Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Scriitoarea Hortensia Papadat-Bengescu

În literatura română interbelică, Hortensia Papadat-Bengescu s-a impus ca una dintre primele şi cele mai importante voci ale reînnoirii romanului românesc.

Scriitoarea Hortensia Papadat-Bengescu
Scriitoarea Hortensia Papadat-Bengescu

, 19.03.2023, 14:14

În literatura română interbelică, Hortensia Papadat-Bengescu s-a impus ca
una dintre primele şi cele mai importante voci ale reînnoirii romanului
românesc. Iar faptul că drumul cel nou era deschis de către o femeie a dus la
canonizarea şi detaşarea ei de restul scriitoarelor din acea vreme, destul de
numeroase şi valoroase la rândul lor. Aşa se face că multă vreme în manualele
şcolare şi chiar în mentalul public, Hortensia Papadat-Bengescu părea singura
scriitoare din interbelic demnă de a fi păstrată în memoria literară. Nimic mai
fals, mai ales că Hortensia a şi împărtăşit, până la momentul debutului, soarta
obişnuită a femeilor din epocă. Născută în 1876 într-o familie înstărită care
mai dăduse şi alţi scriitori, ea s-a măritat la doar 20 de ani cu magistratul Nicolae
Papadat pe care va fi nevoită
să-l urmeze în toate transferurile tipice profesiei dintr-un oraș în altul. În
urma căsătoriei, s-au născut mai mulţi copii, viitoarea autoarea dedicându-se mulţi
ani în întregime gospodăriei şi familiei. Povestea ei este acum continuată de criticul literar Paul Cernat.

Hortensia e un caz al literaturii române, fără îndoială. Ea
a avut un parcurs biografic care a fost marcat de lipsa de voință a părinților
ei de a o lăsa să studieze în străinătate, în Franța. Ea s-a răzbunat
căsătorindu-se cu acel magistrat, Nicolae Papadat, care avea puțină înțelegere
pentru literatură și care i-a făcut în vreun fel viața un calvar. Sigur, împreună
cu el a avut cinci copii. Omul era un tip decent, dar, pentru cea care va
deveni scriitoarea Hortensia Papadat Bengescu, această căsnicie nu a fost ceea
ce și-ar fi dorit. A trebuit să aștepte până la aproape 40 de ani pentru a
debuta. La început a făcut-o sub alt nume, cu sprijinul unei prietene
scriitoare din cercul revistei Viața Românească de la Iași. E vorba de
Constanța Marino-Moscu. Ea a intermediat publicarea la revista condusă de
criticul literar și prozatorul Garabet Ibrăileanu. Ibrăileanu va deveni foarte
repede un mentor al ei. Este, de fapt, primul ei patron spiritual. Hortensia a
avut acest complex, probabil, al lipsei studiilor superioare, și-a căutat un
mentor și l-a găsit întâi în persoana lui Ibrăileanu, mai târziu în Eugen
Lovinescu.



Fiindcă Garabet Ibrăileanu şi E. Lovinescu reprezentau grupări literare cu ideologii
opuse – primul conservatoare, al doilea modernizatoare -, apropierea Hortensiei
Papadat-Bengescu de cenaclul Sburătorul a fost considerată o trădare de către
cei de la Viaţa Românească. Adevărul era că Lovinescu încuraja modernizarea şi
sincronizarea culturii române la acea occidentală, iar această înclinare
corespundea dorinţelor scriitoarelor. Colaborarea cu Sburătorul începută în
1919, s-a permanentizat odată cu mutarea scriitoarei la Bucureşti în 1933. Sub
îndrumarea lui Lovinescu, de altfel, Hortensia Papadat-Bengescu a scris cele
mai bune şi cunoscute romane ale ei reunite în aşa-numitul ciclu al familiei
Hallipa. Paul Cernat revine la microfon.

A mai fost un moment foarte important care și-a pus
amprenta asupra scrisului Hortensiei. E vorba de experiența din Primul Război
Mondial, când a fost, între altele, soră de caritate și când a luat contact cu
oroarea morții, a distrugerii, a corpurilor Hăcuite de război, distruse de
epidemii. Poate și de acolo, deși nu doar de acolo, evident, se trage acea
obsesie a maladivului, a bolii pe care o întâlnim în marile ei romane din anii
1920 și 1930, cele îndatorate atmosferei cenaclului Sburătorul al lui
Lovinescu. Poate și asta să fi contat în obiectivarea Hortensiei, ca să-l citez
pe Lovinescu, în întoarcerea privirii de la abisurile interiorității feminine
către social, către lumea reală, exterioară. Iar ceea ce se va concretiza în
ciclul familie Hallipa în anii 1920-1930, este o frescă psihosocială a României
acelor ani. Este și o ecografie, o radiogramă a unei umanități bolnave, a unei
umanități descompuse de o vitalitate, totuși, paradoxală în morbidețea ei.



