Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Tipograful Barbu Bucureşteanul

În secolul al XVIII-lea, când principatele Ţării Româneşti şi Moldovei se aflau sub suzeranitate otomană, fiind conduse de aşa-numiţii domni fanarioţi, Bucureştiul şi-a început şi şi-a amplificat dezvoltarea.

Tipograful Barbu Bucureşteanul
Tipograful Barbu Bucureşteanul

, 18.11.2018, 12:32

În secolul al XVIII-lea, când principatele Ţării
Româneşti şi Moldovei se aflau sub suzeranitate otomană, fiind conduse de
aşa-numiţii domni fanarioţi, Bucureştiul şi-a început şi şi-a amplificat
dezvoltarea. Micul târg negustoresc de la începuturi şi-a continuat evoluţia
comercială, devenind şi centru meşteşugăresc, educaţional, dar şi spaţiu ale
unei societăţii diverse din punct de vedere etnic şi cultural. Multe
meşteşuguri vechi s-au extins în perioada asta, dar au înflorit şi altele mai
noi, cum ar fi tipăritul cărţilor. Se pare că în secolul al XVIII-lea,
publicarea cărţilor a luat amploare. Iar asta indică faptul că erau din ce în
ce mai mulţi tipografi şi că profesia lor era încurajată de producţia crescândă
de carte, producţie sprijinită în principal de biserică. Documentele vremii
păstrează dovada angajării de către mitropilii şi episcopii a acestor profesionişti
rafinaţi, cum erau tipografii în secolul al XVIII-lea. Numele unora dintre ei
s-au păstrat până azi şi reconstituirea vieţii lor înseamnă şi reconstituirea
unei părţi importante din viaţa societăţii bucureştene de atunci. Printre
tipografii mai cunoscuţi s-au numărat Stoica Iacovici, fiii lui, dar şi Barbu
Bucureşteanul, cu toţii contemporani, dar deosebiţi, după cum aflăm de la
Daniela Lupu, istoric în cadrul Muzeului Municipiului București. Dacă Stoica este o personalitate extrovertită, un om agil și entuziast,
căutător de câștiguri, cu o familie numeroasă – trei feciori și nu se știe
exact câte fiice -, Barbu Bucureșteanul e un om introvertit, mai retras, fără
prea multă avere, dar un om este silit oarecum să părăsească Bucureștiul, unde se
născuse probabil, pentru a-și căuta de lucru în Moldova, pentru că la mijlocul
secolului al XVIII-lea, orașul era dominat de tipografii din familia lui Stoica
Iacovici. Cel din urmă lucra împreună cu rudele sale, avea o echipă numeroasă
și mare trecere la domnitor și mitropolit, primind comenzi numeroase



Pentru a scăpa de aşa-numitul monopol al
familiei lui Stoica Iacovici în Bucureşti, Barbu Bucureşteanul a activat şi în
afara oraşului său natal. Daniela Lupu. După ce și-a terminat ucenicia într-una
din tipografiile bucureștene – așa bănuim – Barbu și-a căutat de lucru în afara
Bucureștiului, s-a dus în Moldova la Arhiepiscopia Rădăuților. În 1744, a
debutat ca meșter la tipografia Episcopiei din Rădăuți, apoi s-a întors la
București în 1747, fiind angajat la tipografia Mitropoliei Ungro-Vlahiei unde a
condus atelierul și a instruit ucenici până în jurul anului 1758 când e foarte
posibil să fi murit din cauza ciumei. În cei 12 ani de activitate, Barbu a
tipărit 8 cărți bisericești precum și cărți de rugăciuni, una din ele de format
foarte mic, destinat credincioșilor pentru rugăciunile zilnice nu pentru a o
folosi în biserică



Din 1747, Barbu Bucureşteanul s-a întors
în oraşul natal, continuând să publice lucrări religioase atât în română cu
caractere chirilice, cât şi în slavonă, limba de cult a vremii sale. Nu era
neobişnuit pentru un meşter din vremea aceea să călătorească în căutare de
locuri de muncă, după cum aflăm de la Daniela Lupu. Este clar că la fel ca
la începuturile tiparului, soarta tipografilor a rămas aceea de peregrin, fiind
nevoiți să caute mereu comenzi și piețe de lucru, în cazul în care nu erau
preferații vreunui mitropolit. Chiar și Barbu, după perioade mai puțin
prielnice a avut șansa de a deveni tipograful mitropoliei, pentru că și-a
dovedit calitățile de meșter. În final, el și-a găsit un rost chiar în orașul
său natal, după multe peregrinări


