Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Festivalul Internaţional al Tineretului de la Bucureşti

Organizarea unor evenimente gigantice care să legitimeze politica partidului comunist a devenit o practică şi în România de după 6 martie 1945.

Festivalul Internaţional al Tineretului de la Bucureşti
Festivalul Internaţional al Tineretului de la Bucureşti

, 08.10.2018, 14:30

Organizarea unor evenimente gigantice care să legitimeze
politica partidului comunist a devenit o practică şi în România de după 6
martie 1945. Modelul sovietic era acela al marilor adunări publice, cu oameni
mobilizaţi, pentru a aproba fără crâcnire tot ce hotăra partidul. De fapt,
totul era un circ menit să-i facă pe oameni să mai uite de gravele lipsuri ale
vieţii cotidiene, în afara încălcărilor drepturilor şi libertăţilor şi de
brutalitatea autorităţilor în relaţie cu cetăţenii.


Una
dintre acele ample manifestări a fost Festivalul Internațional al Tineretului
și Studenților, a 4-a ediţie, desfășurat la București în zilele de 2-16 august
1953. Printre temele abordate, lupta
pentru pace şi democratizarea mediului academic şi
universitar erau favorite. Prima
ediţie a festivalului a avut loc la Praga în 1947 cu
participare a 17.000 de tineri din 71 de țări. Cel de la Bucureşti s-a bucurat
de participarea a 30.000 de tineri din 111 țări şi a fost, împreună cu cel din
Polonia din 1955, cel de-al doilea ca mărime din punctul de vedere al numărului
de participanţi. Lozinca a fost Nu! Generaţia noastră nu va mai permite moarte şi distrugere. A apărut atunci şi
sintagma Postul
festivalului, cu trimitere religioasă, care însemna strângerea puţinului de
alimente de la populaţie pentru oaspeţi şi forţarea acesteia să mănânce şi mai
prost decât oricum mânca. În peisajul urban au apărut marile cozi, care vor reapărea
în anii 1980, din cauza lipsei severe a alimentelor de bază. Aceleaşi lipsuri
în aprovizionarea cu alimente de pe piaţa românească vor fi constatate la
organizarea Universiadei din 1981.


Ştefan
Bârlea a fost membru în comitetul de organizare a festivalului ca student al
Politehnicii Bucureşti. Într-un interviu acordat Centrului de Istorie Orală din
Radiodifuziunea Română în 2002 îşi amintea de pregătirile festivalului. Venind
puţin nepregătit acel festival, a trebuit să se strângă alimente şi alte
lucruri, să se facă economii pe scurt, şi a apărut perioada Postului
festivalului. La cantină masa era foarte slabă. Seara mâncam crepes, aşa îi
ziceam noi în derâdere, adică era un fel de griş. Fiind în conducerea UTC-ului,
intrasem şi în comitetul de la Institutul Politehnic. Am fost chemaţi în număr
destul de mare de studenţi la Comitetul orăşenesc şi s-a format un fel de
comitet de sprijin al festivalului. Noi, Politehnica, am primit misiunea să ne
pregătim cu un număr de 100 şi ceva de oameni care să facă aprovizionarea cu
legume şi fructe din comunele din jurul Bucureştiului în timpul festivalului ca
să fie proaspete. Am fost instruiţi în acest sens vreo lună de zile, ne-a dus
cu nişte maşini în recunoaştere ca să fim pregătiţi. Nu puteam refuza, era
sarcină de partid. Alţii au mai primit, care erau în formaţii artistice,
sarcina să înfiinţeze ansambluri ca să putem intra pe scenele care urma să se
monteze în Bucureşti, deci un plan destul de amplu.



