Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Bricul Mircea, o navă legendară

Înființată destul de târziu, în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea, după alipirea Dobrogei la regatul României ca urmare a Războiului de Independență dintre 1877-1878, marina militară românească s-a dezvoltat în jurul unui simbol: bricul Mircea

Bricul Mircea, o navă legendară
Bricul Mircea, o navă legendară

, 23.05.2021, 17:57

Înființată destul de târziu, în cea de-a doua jumătate a secolului al
XIX-lea, după alipirea Dobrogei la regatul României ca urmare a Războiului de
Independență dintre 1877-1878, marina militară românească s-a dezvoltat în
jurul unui simbol: bricul Mircea, conceput și folosit de la bun început ca
navă-școală. Devenit un vas legendar,
apariția sa în apele românești ale Mării Negre s-a petrecut exact în această
perioadă de modernizare și occidentalizare a tuturor instituțiilor, inclusiv a
marinei. Legenda bricului Mircea,
denumit așa în cinstea domnitorului medieval Mircea Cel Bătrân, are, de fapt,
două părți, fiind de fapt vorba de două nave reprezentative pentru două etape
de dezvoltare a marinei. Prima navă, cea originară, a ajuns în România în 1882
și era, într-adevăr, un bric. Cea de-a două, funcțională și azi, este un velier
de tip-bark, dar pentru că se numește tot Mircea este asociată, în mentalul
colectiv, bricului originar.

Povestea lor ne este împărtășită acum de
comandorul Mircea Târhoacă, actualul comandant al navei-școală Mircea.

Bricul Mircea era
o navă cu două catarge, construită într-un șantier naval de lângă Londra. A
fost folosit de Marina Regală din epocă pentru a fi navă-școală și a instrui
viitoarele generații de ofițeri de marină. A fost folosită până la jumătatea
anilor 1920 când s-a constatat că nevoile Marinei erau din ce în ce mai mari și
a fost nevoie de una mult mai mare și atunci a fost comandată actuală
navă-școală Mircea la șantierul naval din Hamburg, denumit
Blohm und Voss. Nava face parte dintr-o serie
de alte patru nave surori care navighează și acum. Doar una singură dintre ele
este transformată în muzeu, într-un oraș din nordul Germaniei. Fiecare navă, și
cea actuală, și cea veche au făcut călătorii istorice. Nava actuală în decursul
istoriei sale de 82 de ani a traversat Oceanul Atlantic de trei ori. Prima oară
a fost în 1976 când a participat la bicentenarul Statelor Unite, 200 de ani
de când s-a semnat Declarația de
Independență a Statelor Unite. Apoi a fost în anul 2004, iar ultima traversare
a fost în 2009 când am participat și eu în calitate de ofițer de navigație.


Actuala navă-școală, care este un
velier clasa A tip bark, înaltă de 44 de metri,
cu 23 de vele ce însumează o suprafață velică totală de peste 1700 de metri
pătrați, a fost construită între 1938 și 1939. Iar pe 17 mai 1939, a intrat
pentru prima oară în portul Constanța. Și atunci, ca și acum, la prova navei,
este reprezentat Mircea Cel Bătrân, îmbrăcat cu bluză albastră, mantie roșie și
purtând coroana voievodală. Mircea a fost mereu o navă-școală, la bordul ei
fiind instruite generații întregi de cadeți, povestește comandorul Mircea
Târhoacă.

A fost navă școală din
anul 1939 și până în prezent. A avut perioade mai bune sau mai rele, după cum a
fost și istoria. De pildă, între 1944 și 1946 nava a fost recheziționată de
ruși și a fost retrocedată ulterior. A avut perioade în care a suferit
reparații majore și modernizări. A avut
parte chiar de modernizării majore: de pildă în 1966, chiar în șantierul care a
construit-o și apoi în anii 2000 când a ieșit din șantierul naval din Brăila.
Dar cam în fiecare an, pentru perioade scurte de timp, nava a intrat în șantier
sau a suferit diverse modernizări. Deși avem 82 de ani, avem echipamente modern
la bord care răspund cerințelor actuale de instruire și pregătire a studenților
de la Academia Navală.


De altfel, la bordul
navei-școală Mircea poate încăpea un echipaj de 200 de oameni dintre care
jumătate pot fi cadeți. În 2019 când a împlinit 80 de ani, celebrul velier a
refăcut voiajul său primordial, dar înapoi: pornind din portul Constanța către
șantierul naval din Hamburg unde a luat naștere și apoi întorcându-se în apele
ce-i sunt, momentan, cămin.


RadioRomaniaInternational · Enciclopedia RRI – 21.05.2021

Sculptorul Frederic Storck
Enciclopedia RRI duminică, 02 martie 2025

Sculptorul Frederic Storck

În București se află unul dintre cele mai frumoase muzee-casă de artist din România: Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu-Storck, casă...

Sculptorul Frederic Storck
Cazinoul din Constanța (Foto: Captura video casinoulcomunal.ro)
Enciclopedia RRI duminică, 23 februarie 2025

Cazinoul din Constanța

Vă invităm să descoperiți povestea Cazinoului din Constanța, emblema celui mai mare oraș-port românesc la Marea Neagră, fondat de coloniști...

Cazinoul din Constanța
Pogromurile de la Iaşi şi București
Enciclopedia RRI duminică, 16 februarie 2025

Pogromurile de la Iaşi şi București

În 2025, la început de an, se împlinesc 84 de ani de la „Pogromul de la București” din 21-23 ianuarie 1941 și 80 de ani de la eliberarea...

Pogromurile de la Iaşi şi București
Portrete ale suveranilor României
Enciclopedia RRI duminică, 09 februarie 2025

Portrete ale suveranilor României

În artă, portretul are cel puțin o particularitate importantă, și anume interesul nostru în ceea ce-l privește pe celălalt. În decursul...

Portrete ale suveranilor României
Enciclopedia RRI duminică, 02 februarie 2025

Cetatea Tighina

Cetatea Tighina (redenumită de turci în Bender), de pe malul Nistrului din Ucraina, este o cetate moldovenească din secolul al XV-lea, din timpul...

Cetatea Tighina
Enciclopedia RRI duminică, 26 ianuarie 2025

Morminte din Tomis

Colonia antică Tomis de pe malul românesc al Mării Negre și-a început existența cu șase secole înainte de începutul erei creștine. Ea este...

Morminte din Tomis
Enciclopedia RRI duminică, 19 ianuarie 2025

Cetatea Soroca

Cetatea Soroca este o cetate moldovenească, de pe teritoriul Republicii Moldova, de lângă orașul Soroca din districtul cu același nume, datând...

Cetatea Soroca
Enciclopedia RRI duminică, 12 ianuarie 2025

Matematicianul și poetul Dan Barbilian-Ion Barbu

A fost cazul matematicianului și poetului Dan Barbilian sau Ion Barbu care a intrat în istoria română a celor două pasiuni ale sale, a...

Matematicianul și poetul Dan Barbilian-Ion Barbu

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company