Teatrul Naţional Iaşi, cel mai vechi teatru din România
Recent, actorul Ion Caramitru, preşedintele UNITER, a anunţat intenţia de a organiza ediţia 2013 a Galei UNITER la Iaşi, în Sala Mare a Teatrului Naţional.
Luana Pleşea, 16.02.2013, 02:54
Recent, actorul Ion Caramitru, preşedintele UNITER, a anunţat intenţia de a organiza ediţia 2013 a Galei UNITER la Iaşi, în Sala Mare a Teatrului Naţional. Este pentru a doua oară când Gala pleacă” din Bucureşti, după ediţia din 2007, organizată la Sibiu, desemnat în acel an Capitală Culturală Europeană.
Pentru Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” din Iaşi, găzduirea acestui eveniment reprezintă “un echilibru între normalitate şi anormalitate”, după cum ne-a declarat regizorul Cristian Hadji-Culea, directorul instituţiei : “Teatrul Naţional din Iaşi e primul teatru naţional din România. Aici sunt cele mai vechi rădăcini ale teatrului românesc, cel puţin ale celui instituţionalizat, dar şi ale teatrului românesc, în general. Aici s-a jucat şi prima piesă în limba română, de către Gheorghe Asachi. Deci, din acest punct de vedere, este vorba de normalitate. Anormalitatea este că, într-o ţară mult centralizată cum e România, această Gală are întotdeauna loc la Bucureşti. Dar cum Iaşiul a fost numit de Carol I, după ce a pierdut titlul de Capitală a Moldovei, capitala culturii româneşti”, poate de aceea se organizează, iar ca o normalitate, la Iaşi, această Gală”.
Până prin anii 1850, Iaşiul a fost centrul mişcării dramatice în limba franceză din Ţările Române. În acea epocă, mai precis, în 1816, cărturarul român Gheorghe Asachi a organizat prima reprezentaţie în limba română: “Mirtil şi Hloe”, o prelucrare după Gessner şi Florian.
Considerată a fi cel mai vechi şi mai frumos lăcaş de acest gen din ţară, clădirea care găzduieşte actualul Teatru Naţional a fost construită între anii 1894 şi 1896, după planurile celebrilor arhitecţi vienezi Fellner şi Helmer, care au proiectat construcţii similare în Viena, Praga, Odessa, Zurich. Inaugurată odată cu teatrul, uzina electrică a acestuia a marcat începutul iluminatului electric în Iaşi. Intrată într-un program de reabilitare, Sala Mare a teatrului a fost reinaugurată în iunie 2012, având aceleaşi elemente arhitecturale precum cele din planurile iniţiale. Pe mijlocul sălii atârnă candelabrul cu 109 becuri din cristal de Veneţia, iar în sală un număr de 1.418 lămpi electrice iluminează alegoriile paradisiace, nimfele şi îngerii încadraţi de o structură rococo, pe plafonul pictat de Al. Goltz. Frumuseţea sălii l-a determinat pe preşedintele UNITER să ia decizia organizării Galei aici. Actorul Ion Caramitru a declarat, în acest context, că evenimentul va veni în sprijinul candidaturii Iaşiului la titlul de Capitală Culturală Europeană în anul 2021. Dacă oraşul ar ieşi câştigător, Teatrului naţional i-ar reveni un loc central în proiect. Din fericire, din punctul de vedere al capacităţilor, instituţia stă foart ebine. Directorul Cristian Hadji-Culea : “În acest moment, Teatrul Naţional Iaşi are 4 săli, deci se pot crea, practic, aproape toate tipurile de spectacole, având în vedere faptul că avem aproape toate tipurile de săli. În afară de sala cu scenă italiană, Sala Mare, mai avem Teatrul3(Teatrul la Cub), o sală pe care am construit-o ca să avem unde juca în perioada reabilitării Sălii Mari, care are 150 de locuri şi e foarte tentantă pentru regizorii care au lucrat sau îşi doresc să lucreze aici. Mai avem, într-o clădire anexă, istorică, prima uzină electrică a Iaşiului, unde a cântat Enescu şi a locuit Sadoveanu, sala Uzina cu Teatru, cu peste 100 de locuri, pe care o gândim şi o punem la dispoziţie, în principiu, căutărilor celor mai tineri şi o Sală Studio, tot de 100 de locuri. Cubul şi Uzina cu Teatru sunt deschise căutărilor de limbaj, în primul rând, şi pot permite ca montările să fie făcute în toate tipurile dorite. Pentru Uzina cu Teatru, am deschis anul acesta un concurs de debut în regie, care sperăm să aibă succes şi să ajungă de la un câştigător la mai mulţi, pentru că e interesul nostru, aici, în Iaşi, interesul trupei şi al oricărui teatru să caute să poată descoperi forme teatrale noi şi răspunsuri noi pentru un public nou”.
Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” din Iaşi are mai multe festivaluri în portofoliu, cu care ar putea fi integrat în programul Iaşi – Capitală Culturală Europeană, după cum argumentează directorul Cristian Hadji-Culea: “Unul dintre ele este legat de o mlădiţă a Teatrului Naţional din Iaşi. Vizavi de clădirea de astăzi era o sală în care s-a născut primul teatru evreiesc din lume. Avram Goldfaden a înfiinţat şi a jucat pentru prima dată teatru în limba idiş, pe care apoi l-a dezvoltat la New York. Deci, există un festival, care are deja vreo 15 ani şi în care vorbim despre influenţele comune ale evreităţii şi ale altor culturi europene. Festivalul a fost dezvoltat în timpul fostului director, domnul Ion Holban şi s-a desfăşurat destul de regulat. În ultimul timp, e o problemă de finanţare. Un alt festival pe care l-am făcut se numeşte Europa Est de tot”, în care vorbim din nou de confluenţe între spaţiile est şi vest europene. E un festival la care am adus şi toate teatrele din Moldova, refăcând într-un fel şi unitatea unei Moldove care are două graniţe de mult timp. Şi, având atâtea spaţii, ne propunem să dezvoltăm în timp un festival, Întâlniri”, legate de creativitatea teatrală, de limbajul teatral, în care să invităm spectacole selectate special pentru aceste calităţi, care să poată naşte discuţii despre capacitatea inovativă a regiei”.
Cum nu se ştie încă dacă ambiţia Iaşiului de a deveni Capitală Culturală Europeană se va concretiza, sigur rămâne faptul că Gala UNITER va fi organizată în Sala Mare a Teatrului Naţional pe 13 mai 2013. De asemenea, sigure sunt şi premierele stagiunii 2012-2013. Chiar la acest sfârşit de săptămână, celebrul regizor Silviu Purcărete vine pentru a doua oară în faţa publicului ieşean, de data aceasta cu premiera comediei “Pălăria florentină”, de Eugene Labiche. Iar în această primăvară, va reveni să lucreze la Cub regizorul Mihai Măniuţiu.