Cum să creezi un brand doar rămânând în activitate?
Puţină lume ştie că există costume de schi profesioniste, create şi făcute în România şi că originea acestui brand se găseşte la Topliţa, judeţul Harghita, pornind dintr-un mic atelier personal.
Ana-Maria Cononovici, 28.01.2025, 17:17
Puţină lume ştie că există costume de schi profesioniste, create şi făcute în România şi că originea acestui brand se găseşte la Topliţa, judeţul Harghita, pornind dintr-un mic atelier personal.
Dan Cotfas este administratorul firmei care a creat brandul şi ne-a spus povestea, pornind de la atelierul părinţilor săi, foşti lucrători în domeniul croitoriei:
“Noi am început activitatea în 1992, când părinții mei care au lucrat tot în domeniu, au ieșit la pensie și simţeau că au încă nevoie de activitate și că-și doreau să mai facă ceva. Eu sunt inginer mecanic, alt domeniu de activitate, și m-am gândit să le ofer șansa asta să continue și să le caut o activitate pentru menținerea lor și pentru a le crea încă o satisfacție de a fi utili. Și am deschis un SRL 1992, împreună cu părinții mei și cu fratele meu, într-o casă la țară a bunicilor care era disponibilă. Părinții mei aveau două mașini de cusut, pentru că au lucrat în domeniu.
Tatăl meu avea “Carte de meșteșugar”, avea un atelier pe vremea lui Ceaușescu, în care producea îmbrăcăminte pentru bărbați, un atelier de îmbrăcăminte la comandă. Am mai luat niște utilaje vechi, second-hand, și am început activitatea cu producție pentru piața internă, pantaloni de bărbați și niște rochii pentru dame. Am avut surpriza ca aceste produse să se vândă foarte bine și să aibă căutare pe piața din România de la acea perioadă.”
Şi pentru că la acea vreme interlocutorul noastru lucra încă în alt domeniu, iar aprovizionarea şi desfacerea produselor realizate în atelier erau tot mai dificile, a fost nevoie de o extindere.
Dan Cotfas: “Am mai angajat încă patru persoane, deci am ajuns la un număr de șase-șapte persoane până în 1995. În 1995, am avut o oportunitate de a face producție lohn (n.r. regim de perfecţionare activă) pentru o firmă din Italia: Am căutat alt spațiu, am dezvoltat toată afacerea asta și am început să avem prima formație de lucru de 15 persoane și lucram produse pentru un brand cunoscut din Italia. În scurt timp am mărit capacitățile de producție, am început să facem articole tehnice.
Deci tot timpul a fost o provocare pentru noi să facem lucruri cu care nu eram obișnuiți și lucruri care la vremea aceea, pentru România, erau necunoscute. Deci am început să facem costume de schi cu cusături termolipite. Am început în scurt timp să facem geci pentru munte, țesături la trei straturi, tot termolipite și am fost printre primii din România care am făcut gecile cu puf de gâscă, făcute complet de la cap la coadă, în România.”
Au urmat încă nişte ani de lucrat în sistem lohn până când, ţinând cont de experiența deja acumulată și de faptul că erau destul de căutați, au decis mărirea capacităţii de producţie şi personalizarea ei:
Dan Cotfas: “Ne-am gândit că având în vedere de experiența acumulată, să creăm și brandul propriu. Și am început cu brandul propriu. Am început cu un magazin propriu în Topliţa, (n.r. judeţul Harghita) un magazin, după aceea, în Târgu Mureș. Am dezvoltat și partea asta de vânzare a brandului propriu în România, având la un moment dat 29-30 de parteneri cu care colaboram și pentru care făceam producție şi făceam vânzări în toată România.”
De aici până la recunoaşterea internaţională nu a mai fost decât un pas. Dan Cotfas revine cu detalii:
“În 2011-2012, am început să lucrăm comenzi pentru monitorii de schi din Italia. După aia, am reușit să obținem comenzi, să prezentăm colecții și în Austria, în Germania, în Finlanda, Marea Britanie, astfel încât ne-am făcut vizibili și pe pârtiile de schi din Italia, Austria, Finlanda și Germania. Comenzile au început să crească de la an la an, având în vedere că produsele erau foarte bune, toate accesoriile și țesăturile erau premium, deci erau țesături profesionale, țesături făcute în Japonia și cu caracteristici tehnice de cel mai înalt nivel.
În acest moment avem peste 90 de cluburi cu care colaborăm. Anual facem comenzi pentru aceste cluburi: îmbrăcăminte pentru sporturile de iarnă, îmbrăcăminte pentru salvatorii montani, îmbrăcăminte pentru alpiniști și, în ultima perioadă, am dezvoltat și partea de îmbrăcăminte fashion, în principal cu îmbrăcămintea cu puf de gâscă.”
Informaţii foarte utile pentru noi toţi, acum, pe timp de iarnă, fie că suntem sau nu practicanţi ai sporturilor de iarnă!