Cu bocitoarele la discotecă sau altfel despre siguranţa
Uniunea Europeană şi-a propus ca până în 2020, să reducă numărul victimelor accidentelor rutiere cu 50%, în toate cele 27 de ţări membre.
România Internațional, 17.02.2013, 02:59
Uniunea Europeană şi-a propus ca până în 2020, să reducă numărul victimelor accidentelor rutiere cu 50%, în toate cele 27 de ţări membre. Principalele cauze ale accidentelor rutiere sunt traversarea neregulamentară a drumurilor publice, neacordarea priorităţii, viteza excesivă şi condusul sub influenţa băuturilor alcoolice. România a început o serie de campanii de sensibilizare a opiniei publice reunite sub sloganul Alege viaţa”. Inspectoratul General al Poliţiei Române şi agenţia Publicis au ales un mod inedit de a comunica participanţilor la trafic mesajul: prin intermediul unor personaje inconfundabile. Imaginile a trei dintre marii dictatori ai lumii au fost folosite pentru a transmite ideea că dacă loveşti un pieton, acesta va fi cel mai probabil o victimă inocentă, a spus Silviu Nedelschi, director de creaţie: I-am luat pe cei indubitabil răi ai istoriei, Stalin, Hitler şi Saddam şi i-am proiectat pe câte un parbriz, ca şi cum ar fi fost loviţi într-un accident rutier. Ideea este că aşa ceva nu se va întâmpla niciodată, atunci când loveşti pe cineva, chiar dacă ţi-ai dori să fie cel mai rău om din lume, de obicei loveşti un inocent, e un om bun. E un alt fel de a atrage cumva atenţia şoferilor, un alt fel de mesaj care îi loveşte la suflet pe oameni. Dacă nu eşti atent când conduci, loveşti un om care nu va fi cel mai rău om din lume.”
Imaginile dictatorilor lipiţi de parbriz au făcut înconjurul lumii în doar două zile. A urmat un videoclip filmat în faţa unui club celebru din Bucureşti, într-o sâmbătă seară. Un grup de bocitoare aştepta la ieşirea din club şi-i conducea la maşină pe petrecăreţi cu un cântec specific de înmormântare. Ai băut maică? Te urci la volan? Aoleu, unde te duci? Unde te duci tu, maică dragă, /de ce zaci întins pe stradă/ Piei Satană cu venin/ tu i-ai dat alcool din plin./ Mi l-ai luat de la lumină/ şi l-ai suit în maşină./ Primeşte-l tu, Doamne, Sus,/ c-a băut şi a condus… Aoleu, nu pleca maică, nu pleca! Ai grijă, Doamne, de el.”
Şi dacă bocetul nu era luat în serios, atunci ştergarul brodat, legat de oglinda retrovizoare a maşinilor când conduc pe cineva pe ultimul drum, era un alt semnal de alarmă.
Subcomisarul de poliţie Cristian Andrieş de la Inspectoratul General al Poliţiei Rutiere a spus că această campanie, lansată înaintea sezonului estival 2012 a reuşit să atragă atenţia celor ce au văzut clipul pe internet: Încercăm să-i determinăm pe toţi participanţii la trafic să aibe un comportament responsabil şi să circule preventiv. Un număr mare de accidente rutiere se produc pe fondul consumului de băuturi alcoolice şi, încercând să diminuăm aceste evenimente, ne-am gândit să realizăm şi această campanie. Am lansat-o exact în perioada în care o mare parte a tinerilor mergeau către mare, de 1 mai, tocmai pentru a-i determina să se gândească un pic, să vadă ideea de bază: nu conduce după ce ai băut băuturi alcoolice. Dar asta nu era o campanie adresată doar tinerilor, ci tuturor conducătorilor auto. Unii au fost încântaţi de idee, cei ce au vizualizat acel videoclip au reţinut mesajul nostru.”
Andrei Daniluc, senior copywriter, a subliniat că această modalitate de a comunica mesajul nu te urca la volan dacă ai băut” a fost şi o ocazie de a spune lucrurile altfel decât o face Poliţia de obicei: Lumea e obişnuită cu campaniile clasice ale poliţiei: nu bea, nu conduce, nu-ţi bate nevasta, nu face asta, nu face ailaltă. Ca un părinte care zice nu face asta că o să dai de belea”. Ne-am gândit că dacă schimbăm un pic unghiul Poliţia iese cu o imagine mai bună, lumea va spune uite, s-au modernizat şi ei, nu se mai rezumă la interdicţii.” Cred că de-asta a prins, din cauza modului neconvenţional în care au fost spuse lucrurile. Plus că e ceva foarte românesc, n-am auzit ca în alte ţări să fie moda asta cu femei care sunt angajate să te plângă profesionist. La noi asta e de când lumea şi cred că de-aia şi funcţionează. I-am angajat în dialog exact în momentul în care trebuiau să se hotărască dacă se urcă la volan sau se duc cu un prieten sau cheamă un taxi. Am avut două moduri de a ne comunica mesajul. Primul, bocitoarele. Şi dacă nu funcţionau ele, când ajungeau la maşină vedeau prosopul legat de oglindă şi mai era încă un avertisment acolo. Dar bocitoarele au avut clar cel mai mare impact.”
Un alt videoclip care a făcut înconjurul internetului prezintă o serie de imagini cu câini comunitari care traversează strada pe zebră. Mesajul este simplu: Dacă ei pot, poţi şi tu. Astfel, spune subcomisarul Cristian Andrieş, a fost abordată o altă cauză majoră a accidentelor rutiere: Traversarea neregulamentară a drumurilor publice a fost şi încă este una din principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave din România. Alături de viteză, a ocupat primele două locuri în clasamentul cauzelor şi în ultimii ani dar în prezent. Vorbim de o campanie inedită, dar sperăm că reacţia celor ce vor vedea acest videoclip să fie pozitivă şi să înţeleagă exact substratul mesajului respectiv: traversarea să se facă prin locuri regulamentare.”
Anul trecut în ţara noastră au avut loc aproximativ 9300 de accidente rutiere, soldate cu victime. Subcomisarul Andrieş a subliniat că prin campaniile memorabile, IGPR speră că numărul accidentelor va fi din ce în ce mai mic şi tot mai puţine familii vor trăi drame.