DISCO BTT
Expoziția DISCO BTT - DISCOTECILE PERIOADEI COMUNISTE a fost organizată pentru prima dată cu un an în urmă, în București, cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național.
Ana-Maria Cononovici, 09.10.2018, 14:43
Expoziția DISCO BTT -
DISCOTECILE PERIOADEI COMUNISTE a fost organizată pentru prima dată cu un an în
urmă, în București, cu sprijinul Administrației Fondului Cultural
Național. Expoziţia s-a bucurat de un
real succes, 5000 de vizitatori trecând pragul Palatului Știrbei din Bucureşti,
gazdă a evenimentului, în toamna anului 2017, iar proiectul a fost recompensat
cu Premiul AFCN pentru activarea patrimoniului cultural imaterial.
Conceptul expoziției DISCO BTT
îi aparține regizoarei de film Iulia Rugină, cunoscută pentru filmele sale
Breaking News, Love Building (2013) și Captivi de Crăciun (2010), pe care am
invitat-o alături de noi, la RRI, pentru a ne spune de unde a venit ideea proiectului: Ideea a pornit undeva acum vreo doi sau trei ani, în momentul în care
făceam research pentru un film de ficţiune. Eu sunt regizor de film şi în
filmul acela era o mică bucată în care un anumit personaj avea legătură cu acea
perioadă, fusese DJ în acea perioadă, a anilor 80 în România. În acest fel,
l-am cunoscut pe Sorin Lupaşcu, care a fost DJ în perioada respectivă şi ne-a
atras această idee de a prezenta şi publicului o perioadă despre care nu se
cunosc foarte multe sau de unde nu există mărturii palpabile. Se cunosc foarte
multe poveşti, însă nimeni nu le-a adunat pe toate într-un singur loc. Şi am
încercat să facem noi un pas către asta.
Expoziția DISCO BTT -
DISCOTECILE PERIOADEI COMUNISTE este o creaţie artistică originală, inspirată
din elementele acelor vremuri, ce îşi poartă vizitatorul prin diverse spaţii
neconvenţionale. Expoziția imaginează un traseu senzorial prin mai multe
camere, concepute fiecare pe baza unei realități din acele vremuri. Spaţiul
expozițional e format din 6 încăperi pe care vizitatorul le parcurge, ghidat
scenografic. Nu există ghid, vizita e individuală, nu se formează grupuri de
vizitatori, fiecare putând zăbovi oricât în oricare dintre încăperi. Vine cu
detalii, Iulia Rugină: Noi am pornit proiectul ca pe o creaţie
artistică originală, o expoziţie-instalaţie, împărţită pe mai multe camere,
fiecare dintre camere reprezentând un aspect din perioada respectivă. Perioada
respectivă reprezentând un grup de locuri în care se asculta muzică, într-o
perioadă în care cenzura exista foarte mult în societatea comunistă şi inclusiv
referitor la muzică şi felul în care oamenii aveau acces la muzică prin
intermediul acestor DJ, prezentatori muzicali, cum li se spunea. Sunt convinsă
că foarte mulţi din generaţiile mai mari au trecut pe acolo. Am gândit întâi
acest spaţiu destinat publicului: am luat legătura cu diverse persoane din
perioada respectivă, o dată pentru adunarea poveştilor care au stat la baza
felului în care am interpretat expoziţia, dar şi pentru a obţine materiale din
perioada respectivă: aparatură, afişe şi chiar muzică. Benzi de megnetofon,
casete audio, discuri şamd. Ele toate se regăsesc în expoziţie, într-o
structură care se apropie mai degrabă de o experienţă senzorială pe care
vizitatorul o trăieşte.
Un proiect al cărui succes a
depăşit aşteptările coordonatoarei: Eu personal nu m-am aşteptat să aibă
un asemenea succes cum am avut anul trecut în Bucureşti, pentru că m-am gândit
că ne adresăm unui public care nu ia neapărat contact cu manifestările
culturale foarte inovatoare de tipul instalaţiilor. Însă am avut public foarte
variat: de la oameni care au trăit perioada respectivă şi care au venit să se
reconecteze cumva cu ea şi care ulterior şi-au adus copiii sau nepoţii care nu
au trăit vremurile respective. Şi am avut public tânăr, interesat de zona asta
culturală, care a revenit apoi cu părinţii. A fost o promovare organică pe care
şi-a făcut-o această expoziţie, pentru că e un loc foarte care cred că crează
foarte multă emoţie în vizitatori, fie că au trăit perioada respectivă, fie că
nu.
Expoziţia va fi deschisă în
această toamnă şi la Cluj-Napoca, – în clădirea situată în Piața Stefan cel Mare nr. 18,
în perioada 27 octombrie – 3 noiembrie, între orele 16,00 – 20,00 (de luni până
joi) și 16,00 – 22,00, (de vineri până duminică) . Programul de vizitare reproduce
aproximativ orarul de funcționare al discotecilor din perioada comunistă, la
fel ca și alte elemente supriză din cadrul expoziției, pe care vizitatorii sunt
invitați să le descopere în traseul lor. Intrarea este liberă. Ce vor descoperi
de această dată vizitatorii? Iulia
Rugină: Expoziţia seamănă în proporţie de 90% cu ce
s-a întâmplat la Bucureşti, modificările pe care ea le-a suferit se datorează
spaţiunlui care este uşor diferit.Dar este un spaţiu împărţit în şase camere,
fiecrae cameră este dedicată unui element din perioada respectivă, e foarte
multă muzică, sunt fotografii, sunt materiale de arhivă. Ce e foarte frumos şi
mi s-a părut spectaculos, în prima ediţie, este că e o expoziţie care te înghite,
pentru că într-una dintre camere oamenii încep să danseze: vin ca vizitatori şi
sfârşesc ca participanţi, ca exponate aproape, pentru că ajung să danseze în
ultima cameră a expoziţiei, care este de fapt o discotecă a anilor 80, recreată
în mărime naturală. Se va deschide cu multă muzică, în plus îi avem invitaţi pe
cei din echipa discotecă şi pe Florin Lupaşcu, care este cel care a şi semnat
consultanţa pe partea de expoziţie. Ceea ce cred că este interesant cu acest
proiect este că cred că te transpune cumva în perioada respectivă.
Consultanța privind organizarea expoziției a fost
asigurată de Sorin Lupașcu, cunoscut DJ în perioada discotecilor BTT.
Scenografia e semnată de Andreea Popa, scenograf de film cu experiența a peste
20 de filme de lung metraj și colaborări cu regizori precum Claude Lelouche,
Joel Schumacher, Cristi Puiu, Cristian Nemescu sau Nae Caranfil. Conceptul
pentru design-ul de lumini din cadrul expoziției îi aparține light
designer-ului Alin Popa. Şi o veste bună: organizatorii îşi doresc să ajungă cu
această expoziţie în cât mai multe oraşe din ţară.