Mașini în România socialistă
Autoturismul este printre cele mai mari atracții ale omului de azi. El este parte a existenței celui care îl posedă, însă pasionații de mașini au ceva în plus. Este vorba despre curiozitatea de a ști istoria obiectului pe care îl dețin.
Steliu Lambru, 17.10.2021, 11:00
Autoturismul este printre cele mai mari atracții ale omului de azi. El este parte a existenței celui care îl posedă, însă pasionații de mașini au ceva în plus. Este vorba despre curiozitatea de a ști istoria obiectului pe care îl dețin. Recent, Retromobil Club România, care adună peste 3000 de membri din toată țara, a organizat expoziția „Socialistele orașului”, în colaborare cu Muzeul Național de Artă Contemporană. Pe esplanada din fața sediului muzeului din București au fost aduse câteva zeci de automobile și arătate celor care au vrut să vadă o parte din trecutul automobilistic al României. Exponatele au avut proprietari români, stat și particulari, și au circulat în România în decursul anilor 1964-1989, perioadă în care conducerea politică a fost exercitată de partidul comunist. Așa se explică numele expoziției, care trimite la mașini, la perioada istorică și la viața cotidiană a românilor de atunci.
Am discutat cu Șerban Cornaciu, vicepreședintele Retromobil Club România și organizator al expoziției, și el a ținut să facă o legătură între ce se poate vizita în interiorul Muzeului Național de Artă Contemporană și în fața acestuia. „Este un eveniment care să contrapună expoziției de artă omagială, care se află în interiorul Muzeului Național de Artă Contemporană, o selecție de automobile fabricate între 1964 și 1989 care au circulat în acest oraș. Ideea este să încercăm să reconstituim atmosfera din societate și viețile oamenilor din acea perioadă printr-o serie de exponate și modele de autoturisme care au fost folosite în oraș. Încercăm să povestim cum aceste automobile au intrat în uzul oamenilor, cum au fost cumpărate, cine le utiliza, cum le utiliza, cum își trăiau viețile în perioada socialistă cu aceste mașini.”
Astfel, 20 de autoturisme, o camionetă, un autobuz, un autocamion și 4 motociclete au format o expoziție atractivă. Cele mai multe autoturisme au fost cele de fabricație românească. Au fost prezente șapte mașini marca Dacia 1300, cea mai populară mașină din România de dinainte de 1989 care se construia la Pitești. Dintre ele, trei au fost Dacia 1300 standard, o Dacie Sport, o Dacie 1100, o Dacie 1300 care a servit ca autospecială de Miliție și o Dacie 2000, mașină folosită de președintele de atunci Nicolae Ceaușescu și de aparatul de partid în deplasările de serviciu. O altă marcă românească prezentă a fost un autoturism Oltcit Special, fabricat la Craiova înainte de 1989. Iar o a treia marcă românească a fost Aro, cu patru exponate: două mașini Aro 243, un Aro M461 C și un Aro Dacia 10.
Mărcile străine sunt și ele prezente în colecțiile pasionaților de mașini retro. Trei branduri sovietice, celebrele Moskvitch, Volga și Lada, au apărut și ele pe espalanda Muzeului Național de Artă Contemporană. O mașină modelul Volga M 21, fabricată în 1961, folosită de instituțiile statului și de înalții demnitari, a atras foarte multe priviri. Mașina Moskvitch 403 a fost unul dintre primele modele comercializate către populație, iar mașina Lada 1200 a fost destul de apreciată de cei care au cumpărat-o. Nu putea lipsi din expoziție mașina Trabant 601, celebra „Trabi”, fabricată în fosta Republică Democrată Germană, foarte căutată în anii 1980 despre care circulau câteva bancuri savuroase. Dintre brandurile occidentale au fost aduse un Mercedes 2200, două „broscuțe” Volkswagen și un Fiat 850, toate fiind mașini foarte populare la vremea lor. Camioneta TV, autobuzul Roman Diesel și autocamonul Carpați, toate teri produse în România, au fost prezențe inedite ale expoziției, așa cum menționa și Serban Cornaciu.
„Toate exponatele de aici au o poveste specială. Sunt exponate care s-au aflat în dotarea statului român. Mă refer la un autobuz Roman Diesel care are 11,3 metri, mă refer la automobile exportate din România în perioada socialistă și care au fost recuperate de membri ai clubului nostru, într-un demers de a recupera tezaurul tehnic al României. Sunt mașini exportate în Ungaria, în Franța și pe care colegii mei le-au recuperat și au grijă de ele. Mai avem un exponat unic în România, o camionetă TV, care a funcționat în anii 1970, printre primele camionete pe care statul român le-a folosit, expusă acum în premieră la „Socialistele orașului”. Mai este un camion militar Carpați, cu tracțiune 4×4, un exponat restaurat de la primul până la ultimul șurub.”
Două motociclete germane BMW, o motocicletă românească, celebra Mobra, și motoreta Carpați, tot românească, s-au alăturat mașinilor. Șerban Cornaciu vede expoziția organizată ca pe un act cultural dar și ca pe o datorie a sa și a colegilor săi din Retromobil România. „Cumva este o datorie a noastră, a celor de la Retromobil, ca exponatele și mașinile pe care le avem în această colecție și care au existat în România acelor ani să le arătăm publicului și comunității din care facem parte. Bucuria cea mai mare la această expoziție este că am reușit să aducem niște exponate pe care în mod normal ați putea să le vedeți pe stradă.”
„Socialistele României” a fost un prilej de rememorare a civilizației automobilului în România de dinainte de 1989. Iar fără pasionații mașinilor retro ne-am imagina acea civilizație cu mult mai greu.