Pe Transalpina, la Rânca
Transalpina este șoseaua situată la cea mai mare înălțime din România, motiv pentru care și-a câștigat renumele „drumul de deasupra norilor”.
Daniel Onea, 03.10.2024, 14:05
Transalpina este șoseaua situată la cea mai mare înălțime din România, motiv pentru care și-a câștigat renumele „drumul de deasupra norilor”. Pe drumul spre crestele munților, ajungem într-una dintre stațiunile recunoscute pentru schi. Destinație de vacanță pe tot parcursul anului, Rânca poate fi și punct de plecare spre numeroase drumeții.
Atracția principală a stațiunii de interes local Rânca este schiul, după cum aflăm de la Nicu Mitroi, administratorul domeniului schiabil.
„Schiul are și un atu principal, pentru că stațiunea se află la 1.600 de metri, pe un platou pe care mulți specialiști din Europa l-au comparat cu Cortina d’Ampezzo, din Italia. Aflându-se la o altitudine de 1.600 de metri, pârtiile de schi se întind până la 2.000 de metri altitudine. Pârtiile de schi din stațiunea Rânca au o lungime totală de șapte kilometri, sunt deservite de trei telescaune, un telescaun cu patru locuri cu dezagățare automată și două telescaune, unul de patru locuri și unul de trei locuri, fixe, precum și două teleschiuri. Cele cinci instalații de transport pe cablu au făcut ca începând cu sezonul trecut să se elimine cozile de îmbarcare din stațiune.”
În stațiunea Rânca turiștii au acces la cinci pârtii: patru pe Muntele Corneșu și una pe Muntele Papușa. Pârtiile de pe Muntele Corneșu sunt dotate cu instalații de transport pe cablu, cum ar fi teleski sau babyski, iar una dintre pârtii dispune de iluminare nocturnă și de sistem de sunet. De asemenea, turiștii pot practica schiul, dar și snowboardingul pe pârtia de pe Muntele Păpușa. Totodată, sunt disponibile zone separate pentru activități precum săniușul.
„Noi avem cele mai mici prețuri din România și ne-am menținut de-a lungul timpului la aceste tarife. Cantitatea de zăpadă naturală este din abundență în zonă, în special la sud de Carpații Meridionali, unde curenții de aer rece din nord se întâlnesc cu curenții mediteraneeni și cade un strat consistent de zăpadă. Totuși, am acționat și avem zăpadă artificială pentru întreținerea pârtiilor. În a doua jumătate a lunii noiembrie, facem un strat consistent de gheață, pentru ca zăpada artificială și zăpada naturală să aibă o continuitate pe tot parcursul iernii. Deschidem sezonul de schi la sfârșitul lui noiembrie și-l încheiem la sfârșitul lui aprilie.”
Stațiunea Rânca se află pe Transalpina, cunoscut ca „drumul printre nori” datorită altitudinii. Lucrările de asfaltare au început în anul 2009, abia în 2012 fiind asfaltată în proporție de 99%, însă are o istorie bogată. Conform unor surse, drumul ar fi fost construit prima oară de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, motiv pentru care pe unele hărți apare trecut sub denumirea de coridorul IV strategic roman. Cert este că șoseaua a fost reconstruită în perioada interbelică și dată în folosință în 1938, când a fost inaugurată de regele Carol al II-lea, motiv pentru care azi i se mai spune și Drumul regelui. Istoria mai consemnează o reabilitare în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, când germanii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare. Nicu Mitroi, administratorul domeniului schiabil Rânca, revine cu un scurt istoric.
„Principala atracție din stațiunea Rânca este șoseaua Transalpina, care este cel mai înalt drum auto din țara. Ajunge până la cota de 2.145 de metri, în pasul Urdele. Această șosea a fost modernizată în perioada interbelică, în timpul regelui, la inițiativa primului ministru gorjean, Gheorghe Tătărescu. A fost construită pe o potecă de transhumanță, folosită de pe vremea romanilor. Aceasta făcea legătura între cetățile dacice din Munții Șurianului și Podul lui Traian de peste Dunăre, de la Drobeta Turnu Severin. Novaci este o zonă bogată în oierit. Șoseaua Transalpina a fost făcută pe poteca de transhumanță, care, la rândul ei, după câte știm, este făcută de turma de oi, condusă de un măgar încărcat cu povară. Acesta, când urcă spre creastă, nu depășește niciodată o pantă de 15 grade, încercuiește poteca și urmărește coama muntelui până în vârf.”
În prezent, Transalpina este o zonă care atrage mulți turiști prin oferta bogată de activități: drumeții pe trasee montane, ciclism, sporturi cu mingea, enduro, excursii in împrejurimi la peșterile și mănăstirile din zonă, parapantă sau tiroliană. Există și mulți turiști care caută să se relaxeze în aerul oxigenat, pe pajiști însorite sau la umbra brazilor, admirând peisaje spectaculoase.
Transalpina oferă un acces rapid la zona de creastă, iar, de aici, turiștii pot pleca foarte ușor în drumeție pe creasta Parângului, pe un traseu bine marcat. De pe creastă pot ajunge în zona celor mai spectaculoase lacuri glaciare din România. Pentru alpinism și escaladă, se află în apropiere zone pentru practicarea acestor sporturi. Sunt trasee care încep de la 10-20 de metri, cu dificultate de 6-7 grade pentru escaladă, până la 300 de metri, cu dificultate de gradul 6 pentru alpinism.
„Ca activități de vară, din șoseaua Transalpina, se bifurcă o mulțime de trasee de creastă care merg până la lacurile glaciare, Lacul Gâlcescu, Lacul Mija, Lacul Tău ș.a.m.d. Există și alte trase care merg pe Valea Gilortului, Valea Oltețului, Valea Galbenului, precum și drumeții pe potecile acestor văi, dar și trasee de bicicletă, trasee de off-road, de enduro. În stațiune, există tubing de vară, locuri de joacă pentru copii și se fac o serie de alte activități de vară pentru recreere. Structura de cazare este diversificată, cuprinzând circa 5000 de paturi acoperind toate gusturile, de la condiții hoteliere până la cabane familiale, unele dintre ele au piscină, ciubăr, SPA-uri. Alături de aceste structuri de cazare, sunt restaurante unde turiștii sunt primiți cu afinată aromată, cu un vin fiert iarna, mâncare tradițională gustoasă și povești frumoase. De asemenea, turiștii pot lua masa la stânele din apropierea Transalpinei.”
Dominată de vârful Păpușa, cu o înălțime de 2136 de metri, Transalpina este în topul drumurilor alpine, de altitudine, ale Europei. Iar stațiunea Rânca, este o destinație atât pentru iubitorii de aventură, cât și pentru cei care vor să se bucure de liniște, ideală în orice perioadă a anului.