Animaţi(-vă), copii!
Filmul românesc de animație îşi are originea în grafica jurnalistică.
Ana-Maria Cononovici, 29.09.2020, 13:04
Filmul românesc de animație îşi are
originea în grafica jurnalistică. Toți marii creatorii de filme de animație din
România provin din rândul caricaturiștilor. Dacă în perioada de pionierat a
anilor 1920-1948 animaţia românească s-a afirmat prin câteva nume, ca de
exemplu Aurel Petrescu, desenatorul cel mai profific, având la activ 11 desene
animate confirmate de presa vremii și peste 70 de alte animații, majoritatea
reclame, odată cu apariţia desenelor caricaturistului – pe atunci – Ion
Popescu-Gopo animaţia românească intră într-o epocă de glorie. Astfel, în anul
1964 se înființa, la noi, studioul specializat Animafilm, în urma
numeroaselor premii obținute de Ion Popescu-Gopo la festivalurile
internaționale. În scurtă vreme, Animafilm a devenit o marcă de încredere, producând
aproximativ 60 de pelicule pe an și aducând României peste 40% din încasările
în dolari realizate din exporturi. Moartea lui Gopo, în 1989, a însemnat și
sfârșitul animației românești clasice.
Dorind să repornească motoarele animaţiei,
profesorul de grafică Liviu Acasandrei, a fondat un studio de animaţie 2D, ce se adresează
copiilor.
Ne-a spus ideea acestui studio, Liviu Acasandrei: Am reîncercat să readuc acest studio de animaţie, pentru că am văzut
că foarte mulţi copii erau, ca şi acum, foarte pasionaţi de ce înseamnă
animaţie, manga, anime şi cumva de aici am pornit. Am dorit să îi ajut să
înţeleagă şi mai bine ce înseamnă animaţia. Că e un domeniu mult mai complex
decât grafica digitală. Acest studio de animaţie 2D are de fapt la bază
îndrumarea elevilor în direcţia artei digitale şi înţalegerea acestui concept
de animaţie 2 D. Şi după ce studiază fiecare modul, după ce au finalizat cele
trei nivele, dacă vor să vină pe partea de animaţie, vor colabora cu mine în
continuare, pe diferite proiecte.
Liviu Acasandrei îşi iniţiază elevii şi în
elemente de scenografie, text, imagine, necesare producerii unui film de
animaţie, după cum ne-a povestit. Iar elevii nu sunt puţini la număr.
Acum lucrez mai mult online cu elevii, cu câte trei-patru elevi, dar
am deja o clasă de 30 de elevi, cu care lucrez. Vin în continuare, pentru că
sunt pasionaţi. Unii nu au talent moştenit de la părinţi, nu vin de la liceul
de artă , dar sunt foarte interasaţi. Şi ăsta e un lucru minunat pentru mine,
să văd că încă este căutată animaţia 2 D. Şi asta nu văd numai în Bucureşti, am
avut un curs de animaţie şi la Timişoara, unde am avut 27 de elevi. Cumva asta
mi-a dat de gândit că încă se mai cere animaţia 2D şi ăsta e un lucru foarte
bun.
Cursul este organizat pe trei module. Dar
învăţăceii trebuie să dorească ei să lucreze.
Liviu Acasandrei: Necesită în acelaşi timp şi munca de acasă. Eu le zic şi elevilor să
muncească şi acasă nu doar la curs, ca să dobândească şi mai multă experienţă.
Unii copii au o înclinaţie spre desen, din plăcere lucrează, din ce îmi spun,
şi de aici pornesc. Încep animaţia de la zero. Animaţia e o zonă mult mai
complexă, faţă de grafica digitală. Acolo, într-adevăr, faci doar desen
digital, faci o compoziţie. Animaţia are nevoie de mai multe desene, de mai
multă creativitate, de mai multă atenţie. Dar lucrurile astea merg foarte rapid
cu copiii din ziua de azi. Prind foarte bine!
Am aflat de la Liviu Acasandrei că dincolo
de lucrurl efectiv pe tabletă este important ca elevii să înţeleagă cum s-a
dezvoltat ideea de animaţie:
Acum lucrez cu ei pe tabletă grafică,
fiecare are tabletă sau lucrează în atelier, alţii lucrează online, dar lucrez
cu ei şi partea tradiţională, să înţeleagă de fapt cum a apărut animaţia. Ca o
mică istorie, animaţia a apărut cu ajutorul fotografiei. De fapt animaţia a
venit de la un profesor belgian, care s-a uitat la soare timp de un minut, după
care şi-a schimbat privirea pe o altă suprafaţă şi i-au apărut nişte puncte
galbene, timp de un minut. După care au dispărut. Şi el şi-a dat seama că te
uiţi la ceva şi îţi crează o mică animaţie. Şi de acolo a pornit animaţia şi
s-a dezvoltat cu fotografie, până la partea asta digitală.
Iar Liviu Acasandrei vede acest studio
drept o rampă de lansare pentru cei mai conştincioşi şi talentaţi elevi:
Acest studio de animaţie nu doar că formează aceşti elevi. Încerc să
îi încurajez pe diferite proiecte şi pe cei ce îi văd că sunt foarte buni îi
iau să lucreze cu mine în acest studio, va fi chiar ca un studio de animaţie,
aşa cum a fost în 92, unde lucrau oameni de calitate, care produceau de fapt
animaţie şi participau la diferite festivaluri, filme pentru animaţie. Nu sunt
doar nişte simple cursuri, eu încerc să îi promovez pe aceşti copii, pentru că
este foarte greu de unul singur să te dezvolţi şi atunci e mai bine să fii
într-un grup. Mai uşor înveţi!
Cu optimism aşteptăm, astfel, noi filme de
animaţie româneşti, după aproape 20 de ani de pauză.