Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Marina comercială română în timpul celui de-al doilea război mondial

La sfârşitul anilor '30, norii negri ai războiului se adunau asupra Europei. Războiul care urma se va purta şi pe mare, iar marina, cea militară şi cea civilă, căpătau un rol foarte important.

Marina comercială română în timpul celui de-al doilea război mondial
Marina comercială română în timpul celui de-al doilea război mondial

, 18.11.2019, 14:05



La sfârşitul anilor ’30, norii negri ai războiului
se adunau asupra Europei. Războiul care urma avea să se poarte şi pe mare, iar
marina, cea militară şi cea civilă, căpăta un rol aparte. Marina civilă română aştepta, în acea stare
de confuzie de început, ordinul de acţiune.


Între 1939 și 1941,
navigația în Marea Mediterană era controlată de marina regală britanică, aflată
în război cu cea germană și italiană. Navele neutre aveau o inscripție pe
corpul vasului, cu litere enorme, pentru a fi identificate mai ușor de forţele
beligerante. Pe navele românești era scris cuvântul România. În porturile
Mediteranei, navele neutre primeau certificate din partea britanicilor pentru
mărfurile încărcate, pentru a se asigura că nu ajungeau la germani sau italieni.



Ofițerul de marină
Mircea Nicolau îşi amintea, într-o declaraţie din 1998, pentru Centrul de
Istorie Orală al Radiodifuziunii Române, că în 1939, la izbucnirea războiului,
se afla pe nava Alba Iulia, la Istanbul, încărcând mărfuri cu destinația
România. Nicolau își aducea aminte câte nave formau flota comercială a României
și ce s-a întâmplat cu fiecare în parte. Vasul Alba Iulia era dintr-o serie de nave
de 12.500 tone, ca și vasul Ardealul. Au fost Alba Iulia, Ardealul,
Peleș şi Suceava dintre care până la sfârşitul războiului nu a mai rămas decât
Ardealul. Acest vas a fost singurul restituit de ruşi, complet devastat, restul
fiind scufundate. De exemplu, Peleşul a fost scufundat pe coasta Crimeii.
Când a fost restituit, pe nava Ardealul nu mai exista lemn aproape deloc, nu
mai exista nici cabina, nici instalaţie electrică. Aceste vase erau vase mici dar
aveau şi cabine de pasageri. În aceste cabine, ruşii făcuseră vetre de foc, iar
pe post de combustibil întrebuinţaseră lemnul de la bărcile de salvare sau de
pe pereţii cabinelor. Din celelalte două nave-pasager, mândria flotei din 1938,
Transilvania şi Basarabia, ni l-au restituit doar pe Transilvania, foarte
distrus. Basarabia a rămas la ruşi şi a primit numele de Ucraina.



În 1941, după încetarea neutralității şi intrarea
României în război, alături de Germania,
vasele comerciale române au intrat sub autoritatea marinei italiene. Prezența
submarinelor britanice și americane în apele Mediteranei era un real pericol
pentru vasele comerciale românești care aprovizionau trupele Axei. Mircea
Nicolau își amintea ce se întâmpla când se semnala prezența unui submarin
inamic. În caz de pericol
de submarine, interveneau vasele de escortă, distrugătoare, care însoţeau
convoiul. Erau maxim 2 distrugătoare la un convoi. Escorta italiană, însă,
încerca să îşi păzească pielea şi mărea viteza. Când era alarmă, intram la
adăpost în primul port aflat în drumul nostru. Și rămâneam acolo săptămâni
întregi, până când înceta alarma. Portul de destinaţie pentru toate mărfurile
care mergeau în Germania era Trieste, fie că vasele
se încărcau la Istanbul,
fie la Pireu. Nemții încărcau de acum pradă de război furată din Grecia.
Porturile de refugiu erau Brindisi, Bari, Ancona, Veneţia şi Trieste. Era o criză mare
de nave de transport, pe cât era posibil convoaiele se compuneau din nave cu
viteză asemănătoare. Nu se constituiau convoaie cu mai mult de 10 mile pe oră,
iar convoaiele noastre erau formate din maxim 6-7 vase.