Autorităţile comuniste române au
făcut mari eforturi ca oaspeţii să aibă condiţiile decente de găzduire, însă
precaritatea infrastructurii la toate nivelurile a făcut ca apară mari
disfuncţionalităţi. Cele mai vizibile au fost cozile mari la cantinele unde
tinerii mâncau, numărul insuficient şi starea proastă a grupurilor sanitare din
cantine şi cămine, asistenţa medicală deficitară. Ştefan Bârlea spunea despre
modul în care s-au găsit soluţii la criza locurilor de cazare dar şi despre o
aşa-numită satisfacţie a participanţilor de a fi împreună, ca şi despre
apariţia unor viitori artişti.: Se cazau la căminele
studenţeşti care erau libere vara. Se rechiziţionaseră şi hotelurile multe,
puţine, câte erau în Bucureşti, toate erau pentru ei, că au fost foarte mulţi!
S-a umplut de tineret Bucureştiul. Sigur că veneau în special aduşi de
organizaţii de stânga. Era Festivalul Tineretului şi Studenţilor organizat de
UMTD, Uniunea Mondială a Tineretului Democrat, şi UIS, Uniunea Internaţională a
Studenţilor. Dar mai erau şi din ţările celelalte, capitaliste, erau
organizaţii sub conducerea Partidului Comunist Francez şi cel Italian, adică
tot de ai noştri. A fost magnific. Foarte frumos, au apărut o mulţime de tinere
talente şi la noi, că trebuia să se cânte şi mulţi artişti s-au lansat atunci
care au ajuns după aceea cântăreţi mari. Nicolae Niţescu, câţiva care au fost
în foarte mare vogă, inclusiv Constantin Drăghici, care a plecat în Germania.


Stadionul 23 august a fost marea
gazdă care i-a reunit pe participanţii la spectacolele sportive şi de
divertisment. Dar participanţii au frecventat colocvii şi seminarii pe tematica
festivalului. Ştefan Bârlea. Se
organizau dansuri, cu jocuri de artificii, cu tot ce trebuie, şi pe urmă
seminarii internaţionale unde participau cei care veneau din diverse delegaţii.
Se discuta foarte mult despre reforma şi democraţia universitară, asta era tema
numărul 1, era perioada de după război şi toată lumea o punea în discuţie
chestia asta cu prioritate. A fost deschidere în sala mare de aici, de
expoziţii, în parcul Herăstrău. Destul de mare deschiderea făcută de tineretul,
ei organizau asta.

Festivalul
Internaţional al Tineretului din România din 1953 a fost însă primit cu
indiferenţă de majoritatea populaţiei. Au existat şi cazuri în care români
simpli i-au abordat pe tinerii occidentali, în special, pentru a discuta
informal cu ei şi a le înmâna texte pentru a fi difuzate în lumea liberă în
care se spunea care era adevărata faţă a regimului comunist. Ca orice
manifestare ruptă de realitate, Festivalul Internaţional al Tineretului din
România a fost ceva doar de faţadă.

banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 14 octombrie 2024

Vasile Luca

Începând de la finalul celui de-al doilea război mondial din 1945 și până în 1989, Armata Roșie a impus regimuri ale partidelor comuniste în...

Vasile Luca
Gheorghe Gheorghiu –Dej şi Petru Groza / © Fototeca online a comunismului românesc / Cota: 23 (21)/1953
Pro Memoria luni, 07 octombrie 2024

PCR și reforma agrară

Conform tezelor marxist-leniniste despre mijloacele de producțíe, proprietatea trebuia să fie una comună, a tuturor celor care le foloseau și...

PCR și reforma agrară
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 30 septembrie 2024

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial

Istoria flotei militare române începe la jumătatea secolului al 19-lea, când după unirea celor două principate Moldova și Muntenia se unesc...

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial
Ana Pauker (centru), Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Florica Bagdasar (11.08.1946) / © Fototeca online a comunismului românesc - Cota 27/1946
Pro Memoria luni, 23 septembrie 2024

Ana Pauker

În istoria regimului comunist din România, numele Ana Pauker este printre cele mai importante. Ea a jucat un rol decisiv în echipa care a instalat...

Ana Pauker
Pro Memoria luni, 16 septembrie 2024

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Diplomațiile țărilor care gravitează în jurul celor puternice au întotdeauna misiunea de a fi cu un pas înaintea evenimentelor. Ele trebuie...

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930
Pro Memoria luni, 09 septembrie 2024

Începuturile BBC în limba română

În universul radiodifuziunii, BBC nu mai are nevoie de nicio prezentare. Este unul dintre reperele fără de care istoria domeniului nu se poate...

Începuturile BBC în limba română
Pro Memoria luni, 22 iulie 2024

Radio NOREA

Între 1945 și 1990, limba română prin radio nu se auzea doar din București, ci și din străinătate. Stațiile radio care o utilizau cel mai...

Radio NOREA
Pro Memoria luni, 01 iulie 2024

Umorul românesc de dinainte de 1989

Regimurile politice dictatoriale, autoritare și iliberale nu agreează umorul deoarece acesta este o manifestare a libertății personale a...

Umorul românesc de dinainte de 1989

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company