The Institute
The Institute - Cartierul Creativ şi alte proiecte care pun în valoare dinamismul şi diversitatea culturală din Capitala României
Carmen Săndulescu, 21.04.2019, 14:33
Ideea de
creativitate pare să fie foarte prizată pe multe meridiane. În literatură sau
ştiinţă, sport sau marketing, în comerţ sau arte vizuale ne întâlnim cu
expresii ale ei în fel şi chip. Fie sub formă clasică – tablou sau carte,
banner publicitar sau bicicletă – fie pe telefon sau laptop.
De pe pagina
de Facebook aflăm că The Institute promovează industriile creative din
România, urmărind să contribuie la modernizarea României. Poate cel mai
cunoscut dintre proiectele lor se numeşte Cartierul Creativ şi a fost lansat în
2017, la Bucureşti. Vorbele sunt frumoase şi la obiect. Să vedem acum câteva
fapte.
Unul dintre proiecte s-a desfăşurat recent, în
trei week-enduri consecutive. The Institute şi
Institutul pentru Politici Publice (IPP), cu sprijinul Electrica SA, au repus
în valoare două clădiri reprezentative pentru Cartierul Creativ, aflate în
partea veche a oraşului Bucureşti. Ana Păun, coordonator comunicare
Cartierul Creativ (The Institute) explică:
Este unul dintre cele mai noi
proiecte pe care le desfăşurăm în Cartierul Creativ. Pentru că, în urma
recensământului naţional din 2011, a reieşit cumva că 9 din 10 case bucureştene
erau total sau parţial nelocuite. Mă refer aici la o serie de clădiri
importante din perspectivă culturală, patrimonială. În perimetrul Cartierului
Creativ există genul acesta de case foarte frumoase, foarte valoroase care, din
păcate, sunt şi astăzi nelocuite.Şi atunci ne-am gândit că am putea să le
atragem atenţia locuitorilor oraşului luminând din interior aceste case – ca şi
cum ar fi din nou locuite.
Bucureștiul a fost oraș – invitat în ediția de
anul acesta a Madrid Design Festival. Capitala României a fost prezentă cu o
expoziție dedicată Cartierului Creativ . Expoziția Bucharest Creative
Quarter@Madrid Design Festival a fost
susţinută de Institutul Cultural Român și The Institute şi a fost deschisă
publicului vreme de o lună şi jumătate. Acum, echipa de la The Institute se
pregateşte pentru noi provocări.
Principala este Romanian Design Week, ediţia a
7-a, care se desfăşoară la Bucureşti între 17 şi 26 mai. Acest adevărat festivalul,a devenit din ce în ce mai
complex de la o ediție la alta,. În 2019 el susține și amplifică discursul
industriilor creative locale, subliniind contribuția majoră a comunităților
creative. Şi felul în care ele transformară
Capitala într-un oraș cu adevărat european.
Ana Păun, coordonator
comunicare Cartierul Creativ explică Pe parcursul anilor, s-au
dezvoltat în oraşul nostru o serie de huburi
sau clustere creative, aşa le-aş
numi. Cum este cel de la Industria Bumbacului S.A. sau alte locuri unde – ca şi
în Cartierul Creativ – există o concentrare de business-uri creative, ateliere,
studiouri. Romanian Design Week propune un traseu prin aceste huburi creative.
Fiecare dintre ele organizează evenimente, de la petreceri la expoziţii, târguri
şi cafele personalizate – totul intră în programul RDW din acest an. Evident că
există şi expoziţia centrală, ca de fiecare dataă. În 2019 ea va fi gazduită de
clădirea BCR din Piaţa Universităţii, o clădire istorică care – atenţie – este
pentru prima oară deschisă publicului.
Expoziţia centrală va cuprinde peste 200 de
lucrări. Aşa încât, luna mai care de obicei aduce miros de bujori şi de tei,
sună tentant din multe alte puncte de vedere.