Trasee de bicicletă de-a lungul Dunării
Astăzi vă propunem o evadare în natură în sudul României. Ne adresăm acelora care-și doresc o vacanță activă, pe două roți.
Daniel Onea, 11.03.2021, 15:15
Astăzi vă propunem
o evadare în natură în sudul României. Ne adresăm acelora care-și doresc o
vacanță activă, pe două roți. Fie că sunteți începători sau avansați, printr-o
vacanță pe bicicletă de-a lungul Dunării veți avea ocazia să cunoașteți
povești, oameni și locuri fascinante. Vă propunem câteva trasee interesante de
bicicletă. De asemenea, vom vorbi despre un proiect transnațional, cofinanțat
din fondurile Uniunii Europene, prin care România, alături de alte nouă țări
dunărene, se angajează să promoveze cicloturismul de-a lungul Dunării.
Ionuț Maftei, ghid
de turism, reprezentant Bike in time, spune că există trasee de-a lungul
Dunării, iar acestea nu se adresează neapărat sportivilor, ci tuturor
turiștilor iubitori de o vacanță dinamică. Este vorba de un turism mai activ. În
România există un relief specific, fiindcă aici Dunărea este mult mai lată.
Relieful, mai ales în partea de sud a României, este destul de mlăștinos și
străbătut de multe râuri. Un traseu strict de-a lungul Dunării, astfel încât să
vedem și apa, e destul de complicat de făcut, dar nu imposibil. În unele
locuri, am reușit chiar să identificăm niște trasee, în special în zona
Cazanelor Dunării, în zona Orșova-Eșelnița. Se pot petrece două-trei zile
foarte frumoase pe malul Dunării, iar acolo sunt și niște obiective
spectaculoase, unde se poate vedea Dunărea de la înălțimea munților. O altă
zonă interesantă este Dobrogea-Delta Dunării, unde se pot realiza excursii
foarte interesante. Acel relief, deși e mai puțin cunoscut, e chiar
spectaculos. Este zona dintre Călărași și Tulcea, de-a lungul Dunării. Deși e o
zonă mai aridă și mai slab dezvoltată economică, peisajul e interesant și
surprinzător pentru multă lume.
Cele două programe
sunt destul de diferite, spune Ionuț Maftei, ghid de turism. La Cazanele
Dunării, traseul durează aproximativ șase zile și este sub forma unui sejur în
care se stă într-un singur loc, de unde se pleacă și se revine în aceeași zi.
Nu este un circuit, cum este în Delta Dunării, spune Ionuț Maftei, ghid de
turism. Sunt multe zone interesante de văzut la Cazanele Dunării. Orșova e un
oraș interesant, Eșelnița e surprinzătoare. Dunărea traversează munții, fiind
limita Carpaților acolo, astfel că se pot face activități suplimentare:
drumeții pe munte sau vizitarea unor peșteri al căror acces este exclusiv pe
apă. Cei care merg de-a lungul Dunării, știu că în acea zonă, până la Drobeta
Turnu Severin, se poate sta mai mult. Acolo se mai fac pauze de o zi, două,
tocmai pentru a mai vizita niște obiective turistice, în special naturale. Al
doilea program e zona dobrogeană a Dunării, de la Călărași până la vărsarea în
Marea Neagră , unde noi combinăm partea de cicloturism cu partea de observare a
păsărilor în Delta Dunării. Recomandăm, însă, și vizitarea unor obiective
foarte vechi, cum ar fi fostele cetăți romane, dar și turismul viticol. Se pot
vizita câteva crame în zona Măcin-Niculițel.
Turiștii își pot
descărca pe dispozitivele mobile aplicații noi, care le pot trimite alerte sau
îi pot informa cu privire la gradul de infectare cu virusul Covid-19 în zona pe
care o traversează sau cu scenariul în care se află regiunea și cu
recomandările autorităților. Ionuț Maftei, ghid de turism. Astfel de aplicații
sunt tot mai prezente și cred că sunt și utile pentru a pregăti mai ales pe
termen scurt un traseu. Fiind vorba de o activitate în aer liber, în care distanțarea
se păstrează oricum, fiindcă, pe bicicletă nu poți sta aproape de partenerul de
drum, e o activitate mai sigură. Astfel de aplicații sunt binevenite pentru
cine-și planifică o activitate fie pe bicicletă, fie pe jos.
În următoarea
perioadă, pe lângă activitatea de cicloturism, urmează implicarea în proiecte
de dezvoltare. Unul dintre acestea se numește Danube Cycle Plans. Ionuț Maftei. Este un consorțiu internațional, un proiect Interreg. Interreg
înseamnă un cumul de proiecte transnaționale finanțate din fonduri europene.
Partea frumoasă a proiectului e că e construit pe oportunități, nu numai în
România, ci în toată zona dunăreană. Sunt nouă țări participante, toate
dunărene. Unele au infrastructura mai dezvoltată, altele, mai puțin. E frumos
că se urmăresc niște sinergii ale statelor. Ele vor colabora printr-o strategie
comună pentru o standardizare a rutelor velo de-a lungul Dunării și pentru o
promovare comună. În România, planul e să ne aliniem cu strategia celorlalte
state, fiindcă încă nu avem o strategie pentru infrastructura velo și nici standarde
de marcaj ale drumurilor. Autoritățile vor începe marcajul unor trasee,
inclusiv pentru rute europene importante, cum ar fi Eurovelo 6. Aceasta
traversează Europa de la Oceanul Atlantic până la Marea Neagră. În România,
lipsește marcajul întrucât nu am avut standardele.
Un alt punct
important al acestui proiect este implicarea comunităților locale pentru
dezvoltarea rețelei velo mai ales de-a lungul Dunării. Ionuț Maftei, ghid de
turism. Sunt străzile comunităților, iar ele știu cel mai bine pe unde ar
trebui să treacă rutele de bicicletă, atât pentru turiști cât și pentru
transportul local, care trebuie și el dezvoltat. E o altă parte interesantă a
proiectului. Face parte din Pactul Verde european. Sunt multe lucruri de făcut
și de implementat. Proiectul a început din iulie 2020, termenul final fiind
sfârșitul anului 2022, urmând ca apoi să înceapă promovarea și implicarea
autorităților. Avem în vedere organizarea unei conferințe internaționale, cu
participarea tuturor celor nouă state.
Iată, așadar, zone
care trebuie descoperite și în plină dezvoltare. Pentru a economisi timp, dacă
porniți la drum pe două roți, cel mai bine este să vă adresați unei agenții
specializate pentru alcătuirea unui traseu și pentru a obține hărți
actualizate.