Ford V8 şi alţi motozauri
Henry Ford a fost acel care a pus lumea pe roţi la propriu. Până sa apară Fordul model T, în anul 1907, 95% din populaţia globului se deplasa cel mult 100 de kilometri în jurul localităţii în care se năştea, toată viaţa
Ana-Maria Cononovici, 14.05.2019, 14:14
Le ştim mai mult din filme, unde au fost vedete mute în reconstituiri ale
începutului de secol XX. Mai pot fi întâlnite în colecţii particulare sau chiar
şi în muzee. Ceea ce poate mai puţină lume ştie, iar noi am aflat de la un
pasionat, este că în România interbelică se fabricau Forduri la Bucureşti, iar
câteva sunt în curs de resuscitare.
Vlad Capotescu a fost 10 ani preşedintele Filialei Retromobil, Timiş şi
este membru în Comisia de cultură a asociaţiei, la nivel naţional şi ne-a spus
povestea Ford-ului Henry Ford a fost acel care a pus lumea pe
roţi la propriu. Până sa apară Fordul model T, în anul 1907, 95% din populaţia
globului se deplasa cel mult 100 de kilometri în jurul localităţii în care se
năştea, toată viaţa. Apărând Fordul model T, oamenii au început să se
deplaseze, s-au dezvoltat relaţii economice, comerciale, lumea a început să se
mişte. Acest ford model T este cel care a impulsionat economia americană. Henry
Ford a ajuns să producă în anul 1930, când a şi acordat un interviu către
ziarul parizian Le Figaro, 7500 de maşini pe zi. Tot în acel an, când au ajuns
în Europa, se punea problema deschiderii unei fabrici, locaţia nu era încă
aleasă. În 1934 s-a aprobat construirea fabricii. A fost un proiect extrem de
modern la vremea respectivă, o hală cu structură din beton armat, proiectată de
profesor arhitect Duiliu Marcu, a fost cumpărat un teren pe Calea Floreasca şi
societatea s-a numit Ford Româna SAR. Din informaţiile pe care le avem în 1935
a început asambalrea modelului V 8 1935, pentru ca în 1936 deja să înceapă
asamblarea modelului 1936, cu plăcuţe de identificare Ford Româna pe el.
Linia de bază a motoarelor V8 a stat la baza construirii motoarelor pentru
IMS 57 şi Aro M461, primele modele de maşini de teren româneşti asamblate în
ţara noastră, după cum ne-a povestit interlocutorul nostru.
Revenind în prezent am aflat că: Situaţia este
destul de tristă. Este agonie şi extaz. Agonia a fost după anul 1990, când în
haosul legislativ de atunci, majoritatea maşinilor cu care suntem familiarizaţi
din filmele lui Sergiu Nicolaescu, au luat calea străinătăţii, până în 2007,
când România a aderat la UE, nu a existat o lege care să protejeze automobilele
istorice. Intrând în UE, am fost obligaţi ca ţară să luăm măsuri în acest sens.
Şi s-a luat măsura de protejare a vehiculelor istorice, fiind patrimoniu
universal UNESCO. Retromobil a devenit membru în Federaţia Internaţională de
Automobile de Epocă şi colecţionarii români au putut să-şi reconstituie actele,
prin atestatul de vehicul istoric, puteau să importe automobile şi acum suntem
în starea de extaz: se reîntorc maşini de epocă în ţară. În prezent avem în jur
de 2500 de automobile de epocă, în România înregistrate ca vehicul istoric.
Dacă comparăm cu Slovenia unde sunt un pic peste 2 milioane de locuitori şi
au 8 mii de vehicole istorice este puţin, ne-a mai spus Vlad Capotescu şi a
adăugat: Una dintre condiţiile de atestare ca vehicul istoric este ca
automobilul să fie în stare de perfectă funcţionare şi să fie original, adică
să arate tehnic şi optic ca şi când ar fi ieşit astăzi pe poarta fabricii.
Aceasta este condiţia la nivel european. Nu orice maşină veche este vehicul
istoric. Singurele modificări pe care eşti obligat să I le aduci este să-I pui
instalaţie de semnalizare, dacă nu a avut, dar în rest trebuie să fie original
automobilul.
Vlad Capotescu ne-a spus că sunt vreo 12,13 modele Ford V8 în ţară, toate
în stare de epavă, dar ne-a dat şi o veste bună: Există 3 sau 4
automobile în curs de restaurare, care sperăm că vor funcţiona în următorii ani
şi mai sunt vreo 10 automobile tot model Ford V8 importate, aproximativ
identice cu cele ce se fabricau şi în România, acestea în stare de funcţionare
şi atestate ca vehicul istoric. Dar dintre cele efectiv fabricate în România
niciunul nu este în stare de funcţionare în prezent. Trebuie să fii pasionat.
Eu fiind economist, din punct de vedere al eficienţei, vă spun că nu este
rentabil.
Şi asta pentru că restaurarea costă de peste două ori mai mult decât preţul
de cumpărare, după cum ne-a explicat Vlad Capotescu. Şi totuşi maşinile de
epocă din România se pregătesc de paradă. În 1 iunie ne vom aduce aminte de
primul concurs internaţional de automobile, din Banat, care a avut loc în 19-20
mai 1930, a fost primul concurs organizat sub auspiciile Casei Regale, a
participat Prinţul Ghica şi Prinţul Nicolae, printre ceilalţi invitaţi, iar a
doua zi, a avut loc primul concurs de eleganţă automobilistică din România, cu
patru ani înaintea celui de la Sinaia. La vremea respectivă au participat 6
automobile la concurs şi încă 6 la concursul de eleganţă. În prezent dorim să
strângem cât mai multe automobile interbelice din zona banatului, s-au înscris
7 echipaje din ţară, aşteptăm să confirme colegii din Ungaria şi din Serbia şi
astfel întreg Banatul va fi prezent la Timişoara. Vă aşteptăm cu drag la
Timişoara să vedeţi automobilele, pentru că va fi un concurs mai atipic, în
sensul în care nu vom face un raliu propriu-zis, ci mai mult nişte probe
distractive pentru şoferi, condusul printre jaloane, cu faţa, cu spatele,
pentru că astfel de maşini nu sunt uşor de manevrat. În schimb anul viitor,
când se vor împlini 90 de ani, am pus deja bazele negocierii cu colegii din
Ungaria şi Serbia, pentru a face un circuit propriu-zis, pe triunghiul
Banatului.
Şi de această dată concursul de la Timişoara se
desfăşoară tot înaintea celui de la Sinaia. Pentru că Retromobil Club România organizează
sâmbătă, 29 iunie 2019, a IX-a ediție a Concursului de Eleganță Sinaia;
invitate, tot automobilele de epocă.