Zilele Filmului Românesc la TIFF
9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la Festivalul Internațional de Film Transilvania TIFF.22 (9 -18 iunie)
Corina Sabău, 10.06.2023, 11:00
9 lungmetraje și 16 scurtmetraje
intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la Festivalul Internațional de
Film Transilvania TIFF.22 (9 -18 iunie). Selecția include câteva dintre cele
mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea
premiera mondială pe perioada festivalului, la Cluj-Napoca. Printre
lungmetrajele selecționate se numără comedia neagră Oameni de treabă
(regia Paul Negoescu), marele câștigător al Galei Premiilor Gopo de anul
acesta, dar și thrillerul Spre nord, debutul în ficțiune al lui Mihai
Mincan, care a avut premiera mondială la Veneția. Considerat un thriller
psihologic, Spre Nord reprezintă una dintre cele mai ambițioase producții
ale cinematografiei românești din ultimii ani. Proiectul este o coproducție a
cinci țări: România (deFilm), Franța (Remora Film), Grecia (Studio Bauhaus),
Bulgaria (Screening Emotions) și Republica Cehă (Background Films). Acțiunea
filmului este plasată în anul 1996 și se desfășoară pe o navă de marfă care
traversează Oceanul Atlantic, urmând să ajungă în America. Pe nava respectivă,
Joel, un marinar filipinez descoperă un pasager român, urcat clandestin. Știind
că tânărul riscă să fie aruncat peste bord dacă va fi descoperit de căpitan sau
ofițeri, Joel încearcă să-l salveze. O reprezentare îndrăzneață și de
neclintit a situațiilor ce pot avea loc în apele internaționale. O poveste
despre alegeri morale, bunătate și compromis, curaj și frică. O poveste care te
pune pe gânduri chiar și la finalul genericului, a scris publicația
Intoscreens despre Spre nord. Mihai Mincan.
Echilibristica asta morală pe care o practicăm în relație
cu semenii noștri este oricum dificilă, iar diferențele culturale ale
personajelor din film fac să fie și mai grea. Aceste diferențe dintre
personaje, background-ul lor social și cultural atât de diferit m-au interesat
foarte tare în momentul în care am început să scriu scenariul. Fiecare dintre
noi vine într-o relație cu ceva diferit, propriu, dar în același timp există
cumva posibilitatea ca aceste diferențe să se întâlnească la jumătate, în
concepte precum sărăcia, de exemplu. Pentru personajele din film sărăcia era un
concept comun, dar și acesta era perceput, înțeles diferit, în funcție de
cultura fiecăruia. M-au atras foarte tare și diferențele acestea de limbaj din
cauza cărora oamenii nu pot comunica într-un moment în care comunicarea era
esențială. Cred că dacă personajele ar fi putut vorbi realmente unele cu altele,
reușind să comunice cu subiect și predicat, să vorbească mai clar despre
nevoile lor, poate că situația ar fi fost alta. Eu nu sunt un mare relativist
moral, dar, pe de altă parte, nu sunt de acord nici cu ideea că Binele și Răul
sunt foarte vagi, că diferă foarte tare de la om la om, de la națiune la nație.
Numai că în Spre Nord situația face ca totul să devină foarte complicat, miza
fiecărui personaj fiind extrem de puternică.
Lista
producțiilor din competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF din continuă cu Boss,
un film noir semnat de Bogdan Mirică, regizorul câștigător al Trofeului
Transilvania la TIFF.15 (pentru filmul Câini), și cu premiera națională
a filmului Tigru, debutul lui Andrei Tănase selecționat anul acesta la
Rotterdam. La limita dintre documentar și ficțiune se află noul film al lui
Vlad Petri, Între revoluții, distins cu premiul FIPRESCI în secțiunea
Focus de la Berlin. Realizat din arhive, filmul pune în oglindă viețile și
destinele a două femei, Maria și Zahra, una din România, cealaltă din Iran,
prietene și colege de facultate la Universitatea de Medicină din București în
anii ’70. Pentru mine este un film despre un trecut recent, care reverberează
foarte puternic cu realitatea imediată. Este un film care prezintă o istorie
subiectivă, la feminin, despre două țări și societăți aflate la mii de
kilometri distanță care au experimentat sisteme politice inedite, în care
oamenii treptat au fost striviți de către aparate politice represive. Este un
film actual, care intră în dialog cu protestele din ultimele luni din Iran,
unde femeile luptă pentru drepturi și unde își doresc o societate echitabilă,
la fel cum și-au dorit-o și în 1979, spune regizorul Vlad Petri.
Este adevărat, mă pasionează Estul Europei și Orientul Mijlociu, am și
călătorit în Iran și în alte țări din regiune, și filmul s-a construit așa, din
mai multe direcții. Au avut un rol
important și discuțiile pe care le-am avut cu mama mea, care a fost studentă la
Medicină și mi-a povestit despre studenți din Orient care veneau la studii în
România. Eu m-am născut în 1979, anul Revoluției Islamice. Cumva pe mai multe
straturi s-a construit povestea asta și am găsit legături, similitudini, dar și
diferențe între Revoluția Islamică și Revoluția anticomunistă, care a avut loc
în 1989 în România. Și mi s-a părut cumva interesant de testat terenul ăsta și
de discutat despre speranțe, optimism, despre dorința unei schimbări radicale.
Pentru că ambele revoluții au dus la niște schimbări radicale și cred, în
continuare, că sunt poate cele mai importante revoluții din secolul trecut.
Monteuza
Dana Bunescu recidivează în regie alături de antropologul Cătălina Tesar,
dezvăluind tradițiile de căsătorie din comunitățile de cortorari în Pocalul.
Despre fii și fiice, iar tandemul de jurnaliști Adina Popescu și Iulian
Ghervase semnează cel de-al treilea lor documentar, Vulturii din Țaga, povestea
antrenorului unei echipe de fotbal etern perdante. Ambele filme au fost
premiate în 2022 la Festivalul Astra.Unele dintre cele mai așteptate filme ale
anului vor avea premiera mondială în cadrul Zilelor Filmului Românesc la
TIFF.22, în afara competiției. Nasty (regia Tudor Giurgiu), documentarul
despre viața tenismenului Ilie Năstase va fi proiectat în Piața Unirii, în
prezența protagonistului. Alexandru Solomon revine la TIFF cu Arsenie. Viața
de apoi, avanpremiera mult-așteptatului film despre călugărul Arsenie Boca
și uriașa lui popularitate.