Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Drumul lui Constantin Brâncuși din România la Paris

Drumul lui Constantin Brâncuși de la începuturile umile de fiu al unui tâmplar sărac la originalitatea sculpturală atinsă la Paris s-a deschis, de fapt, la Hobița

, 18.02.2024, 13:00

Drumul lui Constantin Brâncuși de la începuturile umile de fiu al unui tâmplar sărac la originalitatea sculpturală atinsă la Paris s-a deschis, de fapt, la Hobița, un sat din nordul Olteniei istorice, unde s-a născut pe 19 februarie 1876. De aici avea să plece la începutul secolului XX către Apusul Europei, loc mai prielnic decât România natală pentru arta sa hrănită din tradițiile populare și apropierea de natură. Până să plece spre Paris, Brâncuși a avut un periplu formator destul de sinuos: câteva clase primare terminate în comuna de baștină, apoi ucenia și Școala de arte și meserii de la Craiova, iar la final academia de Belle-Arte de la București, absolvită în 1902.

 

Cam tot atunci s-a hotărât poate să plece din România, dar nimic nu este foarte clar în legătură cu biografia strict personală a lui Brâncuși. La fel puține lucruri se cunosc despre personalitatea și gândirea sculptorului, așa că despre omul-Brâncuși poate fi reconstituit cu greutate. Iar unul dintre punctele de plecare ale acestui demers ar fi călătoria care l-a scos din anonimat, călătorie refăcută recent de Sorin Trâncă și transpusă în cartea sa intitulată „Drumul lui ConstantinEvadarea lui Brâncuși din România, o reconstituire”.

 

De la început Sorin Trâncă a observat precaritatea datelor despre această călătorie a lui Brâncuși. „Eu am considerat că el a plecat în 1903 și a ajuns în 1904. Despre foarte multe lucruri, inclusiv durata călătoriei, nu se știe mai nimic. Scriitorul Alexandru Vlahuță spune în 1910 că această călătorie ar fi durat patru luni. Alții spun că a durat opt luni, alții spun că a durat 14 sau 16 luni, chiar doi ani și așa mai departe. Deci sunt foarte multe lucruri neclare și neclarificate.

Și atunci asta a fost și dorința mea: să încerc să oferă o ipoteză validă. Și atunci eu am considerat, citind foarte mult și cântărind cât am putut de atent argumentele și sursele, să ajung la concluzia că el a plecat în 1903 cam prin primăvară spre vară și a ajuns la Paris, cel mai probabil de Ziua Franței, pe 14 iulie 1904. Călătoria durează, neștiind exact când a plecat, cam peste un an, dacă nu cumva doi, și atunci nu putem spune cu certitudine dacă a plecat în 1902 sau în 1903.”

 

Potrivit lui Sorin Trâncă, cel mai probabil Brâncuși ar fi luat-o pe traseul care duce, din regatul României de atunci, de la Hobița prin Petroșani, intra în Transilvania aflată în componența Imperiului habsburgic prin Hațeg, ieșea în Ungaria prin Nădlac, trecea prin Budapesta și apoi prin Heidentor im Carnutum în Austria, atingea Viena, Linz și Salzburg pentru a intra apoi în Germania unde ajungea la Munchen, apoi la Konstanz și direct în Elveția unde, la Basel, se pare că Brâncuși s-a îmbolnăvit.

 

Prin urmare, după intrarea în Franța, de la Langres sculptorul a mers cu trenul la Paris unde aparent a ajuns chiar pe 14 iulie 1904, căci, după cum își amintește, „Franța m-a primit cu fanfară și onoruri militare”. Dar cu ce mijloace financiare și de transport a călătorit Brâncuși ? Aici sunt alte necunoscute, continuă Sorin Trâncă:

 

Știm câteva puncte importante care sunt validate de exegeți, de oameni care l-au și cunoscut personal, ca avocatul și publicistul Petre Pandrea. În mare, știm că a trecut prin Viena, prin Budapesta, prin Munchen, prin Basel, prin Zurich și prin Langres, la trecerea în Franța. Și de aici încolo am început pur și simplu să completez o hartă și să fac un itinerariu plecând de la ipoteza că Brâncuși a făcut călătoria asta într-un fel, pe jos. Aici e altă discuție. Mulți susțin teoria asta: că a mers pe jos ca Badea Cârțan. Eu nu cred că a făcut asta. Cred că a plecat mai degrabă în lume, cum plecau țăranii sau calfele. După ce își termină ucenicia, o calfă e însărcinată cu acest drum de maturizare în care trebuie să se preumble de colo-colo, de la un meșter la altul ca să învețe noi secrete ale meseriei. Deci țăranul nostru, Brâncuși, a plecat în lume, dar a plecat ca o calfă, după ce și-a încheiat ucenicia la București, la Belle Arte, o școală foarte bună de altfel.”      

