Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Escadrila albă

În cel de-al doilea război mondial, femei-pilot au zburat pe linia frontului pentru a salva militari răniți și a transporta medicamente.

Escadrila albă
Escadrila albă

, 07.03.2021, 16:16

În cel de-al doilea război mondial,
femei-pilot au zburat pe linia frontului pentru a salva militari răniți și a
transporta medicamente. Ele au format escadrila albă sau escadrila sanitară,
așa cum era denumită oficial. Escadrila care a salvat vieți a fost pilotată de
doamne curajoase care au dovedit tărie de caracter, dedicație și efort
necondiționat pentru cauze nobile umanitare în condițiile extreme ale
războiului.


Eroinele Escadrilei Sanitare, microexpoziția lunii martie de la
Muzeul Național de Istorie a României, face parte din seria Exponatul lunii
și narează istoria a trei dintre aviatoarele care au participat la salvarea
răniților în cel de-al doilea război mondial: Smaranda Brăescu, Mariana
Drăgescu și Nadia Russo-Bossie. Cele trei au făcut parte dintr-o escadrilă
sanitară odată cu înființarea aviației sanitare. Aceasta avea atribuțiunea de
a transporta bolnavii și răniții gravi, militari și civili, în timp de pace și
de război, la Centrele importante medico-chirurgicale, precum și a transporta
personalul medical și materialele sanitare, făcând aprovizionări urgente de
seruri și vaccinuri, medicamente, pansamente, sânge pentru transfuzii, în caz
de catastrofe, accidente grave, epidemii și oricare împrejurări unde intervenția
sa va fi necesară.

Escadrila sanitară a fost înființată în 1940 la
insistențele Marinei Știrbey, femeie-pilot care a avut ideea ca doamnele care știau
să piloteze să se implice pentru a fi gata de a salva viețile militarilor. Războiul
bătea la ușă și era doar o chestiune de timp până când inumanul avea să
izbucnească. Escadrila era formată din avioane vopsite în alb cu însemnul
crucii roșii. Nu erau
prevăzute să aibă soldați și armament la bord. Erau dotate
cu două scaune, unul al pilotului, celălalt al persoanei rănite, și o targă pe
care se așeza un rănit grav. În cazuri extreme încăpea înghesuită și o
infirmieră.


Istoricul
Cristina Păiușan-Nuică s-a ocupat de conceperea microexpoziției și ea a realizat
pe scurt portretele celor trei eroine ale escadrilei albe. Prima prezentată este Smaranda Brăescu, instructor de parașutism și pilotaj înainte de război.

În primul
rând Smaranda Brăescu, prima femeie parașutist din România. În 1928 a făcut
școală la Berlin pentru că în România femeile nu puteau face o școală de
parașutism. A urmat apoi școală de pilotaj în SUA și abia în 1937 femeile au
avut acces să facă școală de pilotaj în România. Smaranda Brăescu a fost un om
determinat care și-a dorit de mică să zboare, care a adunat bani din
subscripții publice pentru a-și cumpăra primul avion. Jumătate din acei bani
i-a fost dată de către statul român. A reușit să doboare recordul mondial la
saltul parașuta depășind 7100 de metri, un record mult timp neegalat.


Plecăm pe front, Escadrila Albă. Stăm în cort pe
terenul Gâsca de la Tighina. Luăm câte doi răniți, unul mai grav culcat pe
targă, altul mai ușor, pe scaunul din spatele pilotului, și-i ducem pe terenul
Tiraspolului unde pot ateriza avioanele Lares-ului și lua mai mulți răniți
odată. Facem zilnic 6-7 ture, povestea Nadia Russo-Bossie, cea de-a doua
prezență din expoziție, în însemnările sale.

Cristina Păiușan-Nuică: Nadia Russo-Bossi este rusoaică de origine, născută în 1901, fugită în
1918 de revoluția bolșevică. Împreună cu sora ei a fugit la Chișinău unde avea
rude. Și-a făcut o viață în Basarabia. A dorit să devină aviatoare după ce a
făcut școala de arte chiar la Paris. În 1936, fiind sponsorizată, a făcut
cursul de pilotaj și a primit un brevet feminin și apoi un brevet general de
pilot. A făcut parte de la început din escadrila sanitară. În 1943 a avut o
cădere nervoasă, Nadia Russo a cedat psihic. A mai zburat până în 1945 însă
foarte puțin.



