Google Cultural Institute s-a lansat şi în România
Google Cultural Institute este o platformă digitală care oferă acces la patrimoniul istoric şi cultural din întreaga lume.
Ana-Maria Cononovici, 07.12.2014, 09:35
Google Cultural Institute este o platformă digitală care oferă acces la patrimoniul istoric şi cultural din întreaga lume. Prin intermediul internetului, oricine poate astfel explora picturi, desene, sculpturi, fotografii, artefacte religioase, manuscrise din muzee şi colecţii din toată lumea.
Şi România a intrat, la sfârşitul lunii noiembrie, pe această platformă. Muzeul Naţional al Ţăranului Român (MNŢR), Complexul Naţional Muzeal „Astra”, Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu, Ordinul Arhitecţilor din România (OAR), Fundaţia Pro Patrimoniu, Asociaţia Folclor Fără Frontiere şi Fundaţia Wassertabahn si-au lansat colecţiile pe platforma Google Cultural Institute, deschizând porţile consumatorilor virtuali de cultură către valorile patrimoniale româneşti.
Gazdă a lansării proiectului Google, Virgil Ştefan Niţulescu, directorul general al MNŢR, a explicat de ce a fost entuziasmat să se alăture proiectului Google: În momentul în care muzeul nostru a primit oferta de a fi inclus în acest proiect, am răspuns imediat, aproape fără să mă gândesc, afirmativ. Şi asta nu doar pentru că am eu încredere în Google, că este principalul motor de căutare pe care îl utilizez, dar şi pentru că sunt convins că fiecare dintre noi, companii, autorităţi, instituţii, putem contribui la validarea unui vis altfel de neatins, un muzeu universal virtual, doar prin punerea la un loc ca într-un uriaş mozaic a unor piese disparate. Pentru că scopul final acesta este: să punem patrimoniul pe care îl avem la dispoziţia publicului. Pe această cale, pe calea virtuală, noi nu facem decât să incităm publicul să vină după aceea în muzee să vadă patrimoniul real. A existat o teamă când au apărut primele tururi virtuale, din partea muzeografilor, că nu vor mai avea public. Dar omul vrea să trăiască experienţa. Iar experienţa se trăieşte în apropierea obiectului.”
Dan Bulucea, country manager Google România, a spus că invitaţia de a se alătura Google Cultural Institute a fost adresată tuturor instituţiilor din România, doar ca unele dintre acestea au fost deocamdată reticente la această iniţiativă. Dan Bulucea a explicat ce face Google Cultural Institute: Google Cultural Institute nu e altceva decât o platformă digitală care permite patrimoniului cultural şi istoric din lume să fie accesibil mai uşor prin internet. Nu face nimic altceva decât pentru tot ce înseamnă picturi, fotografii, desene, sculpturi, manuscrise să poată fi accesibile oriunde din lume. E un fenomen deja de anvergură, avem peste 600 de parteneri, în 60 de ţări şi începând de astăzi, sunt 7 parteneri din România, care pun la dispoziţia oricui din lume câteva din valorile noastre culturale. Ne bucurăm că am pornit acest proiect pe care îl vedem ca pe un început. Noi nu facem altceva decât să punem la dispoziţie tehnologia. Nu avem cunoştinţele necesare să expunem un muzeu, să-l prezentăm aşa cum merită prezentat, dar putem să punem la dispoziţie tehnologia, astfel încât toate aceste valori să fie nu numai mai accesibile, dar cumva să poţi permite oamenilor să interacţioneze cu ele într-un mod în care nu puteau să o facă până la acest moment. Şi mai mult s-ar putea să contribuie la prezervarea acestor valori pe care le prezentăm.”
Simon Rein, Manager de program la Google Cultural Institute ne-a spus cum a fost creat Google Cultural Institute şi cum a evoluat: Ideea Google Cultural Institute este că ar fi extraordinar ca noi, la Bucureşti să putem vedea muzeele din Tokio, de exemplu. Şi nu ar fi extraordinar pentru cei din Tokio să viziteze muzeele din România? Şi asta este ceea ce face Google Cultural Institute. Face cultura accesibilă tuturor. Şi facem aceasta creând tehnologii care permit instituţiilor culturale să-şi arate valorile culturale online şi le punem laolaltă. Avem trei proiecte la Google Cultural Institute, unul este Google Art Project, lucrul cu muzeele, altul este Proiectul de arhivare, unde lucrăm cu arhive şi fundaţii şi altul este Proiectul de ştiinţe ale naturii. În februarie 2011, am iniţiat Proiectul despre artă, cu 17 participanţi atunci, apoi o lună mai târziu am continuat cu Arhiva Nelson Mandela, care a reprezentat începutul proiectului privind arhivele, apoi primul partener român s-a alăturat în noiembrie 2012: televiziunea română. În iunie 2013, toate acestea au fost combinate într-o platformă nouă pentru arhive şi artă, la Google Cultural Institute. Astăzi lansăm un proiect nou în România, până acum aveam doar un partener aici, dar astăzi lansăm 7 noi muzee şi arhive, care aduc platformei cele mai importante valori ale lor, reprezentând 800 de valori naţionale, în imagini de înaltă rezoluţie. Au creat 7 expoziţii digitale, iar noi am făcut tururi virtuale de 360 de grade pentru trei muzee, astfel încât vizitatorii virtuali să le poată cunoaşte.”
Rein ne-a incitat să descoperim valorile româneşti de pe platforma Google, amintind o serie de lucrări prezente acum aici şi anume: din Muzeul Naţional Brukenthal, „Omul cu tichie albastră” de Jan van Eyck, sau obiecte de artă unice din colecţiile MNŢR ori gospodăriile expuse în Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale Astra din Sibiu, ca şi piese relevante ale spaţiului etnografic extraeuropean din Muzeul de Etnografie Universală „Franz Binder” din Complexul Naţional Muzeal „Astra”, ambele din Sibiu. Alături de acestea, pe Google Cultural Institute sunt disponibile exponate ale asociaţiilor şi fundaţiilor amintite precum „Vioara cu goarnă”, „Mocăniţa de la Vişeu de Sus”, „Vila Golescu” sau creaţiile arhitectului Ion Mincu, în special Casa Mincu, actualul sediu al Ordinului Arhitecţilor din România. De asemenea, trei clădiri: Palatul Brukenthal, Muzeul de Istorie „Casa Altemberger” şi Muzeul de Istorie Naturală, care aparţin Muzeului Naţional Brukenthal pot fi vizitate virtual, prin intermediul tehnologiei Street View, direct din platforma Google Cultural Institute.
Opt minute sunt suficiente pentru o vizită paralelă în mai multe muzee din lume, căutând picturi care seamănă între ele sau navigând între opere ale unor şcoli de creaţie sau ale alteia. Opt minute pe zi, în care putem spune că ne-am îmbogăţit cultural.