Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Cremaţiunea în România

Una dintre ideile cele mai avangardiste pentru societatea conservatoare românească din ultimul sfert al secolului al 19-le a fost incinerarea morţilor, în locul tradiţionalei înhumări.

Cremaţiunea în România
Cremaţiunea în România

, 24.02.2014, 10:39

Ca orice idee nouă, ea a fost promovată mai ales de intelectuali, la început neavând nicio aderenţă în rândul oamenilor obişnuiţi şi nici chiar în cel al elitelor tradiţionaliste. Cu timpul, odată ce a devenit mai cunoscut şi promovat din raţiuni de igienă publică, cremaţionismul a fost adoptat ca o variantă mai practică a înmormântării.Odată cu ideea incinerării apar şi cuvinte noi în limba română cum ar fi cremaţiune şi cremaţionist. Nichifor Crainic, unul dintre adversarii cremaţiunii din perioada interbelică, pune în circulaţie termenul depreciativ cenuşar. Istoricul Marius Rotar, preşedintele Asociaţiei Cremaţioniste Române, ne-a fost ghid în istoria cremaţionismului românesc pe care l-am întrebat când apare ideea în spaţiul românesc:



“Este vorba despre a doua jumătate a secolului al 19-lea. Bineînţeles că a fost un model occidental care a fost preluat şi în România. Cei care au susţinut erau membri unei elite. În primul rând a fost vorba despre doctori, care au susţinut din considerente utilitariste ideea cremaţiunii. Sunt câteva personaje celebre, cel mai cunoscut fiind Constatin I. Istrati. În teza lui de doctorat din 1876, Îndepărtarea cadavrelor, el susţine în mod deschis ideea incinerării. El va fi ministru de câteva ori, primar al Bucureştiului, şi va ajunge preşedinte al Academiei Române. Ca o încununare a crezului său cremaţionist, la moartea sa din 1918, va fi incinerat la crematoriul Pere Lachaise din Paris. Alţi câţiva reprezentanţi cunoscuţi ai cremaţionismului au fost directorul teatrului naţional din Iaşi Mihail Codreanu şi profesorul universitar Constantin Tiron, tot de la Iaşi. Există o serie de diferenţe între Transilvania şi ce se întâmplă în România, spaţiul transilvănean reacţionează la astfel de idei şi adoptă mai mult o abordare critică a cremaţiunii. Interesant este că reacţia Bisericii Ortodoxe Române până la primul război mondial nu a fost extrem de violentă. Abia în 1900 apare o serie de articole legate de incinerare în Revista Teologică şi în revista Biserica Ortodoxă Română. Până în 1914, ideea cremaţionistă a fost una externă spaţiului românesc, şi aici nu există un crematoriu.”



Construirea crematoriului uman Cenuşa la Bucureşti, în 1928, înseamnă o creştere a adepţilor cremaţionismului. Însă Marius Rotar spune că aceia care aveau această opţiune nu aveau neapărat opţiuni ateiste ori anticreştine.


“Ceea ce este interesant este faptul că în România cei care au susţinut ideea cremaţiunii nu s-au declarat ca fiind împotriva creştinismului ori atei ori liber cugetători, cu excepţia lui Constantin Tiron de la Iaşi. Cremaţioniştii români au fost nişte idealişti, ei nu şi-au închipuit că Biserica Ortodoxă Română va reacţiona cu atâta vehemenţă. În perioada interbelică profilul cremaţionistului nu suferă mai modificări, cu excepţia faptului că alături de membrii elitei apar şi alţi adepţi din clase sociale inferioare.”



Cu ce dificultăţi se confruntau cremaţioniştii români? Marius Rotar. “A fost vorba despre dificultăţile financiare. Construirea crematoriului Cenuşa şi ideea cremaţionistă nu ar fi devenit niciodată o realitate dacă nu ar fi existat sprijinul direct al Primăriei Capitalei. Au fost cel puţin cinci primari care au susţinut ideea, cel mai cunoscut fiind Ion Costinescu, care ajunge şi ministru al sănătăţii. A fost preşedinte al Societăţii Cenuşa. Interesul a fost unul utilitar în sensul în care se dorea incinerarea cadavrelor persoanelor decedate şi nerevendicate de nimeni, mai ales de vagabonzi şi marginali. Există şi cazuri în care au fost incineraţi şi copii, menţionate în revista Flacăra Sacră şi în registrele de la crematoriul Cenuşa.”



