Dăm o şansă viitorului!
Solve for Tomorrow este o competiţie care ne-a atras atenţia, fiind despre implicare, determinare, educație, responsabilitate şi despre viitorul pe care tineri între 16-18 ani, din licee din România, încep să-l construiască astăzi, idee cu idee.
Ana-Maria Cononovici, 03.10.2023, 14:14
Solve for Tomorrow este o competiţie care ne-a atras atenţia,
fiind despre implicare, determinare, educație, responsabilitate şi despre
viitorul pe care tineri între 16-18 ani, din licee din România, încep să-l
construiască astăzi, idee cu idee. Fiind o competiţie ajunsă la a treia ediţie,
am vorbit cu reprezentanţi ai echipelor câştigătoare ale premiilor de anul
trecut.
Cosmina Ene şi Sânziana Grecu, din echipa SurvEco, clasată pe locul
al 3-lea în ediţia Solve for Tomorrow precedentă (de la Colegiul Naţional Tudor
Vianu din Bucureşti), ne-au spus: (Cosmina) Facem parte din echipa
SurvEco care a câştigat locul al treilea la ediţia a doua a competiţiei Solve
for Tomorrow. Proiectul nostru a constat într-o dronă autonomă ce foloseşte
inteligenţa artificială, care survolează Bucureştiul şi periferiile acestuia,
în scopul detectării deşeurilor ilegale şi a arderii acestora, deoarece
poluarea aerului în Bucureşti este dată în principal de aceste depozite ilegale
de deşeuri. (Sânziana) Pentru noi, competiţia a reprezentat un
proces de dezvoltare personală şi a deschis multe drumuri, prin faptul că am
cunoscut oameni, cu care am colaborat şi la care în mod normal nu am fi avut
acces. (Cosmina) Recomandăm tuturor elevilor, care îşi
doresc să aibă o experienţă grozavă şi să se autodepăşească, să participe la
ediţia de anul acesta a competiţiei.
Competiţia națională Solve for Tomorrow organizată de Samsung
Electronics România în parteneriat cu Junior Achievement România şi-a desemnat
câştigătorii în urma notelor acordate de un juriu multidisciplinar.
Echipa Spacemind Kingdom, care a obţinut locul al doilea, este formată din trei fete coordonate de profesoara
Aurelia Dascălu, de la Liceul Tehnologic Jacques M.
Elias, din Sascut: Bianca Năstasă ne-a povestit: În ediţia
precedentă a concursului Solve for Tomorrow am obţinut premiul al doilea cu o
aplicaţie educaţională, dedicată adolescentelor. Am creat un joc prin
intermediul căruia acestea să-şi dezvolte abilităţile şi cunoştinţele despre
domeniul STEM. Pe lângă acest joc am mai avut şi o secţiune care să le permită
fetelor să vorbească cu personalităţi ce au marcat aceste domenii, prin
intermediul inteligenţei artificiale. Am pornit de la ideea de a
încuraja adolescentele să profeseze în acest domeniu, în ciuda stereotipurilor
ce s-au creat. Competiţia ne-a ajutat să învăţăm despre conceptul de design
thinking cu ajutorul căruia am reuşit să ne dezvoltăm mai mult ideea de la
care am pornit, ne-am descoperit pe noi însene, am dezvoltat noi abilităţi, dar
cel mai important: ne-am deschis noi orizonturi către tehnologie şi către ceea
ce ne dorim cu adevărat să devenim.
Premiul I a fost acordat echipei Echipa Verde, a
Colegiului Național Eudoxiu Hurmuzachi din Rădăuți. Echipa a dezvoltat
prototipul unui sistem hidroponic care permite cultivarea plantelor într-un
substrat de nutrienți și adaos de ulei vegetal, care încetinește ritmul de
evaporare a apei. Cosmin, leaderul echipei, ne-a spus: Scopul nostru este
ca în viitor să practicăm agricultura în sisteme hidroponice la un nivel
industrial. Noi
încă studiem domeniul, prototip după prototip, dar drumul pare promiţător. Nu
am fi ajuns în acest punct dacă nu am fi participat în competiţia Solve for
Tomorrow. În cadrul competiţiei ne-am întâlnit cu
antreprenori din diferite domenii, care ne-au oferit sfaturi şi ne-au îndrumat
şi am participat la msesiuni de design-thinking. Recomandăm
oricărui tânăr care are o idee să participe.
Sabina Ştirb, Head of Communications Samsung România, a afirmat: Solve for Tomorrow este un proiect foarte drag Samsung Electronics
România, astăzi se lansează cea de-a treia ediţie. A
strâns până acum peste 600 de proiecte, din întreaga ţară. De asemenea, există
şi un proiect global Solve for Tomorrow, care are o istorie de 13 ani şi în
care, până acum s-au implicat peste 1,8 milioane de elevi la nivel global. Dar
sigur că dincolo de aceste cifre, cel mai mult celebrăm astăzi elevii şi
profesorii, mentorii, care lucrează în proiecte cu ideile înscrise în această
competiţie.
Loredana Poenaru, Director educaţional Junior
Achievement România, a adăugat: Este un proiect care le lansează
provocarea de a pune împreună tehnologia, educaţia şi creativitatea lor, pentru
a dezvolta soluţii pentru problemele din comunitate, fie că vorbim de probleme
de mediu, sau situaţii care ar putea fi mai bune în educaţie, în dezvoltare
durabilă, toate acestea sunt domenii în care copiii se pot gândi să-şi dezvolte
ideile. Suntem la a treia ediţie. Au fost până acum peste 600 de idei înscrise în
ediţiile anterioare, la fiecare ediţie, etapa a doua presupune selecţia a 25
dintre cele mai bune idei, care trec printr-un proces de dezvoltare, proces
care are la bază metoda design thinking şi în urma căruia tinerii ajung să
îşi dezvolte ideile până la stadiul de prototip şi, pe mai departe, să se
gândească la posibilitatea de a le pune în practică. Pe lângă design thinking
intră în contact cu antreprenori, învaţă să dea şi această direcţie
antreprenorială pentru ideile lor, trec prin sesiuni de mentorat şi în felul
acesta lucrurile ajung într-un stadiu fezabil. La finalul competiţiei tinerii
sunt ataşaţi de proiectele la care lucrează atâtea luni, pentru ca mai departe
să îşi dorescă să le ducă până la stadiul de implementare.
Ediţia a treia a
luat startul!