Da’ de ce?
Cu trei ani şi jumătate în urmă se înfiinţa Asociaţia DaDeCe, pornind de la observaţia că arta îi atrage pe copii şi îi provoacă la asocieri pline de prospeţime.
Ana-Maria Cononovici, 06.09.2015, 09:57
Între timp, împreună cu copiii şi părinţii pe care îi strâng la fiecare sfârşit de săptămână, cei de la DaDeCe au colindat cam toate muzeele din Bucureşti, ne-a mărturisit preşedinta asociaţiei, Raluca Bem Neamu şi ne-a mai spus de ce au ales acest nume pentru asociaţia pe care au înfiinţat-o:
Este întrebarea cea mai frecventă pe care o auzim pe buzele copiilor mici. Ne adresăm copiilor de la 2 la 10 ani, şi, mai ales pentru prima grupă de vârstă, este o întrebare care înconjoară tot universul copiilor: da de ce se întâmplă acest lucru, da de ce se întâmplă celălalt, este obsesivul de ce de la 3 ani, care după aceea capătă noi valenţe. Programele propuse de noi se desfăşoară în instituţii culturale, în mod special în muzee, unde am descoperit un univers care copiilor le place foarte tare, este plin de sensuri şi dacă programele pe care le propunem sunt interactive şi ţin cont de vârsta copiilor şi de interesul lor, experienţele sunt absolut extraordinare. Niciun alt spaţiu nu oferă atâta bogăţie de sensuri şi de tipuri de a te juca şi a interacţiona cu obiectele culturale.
Pornind de la ideea că întotdeauna experienţa copiilor atunci când se află lângă părinte este mult mai profundă şi mai plăcută, DaDeCe propune la fiecare sfârşit de săptămână un alt program copiilor, condiţia fiind ca aceştia să vină însoţiţi de părinţi, programul fiind practic pentru familii cu copii de 2-10 ani.
Am întrebat-o pe interlocutoarea noastră care consideră că sunt muzeele cele mai atractive pentru copii şi dacă aceştia percep muzeele în mod diferit. Am început cu Muzeul Ţăranului Român, care ni s-a părut cel mai prietenos din punctul de vedere al expunerii, am fost şi în Muzeul Satului, Muzeul Naţional de Istorie, câteva case memoriale, muzeul Vasile Grigore, muzeul George Enescu cu care avem o colaborare constantă de trei ani. Acolo am propus programe de muzică şi mişcare, şi timp de trei ani am avut programe acolo. Sunt practic toate muzeele care permit accesul unui grup de copii mici, pentru că nu toate muzeele sunt pregătite pentru această experienţă. În primul rând, când intră într-un muzeu, copiii au nevoie de puţin timp de adaptare cu spaţiul: fiind destul de mici, spaţiul este foarte mare faţă de ei, este foarte diferit. Şi atunci fiecare din programele noastre începe cu un astfel de joc în care ei să se simtă bine în spaţiul în care au intrat, fiind însoţiţi de părinţi acest lucru se întâmplă mult mai natural. După care le propunem să vadă ce le propune muzeul. Deschidea lor este foarte mare, pentru că au o curiozitate naturală, nu au prejudecăţile adulţilor, nu au temerile lor, pentru ei arta e un lucru absolut firesc. Acceptarea artei este mult mai facilă la vârste mici.
Pentru cei cărora le e dor să colinde muzeele sau galeriile de artă au fost pregătite programe de educaţie vizuală pentru copii de la 4 la 8 ani în expoziţia fotografului francez Philippe Ramette, Cu susu-n jos, organizată de Institutul Francez la Galeria Centrul Artelor Vizuale-Multimedia Bucureşti. Este un program de descifrare a artei contemporane, în general, şi de explicare a abordării artistului francez, în particular. Revine cu detalii, Raluca Bem Neamu: Mesajul principal al programului nostru ar fi că artistul transformă realitatea după propria bucurie şi dorinţă şi după propriile idei; îi ajutăm astfel să înţeleagă ce înseamnă arta. Arta nu e pur şi simplu o fotografie a unui colţ din natură, este o fotografie în care ideea şi mesajul ar trebui să devină foarte evidente. Pornind de la această expoziţie, de la nişte discuţii, nişte jocuri care testează echilibrul şi alte lucruri cât mai concrete pentru copii, la partea de atelier vor fi ei înşişi deja, şi pornind de la acest univers al lui Philippe Ramette, vor încerca să propună colaje, în care, de asemenea, legile fizicii să nu funcţioneze, lucrurile să fie strâmbe, dar totul să transmită de fapt un mesaj personal, al copilului care face colajul. Dorim foarte mult ca ei să înţeleagă ce este arta şi nu vrem o definiţie, ci interiorizarea conceptului, iar faptul că ei devin artişti în timpul vizitării expoziţiei, îi ajută să interiorizeze acest mesaj.
Alte programe ale acestei primăveri abordează filosofia, cum ar fi atelierele de filosofie pentru copii de la 4 la 8 ani, numite Cu alte cuvinte. În cadrul acestora, micii filosofi pornesc de la o poveste şi discută apoi despre viaţă. Celor care se pregătesc de ieşiri în natură şi călătorii, le sunt pregătite două tipuri de ateliere: unul despre lumea ierburilor, altul despre cea a copacilor. Flori, fete şi… ierburi este un atelier despre ierburi şi flori dedicat fetelor de toate vârstele şi va fi realizat cu ocazia zilei de 8 martie în prezenţa autoarei şi ilustratoarei cărţii Călătorie printre ierburi şi lumină, Iulia Iordan şi Cristiana Radu. Iar cel de-al doilea atelier, tot desprins din natură, Atelierul din copac, se adresează familiilor cu copii de la 4 la 8 ani şi are ca subiect lumea fascinantă a pădurii. Şi astfel, cu trecerea timpului şi cu fiecare atelier ce se desfăşoară, întrebarea DaDeCe îşi găseşte noi şi noi sensuri.