 

Ce se știe, însă, cu siguranță este că, după terminarea facultății, Constantin Brâncuși a participat la diverse concursuri pentru realizarea unor monumente publice, toate propunerile sale fiind respinse. Poate că această respingere l-a determinat pe Brâncuși să plece din țară, dar și aceasta e doar o presupunere în lipsa unei mărturii directe. Sorin Trâncă:

 

Toate lucrările publice pe care le-a făcut Brâncuși vreodată au fost respinse. Dar există și excepții. Una este legată de ansamblul de la Târgu Jiu, dar acolo vorbim de o persoană care avea deja aproape 60 de ani. Deci, la senectute lui Brâncuși, puțină lume mai putea să-i corecteze lucrările. Dar până atunci toate operele lui publice au fost respinse. Alte excepții sunt monumentele cu caracter public, dar comandate de persoane particulare, cum sunt cele din cimitirul din Buzău, deci un monument funerar. Deși refuz pentru moment afirmațiile categorice, cred că Brâncuși chiar a plecat supărat din București înainte de a ajunge la Paris, e posibil ca el să fi plecat supărat pe spiritul de mediocritate.

Nu e un călător în sensul modern. Adică, în general, pleacă cu treabă. Nu pleacă, de exemplu, să se distreze. Și revenind la copilărie, plecarea asta lui Brâncuși de la Hobița la Paris, pe jos, cred că e a cincea plecare a lui de acasă, dacă nu cumva chiar a șasea, pentru că el fuge de mai multe ori între 7 și 11 ani. Dar mai există și plecările lui de acasă, la stână, în jurul vârstei de 5 ani. El este copil de stână, fiind sărac și provenind dintr-o familie cu mulți copii. De mic este trimis undeva să-și facă un rost. Prima dată la stână, în Munții Parâng. E motivul pentru care Brâncuși nu prea face studii serioase în copilărie și cam ratează școala primară.

 

Dornic să fie el însuși, urmându-și în acest scop drumul său original, Brâncuși va reuși, la Paris, să forjeze în sculptură formele mult căutate și, în plus, să le și facă admirate de lumea întreagă.

 

RadioRomaniaInternational · Enciclopedia RRI – 18.02.2024
Zavaidoc
Enciclopedia RRI duminică, 15 decembrie 2024

Zavaidoc

Orice mare oraș sau o capitală are în istoria sa o perioadă de aur. Cea a Bucureștiului este perioada interbelică, perioada de aur a întregii...

Zavaidoc
Banca Naţională a României (BNR) a inaugurat expoziţia “145 ani de relaţii diplomatice între România şi Italia”
Enciclopedia RRI duminică, 08 decembrie 2024

145 ani de relații diplomatice România-Italia

Expoziția reuneşte fotografii, documente de arhivă şi monede vechi italiene, ilustrative pentru relaţiile dintre cele două ţări. Relația...

145 ani de relații diplomatice România-Italia
Documente iconice ale Marii Uniri
Enciclopedia RRI duminică, 01 decembrie 2024

Documente iconice ale Marii Uniri

Memoria unirii Transilvaniei cu România de pe 1 decembrie 1918, Ziua Națională a României, a fost imortalizată pe mai multe tipuri de documente...

Documente iconice ale Marii Uniri
Orheiul Vechi (foto: Eugen Cojocariu, RRI)
Enciclopedia RRI duminică, 24 noiembrie 2024

Complexul muzeal Orheiul Vechi

Rezervația cultural-naturală Orheiul Vechi are un statut special și constituie cel mai important sit cultural din Republica Moldova, aflându-se...

Complexul muzeal Orheiul Vechi
Enciclopedia RRI duminică, 17 noiembrie 2024

Titu Maiorescu (1840-1917)

Societatea literară ”Junimea”, înființată la Iași în 1863, a fost una dintre cele mai importante tendințe literare, filosofice și...

Titu Maiorescu (1840-1917)
Enciclopedia RRI duminică, 10 noiembrie 2024

Trenul Regal

În luna octombrie a acestui an a avut loc lansarea volumului „Povestea Trenului Regal” de Tudor Vișan-Miu și Andrei Berinde. O incursiune...

Trenul Regal
Enciclopedia RRI duminică, 03 noiembrie 2024

Fotograful Franz Koroschetz

Cetățean austro-ungar, în 1895 Koroschetz se stabilește în România, la Focșani, și din 1899 până în 1934, anul morții sale, începe să...

Fotograful Franz Koroschetz
Enciclopedia RRI duminică, 27 octombrie 2024

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă

Theodor Aman (1831-1891), primul mare artist clasic român, a fost pictor, grafician, sculptor, pedagog și academician român, întemeietorul primei...

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company