În mai 1944,
evacuarea Sevastopolului de către armatele germană și română a făcut ca
sovieticii să treacă la bombardarea vaselor de transport. Mircea Nicolau își
amintea de un episod al atacului împotriva navei pe care se afla. Ruşii scăpaseră de grijă, toată
flota rusească era pe mare, toată aviaţia era în aer. De la 9 dimineaţa am
început să avem treabă cu atacurile ruseşti. Primul atac a fost lansat de
avioanele torpiloare. Veneau în atac astfel încât aveam posibilitatea, în
momentul în care îşi lansau torpilele la apă, să manevrăm şi să evităm
torpilele. După aceea a fost o încercare de atac de submarine. Şi această
alarmă de submarine a fost lichidată de atacurile navelor germane. La un moment
dat, a apărut o formaţie de 21 de avioane rusești, erau avioane de producţie americană Aero Cobra,
care bombardau în picaj de 90 de grade. Însă atacau unul câte unul. Din
formaţie se desprindea un avion, care era doborât. Venea al doilea avion, viram
la stânga şi așa am evitat 19 atacuri. Până la urmă au început atacul câte două
deodată.



Mircea Nicolau și-a
adus aminte și de cea mai puternică lovitură primită de marina comercială
română în război. Vasul Danubius,
care era un vas vechi, complet uzat şi moral și fizic, plin până la refuz cu mii
de mine de câmp, era în curs de încărcare la Constanţa. Când s-a pus chestiunea
evacuării rapide, cu încărcătura la bord, a fost lovit de un avion rusesc şi pur
şi simplu s-a pulverizat. Era escortat de distrugătorul Ferdinand, comandat de
contraamiralul Horia Măcelaru. El a trebuit să depună la tribunal mărturie
pentru a putea fi eliberate certificatele de deces ale echipajului. Nu a rămas
nici o scândurică din acest vas.


Marina comercială română a luat parte și ea
la războiului mondial. Iar în vremurile de război, diferența dintre ce este
militar și civil se face cu greutate, pe front și în spatele acestuia.

banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 14 octombrie 2024

Vasile Luca

Începând de la finalul celui de-al doilea război mondial din 1945 și până în 1989, Armata Roșie a impus regimuri ale partidelor comuniste în...

Vasile Luca
Gheorghe Gheorghiu –Dej şi Petru Groza / © Fototeca online a comunismului românesc / Cota: 23 (21)/1953
Pro Memoria luni, 07 octombrie 2024

PCR și reforma agrară

Conform tezelor marxist-leniniste despre mijloacele de producțíe, proprietatea trebuia să fie una comună, a tuturor celor care le foloseau și...

PCR și reforma agrară
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 30 septembrie 2024

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial

Istoria flotei militare române începe la jumătatea secolului al 19-lea, când după unirea celor două principate Moldova și Muntenia se unesc...

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial
Ana Pauker (centru), Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Florica Bagdasar (11.08.1946) / © Fototeca online a comunismului românesc - Cota 27/1946
Pro Memoria luni, 23 septembrie 2024

Ana Pauker

În istoria regimului comunist din România, numele Ana Pauker este printre cele mai importante. Ea a jucat un rol decisiv în echipa care a instalat...

Ana Pauker
Pro Memoria luni, 16 septembrie 2024

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Diplomațiile țărilor care gravitează în jurul celor puternice au întotdeauna misiunea de a fi cu un pas înaintea evenimentelor. Ele trebuie...

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930
Pro Memoria luni, 09 septembrie 2024

Începuturile BBC în limba română

În universul radiodifuziunii, BBC nu mai are nevoie de nicio prezentare. Este unul dintre reperele fără de care istoria domeniului nu se poate...

Începuturile BBC în limba română
Pro Memoria luni, 22 iulie 2024

Radio NOREA

Între 1945 și 1990, limba română prin radio nu se auzea doar din București, ci și din străinătate. Stațiile radio care o utilizau cel mai...

Radio NOREA
Pro Memoria luni, 01 iulie 2024

Umorul românesc de dinainte de 1989

Regimurile politice dictatoriale, autoritare și iliberale nu agreează umorul deoarece acesta este o manifestare a libertății personale a...

Umorul românesc de dinainte de 1989

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company