Un nou film semnat Corneliu Porumboiu – “Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism”
Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu a împărţit, aşa cum a făcut-o şi Poliţist, adjectiv, spectatorii în două tabere. În cei care cred că povestea, în sensul ei clasic, este indispensabilă unui film şi în cei care pledează pentru un cinema mai
Corina Sabău, 26.10.2013, 07:29
Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu a împărţit, aşa cum a făcut-o şi Poliţist, adjectiv”, spectatorii în două tabere. În cei care cred că povestea, în sensul ei clasic, este indispensabilă unui film şi în cei care pledează pentru un cinema mai puţin narativ. Criticul Tudor Caranfil, imediat după vizionare, a considerat că noul lungmetraj al regizorului Corneliu Porumboiu,
”Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism”, este o provocare”, cel mai pasionant film experimental din cinematografia românească”. La rândul său, criticul Andrei Gorzo îl consideră o hipersubtilă anti-romance”. Povestea din film sună aşa: Paul (Bogdan Dumitrache) e în toiul lucrului la filmul pe care îl regizează. Pe cale să filmeze o scenă nud, poartă o serie de discuţii cu Alina (Diana Avrămuţ) – actriţa cu care are o relaţie amoroasă, cu producătoarea (Mihaela Sârbu), cu un coleg de breaslă (Alexandru Papadopol) şi cu un doctor care îi examinează endoscopia. Filmul este compus din numai 17 cadre, majoritatea fixe.
Într-un interviu, Corneliu Porumboiu mărturiseşte că intenţia sa a fost aceea de a vorbi despre naşterea unui film şi constrângerile impuse”. Corneliu Porumboiu. ”Mă interesa relaţia dintre personaje şi povestea propriu-zisă. Ideea mi-a venit în urmă cu vreo trei ani, când a fost propusă o nouă lege a cinematografiei, conform căreia concursul la Centrul Naţional al Cinematografiei se dădea după un decupaj regizoral. Asta mi-a provocat amintiri din facultate, din momentul în care m-am apucat de cinema, în şcoală trăind mereu cu un anume tip de limitare. Şi mi-am adus aminte că şi acolo mă duceam cu un decupaj regizoral pe care-l făceam singur acasă, cronometrând cadrele din film. Şi de la aceste amintiri a pornit acest film. Evident, filmul conţine şi o interogaţie asupra felului în care eu am început să fac cinema.”
M-am format în limita peliculei de 35mm, a necesităţii de a planifica fiecare cadru. Tot datorită acestor restricţii s-a dezvoltat şi preferinţa mea pentru repetiţii şi cadre lungi”, mai spune regizorul, amintindu-şi perioada sa de început.
”Filmul a avut şapte variante de scenariu. L-am făcut cu un fel de nostalgie pentru peliculă, am vrut să funcţioneze ca un fel de oglindă întoarsă şi m-au interesat mai puţin acţiunile personajelor, pe care le descoperi din mers. “Când se lasă seara peste Bucureşti” este un si un soi de stare, este un moment al zilei pe care nu-l vedem în film, un soi de poezie care funcţionează în contratimp cu “metabolismul”. Titlul acesta este legat cumva de cum văd eu meseria asta.”
Rolul regizorului din film este interpretat de Bogdan Dumitrache, protagonist şi în “Poziţia copilului”, distins anul acesta cu Ursul de Aur la Berlin. Bogdan Dumitrache vorbeşte despre cum au decurs filmările la ”Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism”: ”A fost o căutare pe care am desfăşurat-o împreună. A fost una dintre dăţile când m-am simţit foarte implicat într-un proiect, în care căutam împreună şi atunci când găseam lucruri bune, le intercalam în film. Au fost multe discuţii. A fost o lună de repetiţii în care am discutat tot, nu au fost indicaţii în sensul clasic. Ştiam textul, dar l-am tot rescris, jucându-l. Am avut timp să asimilăm şi să îmbogăţim personajele.”
Criticul Magda Mihăilescu despre “Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism”: ”Fascinaţia filmului vine tocmai dintr-o anumită destrămare a magiei lucrului pe platoul de filmare. Există însă ceva comun în toate aceste filme despre film. Regizorul este un om singur. Pentru că personajul principal, regizorul, deşi are o aventură cu actriţa, totuşi este un om singur. Aşa era şi personajul din Noaptea Americană, aşa era şi personajul din Secvenţe” al lui Alexandru Tatos. Se vede asta din mersul lui, din felul în care fumează, din întregul lui comportament.”
“Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism”, al treilea lungmetraj al cineastului român Corneliu Porumboiu (după A fost sau n-a fost?” şi Politist, adjectiv”), a fost deja selecţionat în competiţiile festivalurilor internaţionale de film de la Locarno, Sarajevo, Toronto şi New York. “Cu filmul câştigător al premiului Camera dOr din 2006, „A fost sau n-a fost”, Porumboiu şi-a câştigat reputaţia de regizor şi scenarist cu o ureche bună pentru dialog şi un interes în vastele ramificaţii ale adevărului” scrie publicaţia Variety.