Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Tatuajul în România

Estetizarea tatuajului este o modă recentă, cu semnificaţie schimbată faţă de ce însemna în urmă cu mai mult de un secol.

Tatuajul în România
Tatuajul în România

, 28.10.2013, 12:02

Pictarea corpului este o practică magică, întîlnită în toate culturile primitive. Ea a supravieţuit în timp, tatuajul de azi fiind o formă artistică ce se constituie ca accesoriu al eleganţei şi ca semn al originalităţii personale. În trecut, el aparţinea însă intimităţii şi avea funcţia de întipărire în memorie a ceva valoros pentru persoana care se tatua. Animale fantastice, scrieri cu litere caligrafice sau exotice, simboluri şi ezoterice, motive florale, peisaje, chipuri umane şi multe, multe altele sunt prezente pe corpurile celor care se tatuează. Estetizarea tatuajului este o modă recentă, cu semnificaţie schimbată faţă de ce însemna în urmă cu mai mult de un secol.



Istoria tatuajului este istoria subteranului, a explorării dimensiunii interioare a omului. În România, tatuaţii aveau experienţe speciale, cu dorinţe puternice. Istoricul Adrian Majuru ne ajută în a identifica semnificaşia tatuajului, aşa cum a fost studiată la începutul secolului 20. ”Dacă ar fi să vorbim despre atestări, ar trebui, înainte de toate, să amintim de doctorul Nicolae Minovici. El a publicat pe cazul românesc prima monografie, Moda tatuajelor în România. Evident că el s-a ocupat de tot ce a găsit pe teren, în primul rând. El a coordonat serviciul de antropometrie al Institutului Medico-Legal, la serviciul de antropometrie se făceau tot felul de măsurători. Pe el l-au interesat tatuajele, şi pe toţi depozitarii lor i-a fotografiat. Multe dintre acele tatuaje au ajuns în cartea lui, desenate de către el la scara de 1:1 şi, evident, clasificate din punct de vedere ştiinţific, pe teme. Acea carte a fost publicată sincron la Paris şi Bucureşti, în 1905. Este apoi vorba despre o poveste mai veche, pentru că Nicolae Minovici s-a ocupat antropologic de această cultură a tatuajului, dar nu a sondat în trecut. Cu siguranţă că în istoria României, coborând în Evul Mediu, am avut personaje cu tatuaje legate de statutul social, de o breaslă sau de apartenenţa la o castă profesională. Sursele noastre nu prea menţionează asta, dar nici legislaţia medievală nu interzicea aşa ceva, şi nici oamenii nu s-au scandalizat de prezenţa tatuajului în societatea românească medievală.



Mediul a favorizat tatuajul. Unul dintre aceste medii era armata. Adrian Majuru. ”În general, tatuajele erau realizate în mediile militare pentru că armata era obligatorie şi ea însemna 3 ani. Nu înseamnă că toţi cei care făceau armata erau tatuaţi. Era o chestiune voluntară. Dar mulţi dintre cei care terminau armata aveau un tatuaj când reveneau în scoietate. Este foarte interesant un exemplu al unui bucureştean, de meserie croitor, care, după primul război mondial, timp de câţiva ani, a fost în Legiunea Străină în nordul Africii. El a fost studiat de medicul Francisc Rainer şi avem fotografiile lui. Acest tânăr, până în 30 de ani, avea un număr de 3 tatuaje făcute în Maghreb, în munţii Altas, de către un cehoslovac din Legiunea Străină. Unul era portretul unei femei, cu o coafură elevată. Era un tatuaj pectoral. Mai avea două stele tatuate pe umeri. Aceste tatuaje se află în colecţia Institutului de Medicină Legală Mina Minovici. Este singurul caz, până acum, în ceea ce priveşte colecţia de tatuaje unde cunoaştem aparţinătorul, unde a fost făcut tatuajul şi cum a fost făcut.



