Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Rock şi contestaţie în comunism

Muzica rock în România a fost în anii 1970-1980 un mod de diferenţiere de ceea ce se cânta oficial.

Rock şi contestaţie în comunism
Rock şi contestaţie în comunism

, 20.05.2019, 13:42

Muzica rock în România a fost în anii 1970-1980 un mod de diferenţiere de ceea ce se cânta oficial. Unii artişti rock au încercat chiar mai mult, şi anume o formă de contestare a stării de fapt. Împrumutat din Occident la jumătatea anilor 1960, beat-ul românesc a avut manifestări timide, din el dezvoltându-se rockul anilor 1970. Canonul muzical oficial, cel al politicii culturale, era cel al aşa-numitei ”muzici uşoare” căreia i se dedicau festivaluri ample, aşa cum au fost ”Cerbul de Aur” şi ”Mamaia”. Formaţii precum Phoenix, Sfinx, Timpuri Noi şi artişti ca Dorin Liviu Zaharia, Alexandru Andrieş, Mircea Florian au încercat să ridiculizeze muzica oficială care sufoca libertatea de creaţie şi racordarea la muzica din Occident.



Am discutat cu Emil Ionescu, profesor la Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti, despre rock şi contestaţie în anii 1970-1980: ”Am fost impresionat de tema sau filonul, cum dorim să-i spunem, contestaţiei, a dorinţei celor care făceau acest tip de muzică de a se diferenţia, de a-şi afirma o identitate distinctă de identitatea muzicienilor care făceau canonul muzical al epocii. Din acest punct de vedere, pentru mine rockul românesc a fost un semnal foarte puternic de liberalism, inclusiv, politic, de dorinţă de contestaţie a establishment-ului din acel moment.



Lucrurile acesta au contat pentru că, spre deosebire de poezie care are totuşi putere de pătrundere mai mică în public, muzica, rockul în mod special, sunt capabile să dinamizeze şi să influenţeze şi ideologic tinerii. Cred că muzica este din acest punct de vedere mult mai pătrunzătoare. Vorbesc despre cîteva compoziţii ale trupei Sfinx, în mod special Nu ne temem”, apoi Horă de băieţi”. Apoi arăt ce făcea Sfinx când nu făcea contestaţie şi aici este inevitabilă referirea la Şir de cocori”, o piesă admirabilă. Perioada anilor 1980, pentru mine, marele simbol al contestaţiei rock este Iris, în mod special cu piesa Trenul fără naş”.”



Posibilităţile de contestare erau, totuşi, reduse, artiştii erau conştienţi că trăiau în comunism, regim prin esenţa sa înalt represiv şi genocidal. Ei nu trebuia să treacă nişte limite. Emil Ionescu s-a referit la natura acelor limite: ”Este greu de precizat care erau limitele, cum erau gândite de către regim. Este evident că regimul lua la cunoştinţă de ceea ce se producea şi de ceea ce se cânta. Acest lucru este pentru mine foarte clar. Ceea ce este foarte important este că acei băieţi Sfinx şi Iris, mai înainte Phoenix, chiar exprimau o contestaţie. Uneori o exprimau în forme subversive, alteori contestau în direct. Perioada Phoenix a fost o perioadă de contestaţie directă, piesa Mamă, mamă” şi altele. Trenul fără naş”, în perioada aceea, toată lumea înţelegea ce era, se ştia cine era naşul. Horă de băieţi” este o contestaţie camuflată prin textul lui Arghezi. Tot la Sfinx avem o contestaţie muzicală de un rafinament extraordinar în Nu ne temem”. De această dată avem de-a face cu expresivitatea.”



În general, pentru a avea succes, o melodie trebuie să aibă şi muzica şi textul atractive. Dar pentru a contesta realitatea comunistă textul trebuia să fie cu mult mai bun decât de obicei. Emil Ionescu: ”A fost mai important faptul că versurile au fost cântate. În momentul în care vii cu un text ca Mamă, mamă” sau Totuşi sunt ca voi” sau Hora de băieţi” şi cânţi într-un club se realizează, prin faptul că sunt 2-300 de oameni, o coeziune care ţine şi de text şi de muzică. Este în cele din urmă coeziunea aceea sufletească cu nişte valori. Perioada de maximă realizare artistică a celor de la Phoenix nu este perioada de maximă contestaţie ci este perioada în care Phoenix s-au reinventat, s-au redescoperit, aveau nevoie să facă asta pentru că nu mai puteau cânta nicăieri, erau refuzaţi la radio, în casele de cultură. A trebuit să se reconstruiască, indiscutabil, cu acel textier de geniu care este poet, Şerban Foarţă, a dat un suflu nou.”