Mariana Drăgescu este cea de-a treia
femeie-pilot din microexpoziție, unde se pot vedea și tunica ei de aviator,
tichia tătărească, ceasul elvețian și busola care i-au aparținut. Mai este și o
scrisoare trimisă de Mariana Drăgescu, de lângă Stalingrad, mamei sale,
căreia-i spunea: Mi s-a urât de bombe, explozii, mine, incendii, partizani,
răniți și morți. E greu pentru un bărbat și mult prea greu pentru o femeie, fie
ea cât de curajoasă și de sfidătoare a pericolului.

Cristina Păiușan-Nuică: Mariana Drăgescu a fost de
copil pasionată de zbor. A urmat același traseu precum celelalte femei-pilot
făcând școala de aviație la Băneasa și cumpărându-și avion din subscripție
publică. De la început a lucrat la Aeroclubul Regal iar apoi a fost alături de
Nadia Russo și de Virginia Thomas, primele trei femei-pilot ale noii escadrile
sanitare. Mariana Drăgescu a fost singura dintre femeile pilot care a zburat și
pe frontul de est și pe frontul de vest: în 1941 în campania din Basarabia, în
1942 în campania de la Stalingrad și în 1943 în campania din Crimeea, în
1944-1945 în campania din Slovacia și apoi a ajuns până la Viena.



În primii doi ani de existență ai escadrilei
albe, avioanele au fost pilotate doar de femei. În afara celor trei eroine menționate
au mai zburat și alte femei curajoase care trebuie amintite: Virginia Thomas,
Virginia Duțescu, Victoria Pokol, Eliza Vulcu, Maria Neculae, Stela Huțan. De
asemenea, merită menționat și numele infirmierei Ioana
Grădinescu, cea care a zburat cel mai mult pe avioanele care au redat viața și
speranța.

Palatul Telefoanelor / Foto: RRI
Enciclopedia RRI duminică, 22 decembrie 2024

Calea Victoriei, incursiune în istoria unei ulițe domnești

Calea Victoriei este una dintre cele mai vechi artere ale Bucureștiului – înainte de domnia voievodului Constantin Brâncoveanu (1654-1714,...

Calea Victoriei, incursiune în istoria unei ulițe domnești
Zavaidoc
Enciclopedia RRI duminică, 15 decembrie 2024

Zavaidoc

Orice mare oraș sau o capitală are în istoria sa o perioadă de aur. Cea a Bucureștiului este perioada interbelică, perioada de aur a întregii...

Zavaidoc
Banca Naţională a României (BNR) a inaugurat expoziţia “145 ani de relaţii diplomatice între România şi Italia”
Enciclopedia RRI duminică, 08 decembrie 2024

145 ani de relații diplomatice România-Italia

Expoziția reuneşte fotografii, documente de arhivă şi monede vechi italiene, ilustrative pentru relaţiile dintre cele două ţări. Relația...

145 ani de relații diplomatice România-Italia
Documente iconice ale Marii Uniri
Enciclopedia RRI duminică, 01 decembrie 2024

Documente iconice ale Marii Uniri

Memoria unirii Transilvaniei cu România de pe 1 decembrie 1918, Ziua Națională a României, a fost imortalizată pe mai multe tipuri de documente...

Documente iconice ale Marii Uniri
Enciclopedia RRI duminică, 24 noiembrie 2024

Complexul muzeal Orheiul Vechi

Rezervația cultural-naturală Orheiul Vechi are un statut special și constituie cel mai important sit cultural din Republica Moldova, aflându-se...

Complexul muzeal Orheiul Vechi
Enciclopedia RRI duminică, 17 noiembrie 2024

Titu Maiorescu (1840-1917)

Societatea literară ”Junimea”, înființată la Iași în 1863, a fost una dintre cele mai importante tendințe literare, filosofice și...

Titu Maiorescu (1840-1917)
Enciclopedia RRI duminică, 10 noiembrie 2024

Trenul Regal

În luna octombrie a acestui an a avut loc lansarea volumului „Povestea Trenului Regal” de Tudor Vișan-Miu și Andrei Berinde. O incursiune...

Trenul Regal
Enciclopedia RRI duminică, 03 noiembrie 2024

Fotograful Franz Koroschetz

Cetățean austro-ungar, în 1895 Koroschetz se stabilește în România, la Focșani, și din 1899 până în 1934, anul morții sale, începe să...

Fotograful Franz Koroschetz

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company