ce are mai de preţ un om care e departe de ţară.”



Imaginile au început să curgă apoi şi din alte surse. Pe mailul comunităţii ajung zilnic fragmente din scrieri despre portul popular românesc, fotografii mărturii cu familia regală pozând pentru cărţi poştale oficiale în costume tradiţionale, afişe ale unor expoziţii şi explicaţii ale însemnelor de pe ie. Andreea spune că nu doar oamenii răspândiţi prin lume au fost atinşi de aceste imagini, ci şi instituţiile abilitate, care se bucură de orice mic ajutor din afară: Am reuşit să influenţăm foarte multe alte comunităţi şi chiar muzee, pentru că tot ce postăm pe internet este redistribuit de muzeul Satului, de Muzeul de Istorie, de Muzeul de Artă. Am reuşit să influenţăm tinere să poarte ii. Şi împreună cu o echipă ambiţioasă de tinere am făcut un proiect la care visam de foarte multă vreme: O plimbare pe Calea Victoriei în ie.”



Pe 6 aprilie 2013, Instagram îşi provoca utilizatorii din întreaga lume să iasă la plimbare şi să încarce fotografii din diverse oraşe ale lumii. Andreea Tănăsescu a văzut imediat o oportunitate fantastică de a pune ia pe sute de mii de monitoare. Împreună cu fundaţia cu acelaşi nume ca al principalei artere a Bucureştiului, Calea Victoriei, a organizat o plimbare în ie. Zeci de fotografi veniţi anume pentru acest eveniment au împânzit reţelele de socializare cu instantanee ale unor modele superbe îmbrăcate în ii. Andreea Tănăsescu spune că a fost o zi fantastică: „Ne-am organizat în 4-5 zile şi ne-am întâlnit pentru prima oară cu doritorii de plimbări fotografice. A fost fantastic, toată lumea s-a comportat incredibil de bine, totul a ţinut cu noi, de la vremea incredibil de frumoasă până la câinele care a condus tot timpul fetele, ca şi cum s-ar fi plimbat pe Calea Victoriei de 100 de ori. Foarte mulţi oameni care pur şi simplu şi-au petrecut două ore ca pe vremuri, când românii ieşeau la plimbare pe Calea Victoriei în cele mai frumoase haine, în perioada interbelică, inclusiv în ii. De fapt ăsta a fost mesajul, ne dorim o Cale a Victoriei pe care o vedem în pozele din perioada aceea, ne dorim să ducem spre Victorie toate simbolurile şi poveştile României.”



A urmat o nouă plimbare, câteva zile mai târziu. Şi lucrurile nu se vor opri aici. Andreea Tănăsescu are planuri mari pentru 24 iunie, pentru sărbătoarea Sânzienelor: Am început demersurile pentru deschiderea unei asociaţii pentru protejarea, valorizarea şi promovarea iei româneşti, asociaţie care promovează Ziua de Sânziene ca zi universală a iei, în care toate femeile care au ie, care or să-şi facă ie sau care îşi vor cumpăra ie o vor purta în ziua de Sânziene aşa cum făceau străbunele noastre. Ele spuneau că în acea zi se deschid cerurile şi putem să comunicăm cu universul, să trimitem gândurile noastre de bine. Pe 24 iunie o s-o marcăm foarte simplu anul ăsta. Vom purta ie şi vom construi pe internet o hartă a lumii pe care vom posta poze cu românce în ie. Veţi vedea cum planeta se îmbracă în ie, pentru că sunt sigură că sunt românce în foarte multe locuri de pe planeta asta care poartă o ie, care au o ie acasă. Nu este un brand de ţară, este un spirit de ţară. Costumul popular este un templu la purtător şi avem, spre deosebire de alte naţiuni, o istorie neîntreruptă de mii de ani, vie, pe care noi o purtăm şi pe care în 2013 începe să o poarte toată planeta, pentru că este la mare modă. Trebuie să ne folosim de momentul ăsta şi să ne spunem povestea mai departe. Toate vin la timpul lor şi a venit şi vremea noastră.”


Dacă aveţi acasă o ie, aşteptăm să vă vedem, pe 24 iunie, fotografiile.

Foto: Road Ahead / unsplash.com
România la ea acasă marți, 25 iunie 2024

Tabere antibullying

“A sosit vacanţa, cu trenul din Franţa” era o rimă foarte cunoscută atunci când eram copii. Şi tot atunci nici nu se punea problema...

Tabere antibullying
Proiectul
România la ea acasă marți, 18 iunie 2024

Să ciTimişoara!

Ne plac oamenii care citesc! Şi ne plac proiectele legate de cărţi, aşa că o iniţiativă timişoreană nu putea să ne scape: Să ciTimişoara,...

Să ciTimişoara!
“Ils sont fous ces roumains! L Eldorado Roumain! - Mare de tot!”, autor Christine Colonna-Cesari
România la ea acasă marți, 11 iunie 2024

Despre români, din mai multe perspective!

  Tradițiile, obiceiurile şi ospitalitatea românilor impresionează vizitatorii străini, aşa cum de basm sunt şi zonele pitoreşti ce...

Despre români, din mai multe perspective!
Cireșe / Foto: RRI
România la ea acasă marți, 04 iunie 2024

La cules!

Ancoraţi de cele mai multe ori în activităţi urbane, oamenii uită câtă bucurie pot aduce câteva ore petrecute în natură, în special când...

La cules!
România la ea acasă marți, 28 mai 2024

Olimpiada zâmbetelor la sate

Suntem obişnuiţi să ne bucurăm şi să ne lăudăm cu succesele olimpicilor noştri. Adolescenţii români par foarte abili în a câştiga...

Olimpiada zâmbetelor la sate
România la ea acasă marți, 21 mai 2024

“Siguranță pentru oameni – protecție pentru urși”, la Băile Tuşnad

Băile Tușnad își propun să devină primul oraș bear smart din România și un model pentru întreaga Europă. Astfel, în această lună a fost...

“Siguranță pentru oameni – protecție pentru urși”, la Băile Tuşnad
România la ea acasă marți, 14 mai 2024

Preţioşii păstrători ai folclorului dobrogean

Ansamblul „Dobrogeanca“ al Casei de Cultură Sulina, a fost înfiinţat în anul 2010 şi are în componenţă tineri iubitori de folclor, care,...

Preţioşii păstrători ai folclorului dobrogean
România la ea acasă marți, 07 mai 2024

Formele sticlelor de vin

Un român consumă în medie 2,5 sticle de vin pe lună, reprezentând 23,5 litri pe an. Cifrele sunt relativ stabile în ultimii ani, în creştere...

Formele sticlelor de vin

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company