Aceste romane îi
vor asigura Hortensiei Papadat-Bengescu o poziţie lângă marii romancieri din interbelic,
dar şi, până recent, un loc în manualele şcolare de liceu. Importanţa câştigată
de scriitoare în epocă şi după aceea este explicată tot de criticul literar
Paul Cernat.

Hortensia a debutat foarte târziu. A debutat
când era o doamnă, o femeie cu copii mari. Deja copii crescuseră. Deci de-abia atunci când
copiii au crescut a putut să își permită luxul de a debuta în literatură. Probabil
că Nicolae Papadat nu ar fi acceptat să se întâmple asta mai demult. Ar fi
considerat o frivolitate insuportabilă această activitate, chiar periculoasă
din punct de vedere moral. Dar faptul că Hortensia a debutat târziu i-a dat o
prestanță de mare doamnă, nu neaparat în cenaclul lui Ibrăileanu, doar în
cenaclul lui Lovinescu. În epocă s-a vorbit despre masculinizarea Hortensiei și
nu doar critica feministă vorbea despre faptul că identitatea ei ar fi fost
masculinizată. Sigur, lucrurile se pot
discuta, pentru că nu e chiar așa. Adică nu s-a lăsat chiar așa de modelată cum
a părut. A știut să își cultive propria personalitate, care a impus în cele din
urmă tuturor prin masivitatea construcției, prin complexitate, prin mizele mari
ale jocului literar pe care l-a practicat.

Nu ezit să o situez pe
Hortensia în proximitatea Virginiei Woolf ca valoare literară fără să aibă o
capacitate teoretică, eseistică, așa cum cum era cazul Virginiei Woolf. Din
păcate însă, faptul că ea a fost valorizată și canonizată ca excepția feminină
de către niște autorități ale criticii precum Lovinescu și Ibrăileanu, a pus
oarecum în umbră alte scriitoare. Sau le-a plasat destul de riscant și uneori
chiar incorect în trena ei, în descendența ei, ca niște discipole sau autoare
aflate în siajul Hortensiei. Dar este un pic nedrept faptul că personalitatea
realmente importantă a Hortensiei a făcut ca aceste autoare să fie renegate de
critica, în special masculină într-un fel de minorat care nu se justifică la o
lectură fără prejudecăți.


Hortensia Papadat-Bengescu a murit în martie 1955 în timpul primului
deceniu al regimului comunist, retrasă şi uitată atât de public, cât şi de
critica literară care pe atunci era aservită realismului socialism. Recuperarea
ei se va face, însă, mai târziu.


RadioRomaniaInternational · Enciclopedia RRI – 17.03.2023
Titu Maiorescu (1840-1917)
Enciclopedia RRI duminică, 17 noiembrie 2024

Titu Maiorescu (1840-1917)

Societatea literară ”Junimea”, înființată la Iași în 1863, a fost una dintre cele mai importante tendințe literare, filosofice și...

Titu Maiorescu (1840-1917)
Trenul Regal
Enciclopedia RRI duminică, 10 noiembrie 2024

Trenul Regal

În luna octombrie a acestui an a avut loc lansarea volumului „Povestea Trenului Regal” de Tudor Vișan-Miu și Andrei Berinde. O incursiune...

Trenul Regal
Focşanii prin obiectivul unui artist fotograf - Frantz X. Koroschetz
Enciclopedia RRI duminică, 03 noiembrie 2024

Fotograful Franz Koroschetz

Cetățean austro-ungar, în 1895 Koroschetz se stabilește în România, la Focșani, și din 1899 până în 1934, anul morții sale, începe să...

Fotograful Franz Koroschetz
Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă
Enciclopedia RRI duminică, 27 octombrie 2024

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă

Theodor Aman (1831-1891), primul mare artist clasic român, a fost pictor, grafician, sculptor, pedagog și academician român, întemeietorul primei...

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă
Enciclopedia RRI duminică, 20 octombrie 2024

Strada Colței din vechiul București

Între 1703 și 1707, spătarul Mihail Cantacuzino construia un spital și o școală pe moșia clucerului Colțea Doicescu. Prenumele acestui mare...

Strada Colței din vechiul București
Enciclopedia RRI duminică, 13 octombrie 2024

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX

Franz Duschek (1820-1884) a fost un fotograf ceh stabilit în România, la București, între anii 1862 și 1883. Acesta a oferit o privire unică...

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX
Enciclopedia RRI duminică, 06 octombrie 2024

Arhitecții Cerchez

În istoria arhitecturii române, numele Cerchez este întâlnit mai des decât altele. El provine de la trei familii de români de origine armeană...

Arhitecții Cerchez
Enciclopedia RRI duminică, 29 septembrie 2024

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania

Existența familiei Rațiu este atestată încă din perioada lui Sigismund de Luxemburg (1368-1437), familia având originea în localitatea...

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company