Marginalizaţii îşi făceau tatuaje cu impact emoţional puternic, aşa cum erau prostituatele ori cei încarceraţi. ”Sînt tatuajele făcute de prostituate care completau frumuseţea lor. Erau aluniţe, ori un mic model floral. Foarte rare unele prostituate aveau tatuaje care erau strict sentimentale, emoţionale, care au dorit să-şi amintească de personajul masculin care le-a marcat. Evident, odată acest personaj masculin prezent pe trupul lor, le-a marcat şi profesia deoarece mulţi bărbaţi le refuzau atunci când vedeau chipul sau numele altui bărbat pe corpul lor. Acestea erau în general tatuaje care reprezentau scene erotice. În mediile de penitenciar avem în cartea lui Nicolae Minovici un tatuaj care reprezintă un deţinut fumându-şi ultima ţigară, în timp ce gardianul îl ducea spre spânzurătoare. În general, în aceste medii erau tatuaje care surprindeau un moment de viaţă sentimentală care nu se dorea uitată, chiar şi în mediile dure ale societăţii.



Componenta esenţială a tatuajului rămânea însă cea sentimentală. Adrian Majuru. ”Mulţi bărbaţi îşi tatuau numele iubitelor, al soţiilor, uneori, îşi tatuau şi copiii. La IML avem un tatuaj interesant din 1873, cel mai vechi din colecţia IML. Este un tatuaj în care apar o doamnă cu crinolină, pe care o cheamă Gherghina, şi copilul pe care îl ţine de mână, Ionuţ. Între ei, apare anul 1873. Erau, deci, dorinţe legate de oameni dragi pe care să nu-i uiţi dacă plecai pe mare mulţi ani. Odată cu tine plecau şi ei tatuaţi pe corpul tău. Erau gesturi de iubire ori de completare a frumuseţii, nu de epatare. Existau însă în lumea bună din Occident tatuaje în relief. Erau, în general, tatuaje de ornament de genul brăţărilor, în zona antebraţului, sau inelelor pe degete, viu colorate. Minovici le descrie în cartea sa ca fiind prezente în înalta societate europeană urbană la începutul secolului 20.



Ieşirea tatuajului din zona subteranului şi apariţia sa în public s-a produs odată cu încercările de a descifra şi mai bine psihicul uman. Ceea ce-l face pe om să se simtă bine în pielea sa este, în definitiv, ceea ce contează cel mai mult.

Pro Memoria
Pro Memoria luni, 24 februarie 2025

Închisoarea de la Aiud

Faima tristă a orașului Aiud, cu o populație de aproximativ 22.000 de oameni, este dată de închisoarea de acolo. Unul dintre marile centre de...

Închisoarea de la Aiud
Pro Memoria
Pro Memoria luni, 17 februarie 2025

Demolarea patrimoniului religios al Bucureștiului

Istoria patrimoniului religios al Bucureștiului în secolul 20, mai ales cea din a doua jumătate a sa, a fost una a loviturilor mortale aplicate de...

Demolarea patrimoniului religios al Bucureștiului
Patriarhul Daniel (foto: Agerpres)
Pro Memoria luni, 10 februarie 2025

Centenarul Patriarhiei Ortodoxe Române

În 2025, Biserica Ortodoxă Română marchează împlinirea a două vârste rotunde ale istoriei sale. Prima este împlinirea a 140 de ani de...

Centenarul Patriarhiei Ortodoxe Române
Pro Memoria
Pro Memoria luni, 03 februarie 2025

Relațiiile diplomatice româno-japoneze

Până în secolul XX, când globalizarea a redus totul, oamenii au avut o atracție firească față de semenii lor mai îndepărtați. Au vrut să...

Relațiiile diplomatice româno-japoneze
Pro Memoria luni, 27 ianuarie 2025

50 de ani de la semnarea Actului de la Helsinki

După 1945, Europa a fost divizată brutal, iar speranțele europenilor ca la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, odată scăpați de...

50 de ani de la semnarea Actului de la Helsinki
Pro Memoria luni, 20 ianuarie 2025

Bucureștiul neterminat

În spațiul românesc, orașele moderne încep o dezvoltare după model european după anii 1830. Atunci, unele prevederi din Regulamentele organice...

Bucureștiul neterminat
Pro Memoria luni, 13 ianuarie 2025

Centenarul Federației Române de Șah

El este privit ca o confruntare militară în miniatură și folosit ca metaforă în descrierea unei situații complexe în care se duelează două...

Centenarul Federației Române de Șah
Pro Memoria luni, 06 ianuarie 2025

Relațiile diplomatice România-RFG

Apariția, după 1945, a două state germane pe harta Europei fusese efectul divergențelor adânci între SUA, Marea Britanie și URSS privitoare la...

Relațiile diplomatice România-RFG

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company