Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Artele în România anilor 1940-1950

Într-un regim puternic represiv așa cum este totalitarismul, adică fascismul și comunismul, artele și artiștii se comportă și ei așa cum cer ideologia și formele de recunoaștere socială.

Artele în România anilor 1940-1950
Artele în România anilor 1940-1950

, 23.05.2022, 15:08

Într-un regim puternic represiv așa
cum este totalitarismul, adică fascismul și comunismul, artele și artiștii se
comportă și ei așa cum cer ideologia și formele de recunoaștere socială.
Într-un astfel de regim, independența creativă este aproape anihilată, iar
artele și artiștii devin parte a propagandei. De aceea, cunoașterea tipului de
regim politic în care o operă de artă a fost creată îl ajută pe privitor să
înțeleagă mai bine respectiva operă de artă. Indiferent că este vorba despre o
pictură, o sculptură, o piesă de teatru, un film, un monument, un obiect de
arhitectură, circumstanțele politico-sociale ale totalitarismului își pun
amprenta asupra minții autorului.


Din anul 1938, România începea să
alunece pe toboganul totalitarismului. În acel an se instaura regimul de
autoritate personală a regelui Carol al II-lea, un precursor al fascismului.
Partidele politice și presa partinică erau desființate, în locul lor apărând un
singur partid și presă aservită. Lucrurile au continuat la fel din anul 1940
până în 1944 când la conducerea României s-a aflat mareșalul Antonescu. Iar
după 1944-1945, la finele celui de-al doilea război mondial, regimul comunist a
dus pe cele mai înalte culmi practicile criminale precedente și încălcările
drepturilor omului.


Așa cum era de așteptat, artiștii
și-au supus creațiile rigorilor vremurilor. În anii funcționării regimului
fascist, cultul națiunii a fost ideologia care a dominat creația artistică.
După 1945, în anii funcționării regimului comunist, prolectultismul a fost
ideologia care a dat tendințele artistice. Criticul
și istoricul de artă Radu Bogdan s-a născut în 1920 și a murit în 2011, la
vârsta de 91 de ani, și a trăit în plin perioada totalitară din istoria
României. A avut simpatii comuniste din tinerețe și a activat în presa
procomunistă. Însă Bogdan nu era un simplu politruc, avea studii de
specialitate și reputația unui bun profesionist. El a fost intervievat în 1995
de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română și o întrebare a fost în
legătură cu condiția artistului în perioada comunistă. Bogdan a dat propriul
exemplu și pe cele ale colegilor săi din Institutul de Istoria Artei.

Dacă spunem că perioada
comunistă a fost o perioadă de regim bolnav, spunem un adevăr? Se petreceau tot
felul de lucruri bolnave. Deşi despre institut nu se poate spune că era format
din oameni incapabili, dar era în bună parte format din cazuri. Fiecare dintre
noi era un caz şi niţeluş săriţi de pe dungă. Nici unul dintre noi, inclusiv
eu, nu se poate spune că era un personaj perfect echilibrat şi nu-şi avea
păsărica lui.


Împreună
cu George Oprescu, profesor de istoria artei, Bogdan a făcut numiri în Comisia
de inventariere a bunurilor regale, după ce regele Mihai I a fost forțat de
comuniști să abdice pe 30 decembrie 1947 și să părăsească România. Recomandat de mine a fost Edgar
Papu. El era asistent la catedra lui Tudor Vianu în timp ce eu eram student
şi-l cunoşteam de pe băncile facultăţii şi eu l-am invitat să facă parte din
această comisie. Eu răspundeam faţă de partid de acea Comisie. În comisie erau
Zambaccian, care a fost membru de partid. Era negustorul de artă Levi, care nu
era membru de partid şi avea şi paşaport turcesc, era o relaţie a lui Oprescu.
Mai era Nestor care fusese legionar, dar care era un foarte distins arheolog şi
om de ştiinţă. La probleme de sculptură, sporadic, a fost şi Ion Jalea. În
personalul auxiliar era soţia lui Mac Constantinescu, în secretariatul
comisiei. Mai era istoricul Emil Condurachi pentru partea de medalii şi
antichităţi. Eu eram cu partea de
bibliofilie,
cu carte și documente.