În 1747, a apărut prima carte
tipărită de Barbu Bucureșteanul la Tipografia Mitropoliei Ungro-Vlahiei din
Bucureşti. Avea un format mic şi se numea Rugăciuni în toate zilele
săptămânii. Numele lui nu apare pe pagina de titlu, dar el semnează prefața
acestui volum. Aşa ne putem da seama că el a îngrijit apariția acestei cărți.
Nu a lucrat singur, ci făcea echipă cu alţi meşteri, printre care şi Grigore
Stan Brașoveanul. Daniela Lupu. Un lucru interesant este faptul că Barbu
și Grigore semnează un contract de angajare – pentru a folosi termeni moderni -
cu Mitropolitul Neofit Cretanul din Bucureşti. Probabil că asemenea învoieli
s-au mai păstrat și în alte timpuri, dar din păcate, ele nu s-au păstrat. De
aceea, acest document este foarte valoros, căci el ne oferă informații despre
plata pe care o primeau tipografii, obligațiile lor și drepturile lor. Nu e
foarte minuțios redactat, dar pentru secolul al XVIII-lea e foarte important,
căci doar două contracte de acest tip s-au păstrat de atunci până azi. Ce presupunea
această tocmeală? Aflăm din contract că angajarea sau tocmeala se făcea pe un
singur titlu. De asemenea, se prevedea ca lucrătorii să primească un tain
zilnic, adică mâncare constând în pâine, vin, hrana de fiecare zi. De asemenea,
mai primeau sare, săpun, lumânări pentru iluminatul atelierului, căci se lucra
și noaptea când erau presați de termene. Primeau, de asemenea, și lemne de foc




În lipsa unor date clare
şi documente, se presupun că Barbu Bucureşteanul a rămas şi a lucrat în
Bucureşti până la finalul vieţii, care a survenit se pare în 1758. Este posibil
ca el să fi fost una din victimele epidemiei de ciumă dintre anii 1756-1759.

Zavaidoc
Enciclopedia RRI duminică, 15 decembrie 2024

Zavaidoc

Orice mare oraș sau o capitală are în istoria sa o perioadă de aur. Cea a Bucureștiului este perioada interbelică, perioada de aur a întregii...

Zavaidoc
Banca Naţională a României (BNR) a inaugurat expoziţia “145 ani de relaţii diplomatice între România şi Italia”
Enciclopedia RRI duminică, 08 decembrie 2024

145 ani de relații diplomatice România-Italia

Expoziția reuneşte fotografii, documente de arhivă şi monede vechi italiene, ilustrative pentru relaţiile dintre cele două ţări. Relația...

145 ani de relații diplomatice România-Italia
Documente iconice ale Marii Uniri
Enciclopedia RRI duminică, 01 decembrie 2024

Documente iconice ale Marii Uniri

Memoria unirii Transilvaniei cu România de pe 1 decembrie 1918, Ziua Națională a României, a fost imortalizată pe mai multe tipuri de documente...

Documente iconice ale Marii Uniri
Orheiul Vechi (foto: Eugen Cojocariu, RRI)
Enciclopedia RRI duminică, 24 noiembrie 2024

Complexul muzeal Orheiul Vechi

Rezervația cultural-naturală Orheiul Vechi are un statut special și constituie cel mai important sit cultural din Republica Moldova, aflându-se...

Complexul muzeal Orheiul Vechi
Enciclopedia RRI duminică, 17 noiembrie 2024

Titu Maiorescu (1840-1917)

Societatea literară ”Junimea”, înființată la Iași în 1863, a fost una dintre cele mai importante tendințe literare, filosofice și...

Titu Maiorescu (1840-1917)
Enciclopedia RRI duminică, 10 noiembrie 2024

Trenul Regal

În luna octombrie a acestui an a avut loc lansarea volumului „Povestea Trenului Regal” de Tudor Vișan-Miu și Andrei Berinde. O incursiune...

Trenul Regal
Enciclopedia RRI duminică, 03 noiembrie 2024

Fotograful Franz Koroschetz

Cetățean austro-ungar, în 1895 Koroschetz se stabilește în România, la Focșani, și din 1899 până în 1934, anul morții sale, începe să...

Fotograful Franz Koroschetz
Enciclopedia RRI duminică, 27 octombrie 2024

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă

Theodor Aman (1831-1891), primul mare artist clasic român, a fost pictor, grafician, sculptor, pedagog și academician român, întemeietorul primei...

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company