Tot de la Marius Rotar am aflat ce s-a întâmplat după încheierea celui de-al doilea război mondial: “După 1945, mişcarea cremaţionistă din România primeşte o grea lovitură în sensul că revista cremaţioniştilor români, Flacăra Sacră, nu mai apare. Nu se constată o creştere mare a popularităţii ideii, cifrele variază de la 248 de incinerări, în 1928, la 552 în 1947. Vorbim totuşi de un procent scăzut, şi în perioada interbelică şi după cel de-al doilea război mondial, cam zero virgulă ceva la sută. Instaurarea comunismului în România nu a generat creşterea numărului incinerărilor, dimpotrivă, numărul a scăzut. În anul 1953 se înregistrează 260 de incinerări. Ideea omului de tip nou şi toată povestea care există cu cremaţiunea care ar fi fost sprijinită direct de comunişti nu se confirmă prin statistici. Abia în anii 1970 începe să crească treptat numărul incinerărilor şi se ajunge la un apogeu în anii 1980. Dar aceasta se explică şi prin creşterea populaţiei Bucureştiului în acea perioadă.”



Pe lista românilor care au ales incinerarea ca alternativă la înhumare se află nume celebre: istoricul religiilor Mircea Eliade şi discipolul său Ioan Petru Culianu, criticul literar Matei Călinescu, jurnalistul Felix Aderca, istoricul Adolf Armbruster, cântăreaţa Doina Badea, actriţa Clody Bertola, politologul Silviu Brucan, lingvistul Theodor Capidan, regizorul Sergiu Nicolaescu. Cremaţiunea a rămas însă o practică controversată şi redusă ca pondere, ea ţinând strict de convingerile şi alegerea individului.

100 de ani de la apariția volumului Istoria civilizației române moderne de Eugen Lovinescu (sursa: Muzeul Național al Literaturii Române)
Pro Memoria luni, 25 noiembrie 2024

Centenar Eugen Lovinescu

Născut în 1881 la Fălticeni, în nordul României, și mort în 1943 la București, lui Lovinescu i se datorează, între altele, masiva carte în...

Centenar Eugen Lovinescu
Prizonieri sovietici în România
Pro Memoria luni, 18 noiembrie 2024

Prizonieri sovietici în România

România a intrat în cel de-al doilea război mondial pe 22 iunie 1941 când, alături de Germania, a declanșat operațiuni militare împotriva...

Prizonieri sovietici în România
Ziarul Scânteia
Pro Memoria luni, 28 octombrie 2024

Ziarul Scânteia

Una dintre armele forte ale propagandei regimului comunist a fost presa. Libertatea de expresie și a presei este un drept câștigat în secolul al...

Ziarul Scânteia
Securitatea și KGB-ul în divorț
Pro Memoria luni, 21 octombrie 2024

Securitatea și KGB-ul în divorț

Cea mai de temut instituție a statului comunist român a fost Securitatea, creată după modelul NKVD-ului, KGB-ul de mai târziu. Structură cu...

Securitatea și KGB-ul în divorț
Pro Memoria luni, 14 octombrie 2024

Vasile Luca

Începând de la finalul celui de-al doilea război mondial din 1945 și până în 1989, Armata Roșie a impus regimuri ale partidelor comuniste în...

Vasile Luca
Pro Memoria luni, 07 octombrie 2024

PCR și reforma agrară

Conform tezelor marxist-leniniste despre mijloacele de producțíe, proprietatea trebuia să fie una comună, a tuturor celor care le foloseau și...

PCR și reforma agrară
Pro Memoria luni, 30 septembrie 2024

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial

Istoria flotei militare române începe la jumătatea secolului al 19-lea, când după unirea celor două principate Moldova și Muntenia se unesc...

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial
Pro Memoria luni, 23 septembrie 2024

Ana Pauker

În istoria regimului comunist din România, numele Ana Pauker este printre cele mai importante. Ea a jucat un rol decisiv în echipa care a instalat...

Ana Pauker

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company