Regimul a aplicat tezele ideologiei
marxist-leniniste pentru a transforma atât gustul artistic, cât și arta publică
în conformitate cu modelul sovietic. În acest sens a fost modificat Atheneul
Român. Existase, la un
moment dat, o dispoziţie venită din sferele înalte de partid ca fresca
Ateneului, pictată de Costin Petrescu, să fie acoperită cu nişte picturi de
eroi revoluţionari sau de domnitori pozitivi ca Alexandru Ioan Cuza. Şi s-au
dat nişte comenzi celor consideraţi cei mai buni pictori ai noştri: lui Iosif
Iser, lui Camil Ressu şi lui Ştefan Constantinescu. Proiectul ăsta a fost
repede abandonat pentru că a ieşit o varză. Erau nişte pânzoaie înalte de 3 pe
1,5 metri. Fresca aia originală avea 3 metri înălţime, dar avea o unitate.
N-avea o valoare artistică deosebită, dar avea totuşi o unitate, era o
ilustraţie care se ţinea. Ce făceau ăştia n-avea nicio unitate. Un portret era
pictat într-un stil, altele în alt stil. Altele erau pur decorative, fără nicio
valoare picturală, era un talmeş-balmeş. Până la urmă, acţiunea s-a oprit.


Se
spune că între creator, operă de artă și privitor se produce o relație de
comuniune. Din păcate, relația aceasta a fost una construită pe suferință, pe
acea suferință provocată de lipsa de libertate. Artele în România totalitară au
suferit pe măsura suferinței oamenilor.

Ziarul Scânteia
Pro Memoria luni, 28 octombrie 2024

Ziarul Scânteia

Una dintre armele forte ale propagandei regimului comunist a fost presa. Libertatea de expresie și a presei este un drept câștigat în secolul al...

Ziarul Scânteia
Securitatea și KGB-ul în divorț
Pro Memoria luni, 21 octombrie 2024

Securitatea și KGB-ul în divorț

Cea mai de temut instituție a statului comunist român a fost Securitatea, creată după modelul NKVD-ului, KGB-ul de mai târziu. Structură cu...

Securitatea și KGB-ul în divorț
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 14 octombrie 2024

Vasile Luca

Începând de la finalul celui de-al doilea război mondial din 1945 și până în 1989, Armata Roșie a impus regimuri ale partidelor comuniste în...

Vasile Luca
Gheorghe Gheorghiu –Dej şi Petru Groza / © Fototeca online a comunismului românesc / Cota: 23 (21)/1953
Pro Memoria luni, 07 octombrie 2024

PCR și reforma agrară

Conform tezelor marxist-leniniste despre mijloacele de producțíe, proprietatea trebuia să fie una comună, a tuturor celor care le foloseau și...

PCR și reforma agrară
Pro Memoria luni, 30 septembrie 2024

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial

Istoria flotei militare române începe la jumătatea secolului al 19-lea, când după unirea celor două principate Moldova și Muntenia se unesc...

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial
Pro Memoria luni, 23 septembrie 2024

Ana Pauker

În istoria regimului comunist din România, numele Ana Pauker este printre cele mai importante. Ea a jucat un rol decisiv în echipa care a instalat...

Ana Pauker
Pro Memoria luni, 16 septembrie 2024

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Diplomațiile țărilor care gravitează în jurul celor puternice au întotdeauna misiunea de a fi cu un pas înaintea evenimentelor. Ele trebuie...

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930
Pro Memoria luni, 09 septembrie 2024

Începuturile BBC în limba română

În universul radiodifuziunii, BBC nu mai are nevoie de nicio prezentare. Este unul dintre reperele fără de care istoria domeniului nu se poate...

Începuturile BBC în limba română

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company