Phoenix a fost formaţia rock considerată cea mai rebelă, membrii ei părăsind România în 1977. În urma lor rămânea ”Cantafabule”, un dublu LP, considerat cel mai bun album rock românesc din toate timpurile. Dar formaţia a cunoscut şi o perioadă în care nu a mai contestat canonul, în anii de dinaintea plecării. Emil Ionescu s-a referit şi la anii 1980, anii cei mai cenuşii: ”Capodopera rockului românesc nu intră direct în vederile tematicii mele. Contestaţia apare în momentul în care te opui unor forme consacrate atunci, ale canonului ideologic şi muzical. Phoenix nu contestau acolo ceva, ei afirmau o identitate nouă acolo se năştea etno-rockul românesc, îşi afirmau o identitate nouă care însă mergea pe o linie ce nu putea fi contestată de partid. Partidul nu le mai putea spune că ce cântau ei era ceva nepermis. În texte era menţionat un Ev Mediu, animale fabuloase, iar muzica lor, foarte interesantă şi sofisticată, era un nou stil. Lumea era teribil de cenuşie în anii 1980, asta face cu atât mai mult valoarea de contestaţie a unor piese cum ar fi Trenul fără naş.” Acest tip de muzică în acei ani crunţi a avut o şi mai mare valoare. Era ceva deosebit să faci ce făceau aceşti băieţi, când totul era cenuşiu şi nimeni nu vedea nicio perspectivă de mai bine.”



Rockul şi contestaţia au mers împreună în România partidului comunist. Însă fiecare cu limitările şi autolimitările sale.

Prizonieri sovietici în România
Pro Memoria luni, 18 noiembrie 2024

Prizonieri sovietici în România

România a intrat în cel de-al doilea război mondial pe 22 iunie 1941 când, alături de Germania, a declanșat operațiuni militare împotriva...

Prizonieri sovietici în România
Ziarul Scânteia
Pro Memoria luni, 28 octombrie 2024

Ziarul Scânteia

Una dintre armele forte ale propagandei regimului comunist a fost presa. Libertatea de expresie și a presei este un drept câștigat în secolul al...

Ziarul Scânteia
Securitatea și KGB-ul în divorț
Pro Memoria luni, 21 octombrie 2024

Securitatea și KGB-ul în divorț

Cea mai de temut instituție a statului comunist român a fost Securitatea, creată după modelul NKVD-ului, KGB-ul de mai târziu. Structură cu...

Securitatea și KGB-ul în divorț
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 14 octombrie 2024

Vasile Luca

Începând de la finalul celui de-al doilea război mondial din 1945 și până în 1989, Armata Roșie a impus regimuri ale partidelor comuniste în...

Vasile Luca
Pro Memoria luni, 07 octombrie 2024

PCR și reforma agrară

Conform tezelor marxist-leniniste despre mijloacele de producțíe, proprietatea trebuia să fie una comună, a tuturor celor care le foloseau și...

PCR și reforma agrară
Pro Memoria luni, 30 septembrie 2024

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial

Istoria flotei militare române începe la jumătatea secolului al 19-lea, când după unirea celor două principate Moldova și Muntenia se unesc...

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial
Pro Memoria luni, 23 septembrie 2024

Ana Pauker

În istoria regimului comunist din România, numele Ana Pauker este printre cele mai importante. Ea a jucat un rol decisiv în echipa care a instalat...

Ana Pauker
Pro Memoria luni, 16 septembrie 2024

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Diplomațiile țărilor care gravitează în jurul celor puternice au întotdeauna misiunea de a fi cu un pas înaintea evenimentelor. Ele trebuie...

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company