Ateliere creative pentru tinerii hipoacuzici
Asociaţia VAR (Value at risk, adică Valoare la risc), este o organizație nonguvernamentală, non-profit, democratică, neafiliată politic sau religios, fondată în luna martie 2019.
Ana-Maria Cononovici, 08.03.2022, 15:05
Asociaţia VAR (Value at risk, adică Valoare la
risc), este o organizație nonguvernamentală, non-profit, democratică,
neafiliată politic sau religios, fondată în luna martie 2019. Este un mecanism de
reacție la problemele și nevoile comunității, prin crearea și promovarea de
proiecte educaționale, sociale și culturale de artă performativă, film, muzică,
dans și teatru. Dacă la începutul acestui an asociaţia s-a făcut cunoscută prin
proiectele de artă la metrou cu
denumirea Oraşul M, în luna februarie a fost lansat un nou proiect: Wave for
me.
Wave for me este un proiect internaţional special,
după cum ne-a spus managerul de proiecte VAR, Vero Nica: Wave for me este un
proiect internaţional dedicat promovării potenţialului creativ al tinerilor cu
deficienţe de auz, cei care poartă implant cohlear sau proteze auditive. Este
practic o continuare a demersului asociaţiei de a fi alături de tinerii
hipoacuzici, grup extrem de afectat de când a început pandemia, fiind afectată
comunicarea cu cei din jue, şi au nevoie de foarte multă susţinere şi de
proiecte cae să vină în întâmpinarea lor. Este un proiect amplu care îşi
propune să dezvolte o galerie virtuală de artă, aici, şi particularitatea
implicării comunităţilor internaţionale, pentru că vom organiza un open call pe
1 aprilie, şi vor avea ocazia să se înscrie tineri de pretutindeni, tineri
pasionaţi de arte vizuale, care vor putea să ne trimită lucrări realizate de
ei, picturi, fotografie, sculptură, în format foto, evident, pentru a putea
alimenta această galerie virtuală de artă. Întreaga platformă Wave for me îşi
doreşte să devină un canal de comunicare facil şi care este gândit foarte atent
pentru ei, pentru tinerii care întâmpină dificultăţi de a comunica cu cei din
jur.
În prima etapă, grupul de lucru interdisciplinar şi-a
propus susţinerea a 3 workshop-uri a câte 5 întâlniri (arte vizuale, public
speaking și percuție), de care vor beneficia gratuit 24 de adolescenți
hipoacuzici din România (14 – 18 ani). Vero
Nica, manager al proiectelor asociaţiei Var Cultural, a detaliat: Totul a început în luna februarie cu o serie de ateliere de arte
vizuale, percuţie şi public speaking. Atelierele sunt dedicate tinerilor din
România, s-au înscris 24 de adolescenţi, sunt extrem de încântaţi şi foarte
creativi, iar următoarea etapă este lansarea galeriei virtuale de artă, urmând
ca o parte din lucrările prezente în galeria de artă virtuală să fie expuse în
cadrul unor expoziţii care vor ajunge la Sibiu, Timişoara, Iaşi şi , în final,
în Bucureşti, o expoziţie care va fi ca o concluzie, va îngloba toate etapele
proiectului. În prezent sunt 24 de tineri din România şi suntem deja în
discuţii cu organizaţii internaţionale şi ne bucurăm că avem ocazia prin
cofinanţarea obţinută din partea (n.r. Administraţiei) Fondului Cultural
Naţional să putem dezvolta acest canal creativ.
Concomitent, asociaţia
şi-a propus să pună bazele platformei care va găzdui galeria de artă virtuală -
un spațiu de expunere dedicat preadolescenților și adolescenților hipoacuzici
din țară și din străinătate. Expoziția va include atât contribuții create în
timpul workshop-ului de arte vizuale, cât și contribuții primite în urma unui
open call național și internațional.
Vero Nica: Galeria virtuală este dedicată
tinerilor cu vârste cuprinse între 12-18 ani, iar întreg demersul, pentru că
avem şi o serie de podcasturi, cu tineri care activează deja în domeniul
cultural, primul podcast realizat de Glinkor Gora este deja prezent pe pagina
proiectului. Grupul ţintă este 12-18 ani, dar suntem convinşi că vom fi
urmăriţi şi de persoane până în 30 de ani. Cam acesta ar fi target-ul.
Crearea și difuzarea unei
serii de 6 podcast-uri cu invitați din țară și din străinătate – adulți
hipoacuzici care activează în domeniul artistic și cultural – este cea de-a
treia componentă a proiectului. Prin intermediul acestor materiale video,
organizatorii își doresc să aducă împreună oameni din contexte geografice
diferite, cu experiențe, interese și nevoi similare, oferindu-le adolescenților
cu deficiențe de auz șansa de a descoperi exact genul de influenceri de care au
nevoie.
Expoziţia itinerantă
menită să fie concluzia proiectului este programată pentru luna iulie. Evoluția
întregului proiect poate fi urmărită pe pagina de facebook WaveforMe și pe
instagram, unde îl găsiți cu numele waveforme.var.