Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti
Germania anilor 1919 dădea curentul Bauhaus, provenind din asocierea cuvintelor germane bau - a construi și Haus – casă.
Ana-Maria Cononovici, 12.11.2024, 16:58
Germania anilor 1919 dădea curentul Bauhaus, provenind din asocierea cuvintelor germane bau – a construi și Haus – casă. Extrem de influentă în arhitectura, artele plastice, sculptura, designul interior și industrial, fotografia, tipografia, obiectele casnice, podoabele și ornamentele, mobilierul și decorările interioare ale secolului XX, această școală și mișcare artistică, generată de către arhitectul și pedagogul german Walter Gropius, în orașul Weimar, a funcționat la maxima sa anvergură, între anii 1919 – 1933, în trei orașe germane: Weimar, Dessau și Berlin, devenind în timp, în ciuda interzicerii de către naziști (în 1933), unul dintre cele mai importante și inspirante curente artistice ale arhitecturii moderne. Odată cu emigrarea fondatorului mișcării artistice Bauhaus, Walter Gropius, în Statele Unite ale Americii, această mișcarea artistică va cunoaște o renaștere cunoscută sub numele generic „Noul Bauhaus”, sau „Stilul Noul Bauhaus.”
La mai mult de un secol distanţă, Bauhaus devine un factor educativ, stimulând tineri din Bucureşti în a descoperi noi posibilităţi de exprimare. “Bauhaus 2024” este expoziţia găzduită zilele acestea de Muzeul Naţional al Literaturii Române, din capitală, expoziţie ce reuneşte lucrări ale copiilor de la mai multe licee.
Nicolae Stoian, artist vizual, ne-a recomandat expoziţia: „O expoziție extraordinară care aduce pe simeze conceptele Bauhaus, această școală interbelică, care și astăzi ne impresionează prin principiile pe care le-a promovat, legate de artă, de design, de concept modern, idei care sunt îmbrățișate și de tineri, ne focusăm pe tinerii din licee.”
Expozant cu două lucrări, Alexandru Cristian Ghezea de la Colegiul Tehnic de Lucrări Publice și Arhitectură Ion N. Socolescu din București, ne-a spus: „Suntem astăzi foarte într-o zi super specială la Muzeul Literaturii Române unde s-a organizat un fastuos vernisaj Bauhaus, o școală foarte important germană înființată în 1919. Aici avem expuse foarte multe lucrări, de la mic la mare, de la clasa noua până la clasa a 12-a, de la diferite licee, licee de arhitectură, de la care sunt și eu, sau matematică și informatică, sau științele naturii. Foarte multă varietate!”
Alexandru Cristian Ghezea şi-a intitulat lucrările „Compoziție Bauhaus în viziunea unui român” şi ne-a explicat de ce: Track 3: „Eu am fost în Germania, am vizitat Berlinul. Bauhaus are sediul (n.r. originea) într-un oraș din vestul Germaniei, nu chiar în Berlin, dar spre exemplu în Berlin găseam în foarte multe cofetării sau cafenele, acel ceainic Bauhaus, care a fost, mi se pare, proiectat de Marcel Breuer, nu știu sigur, Marcel Breuer e cel care a proiectat scaunul pe care l-am desenat eu, pe care, la fel, îl găseam foarte des prin diferite stabilimente în Berlin și era foarte frumos.”
De fapt, m-am documentat ulterior şi am aflat că artista germană Marianne Brandt a proiectat ceainicul Bauhaus, preluând designul unui ceainic convențional, pe care l-a dezbrăcat de orice ornament pentru a crea propriul infuzor și filtru de ceai, geometric, în 1924.
Dar creaţiile mai tânărului nostru interlocutor chiar merită atenţie! La fel şi cele ale Francescăi Vlădaraş, elevă la Colegiul Naţional Ion Creangă, care ne-a vorbit despre lucrarea sa din expoziţie şi despre cât de mult a impresionat-o prezenţa lucrărilor atâtor copii talentaţi:
„Sunt aici cu un scaun reprezentativ stilului Bauhaus, făcut anul trecut, împreună cu altă planșă care are alte compoziții tot din stilul Bauhaus, cum ar fi ceaşca despre care a vorbit și colegul mai devreme și două lămpi reprezentative. Îmi plac foarte mult toate lucrările, mai ales că sunt foarte diversificate, din mai multe locuri și din mai multe clase, de la a 9-a până la a 12-a. Mi se pare că sunt niște copii foarte talentați! Şi chiar aș vrea și eu să fi fost la liceul Socolescu, e un liceu foarte frumos, și aș fi vrut să petrec mai mult timp desemnând, cum face colegul meu.”
Profesor Grațiela Stoian, Artist vizual, este cea care îi încurajează pe elevii Colegiului Naţional de informatică Tudor Vianu să îşi descopere latura artistică:
„Am această plăcere să selectez dintre elevii care la rândul lor au această dorință de a se desfășura prin artă. Şi nu le vine să creadă, pentru că spun:” doamna, dar eu nu am talent” și eu explic că nu trebuie să aibă talent și ci idei-concept, să poată să se documenteze în primul rând. Și arta este extraordinară. Ea se înlănțuie cu toate materiile, nu numai cu sculptura, pictura, grafica ș.a.m.d. dar și cu fizica, și cu matematica, și cu biologia. Şi le tot explic că numai dacă ne uităm într-un microscop vedem niște minuni acolo, nu mai spunem de Fibonacci, la matematică, sau la fizică de spectrul luminii și al curcubeului ș.a.m.d. Și atunci când spunem povești despre asemenea lucruri, și copiii care nu sunt la Arte, reușesc să facă niște lucruri extraordinar de frumoase.”
Roşu, albastru şi galben, cercuri, pătrate şi triunghiuri, abstract şi concret, frumos îmbinate, lucrările expoziţiei Bauhaus 2024 exprimă tinereţe în acţiune!