Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Tatiana Ţîbuleac, distinsă cu Premiul UE pentru literatură

Tatiana Ţîbuleac a fost decorată de președintele României, Klaus Iohannis, cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, cu ocazia Zilei Naționale a României.

Tatiana Ţîbuleac, distinsă cu Premiul UE pentru literatură
Tatiana Ţîbuleac, distinsă cu Premiul UE pentru literatură

, 01.08.2020, 09:47

Premiul i-a fost oferit tinerei scriitoare, fostă jurnalistă din
Republica Moldova, în semn de apreciere pentru activitatea importantă dedicată
creaţiei literare, pentru talentul şi profesionalismul de care a dat dovadă
de-a lungul activităţii sale, dobândind recunoaştere la nivel european. În
2019, scriitoarea Tatiana Țîbuleac a făcut parte din cei 14 laureați ai
Premiului Uniunii Europene pentru Literatură (EUPL), premiați în octombrie
2019, în cadrul ceremoniei de decernare a premiilor la Palatul BOZAR din
Bruxelles. Grădina de sticlă, romanul pentru care Tatiana Țîbuleac
a câștigat Premiul Uniunii Europene pentru Literatură, este, în mai multe
feluri, romanul unei întregi generații feminine și al unei povestitoare pe cât
de autentice, pe atât de surprinzătoare, scrie criticul Simona
Sora.


Am întâlnit-o
pe Tatiana la conferinţa The Power of Storytelling (octombrie 2019) şi am
vorbit cu ea despre scris, despre limbi, despre Chişinău şi despre Paris,
oraşul în care locuieşte acum. Am vorbit şi despre cum i-a modelat limba română
poveştile, despre rolul formator al bunicii ei, despre atenţia pentru poveşti
şi rezistenţa în faţa greutăţilor, despre controversele pe care le-a stârnit
romanul Gradina de sticlă (apărut la editura Cartier, 2018), despre Chişinăul
ei subiectiv şi despre Premiul UE.

Tatiana Ţîbuleac: Partea
cea mai emoţionantă în legătură cu Premiul UE a pentru mine a fost lectura în
limba română, pe scena Bozar-ului. Asta chiar m-a emoţionat, au venit mulţi români
în sală şi mi s-a părut că limba română, răsunând pe acea scenă a fost, de
fapt, un premiu în sine. Şi mi s-a părut că toată acea lume, scriitorii
premiaţi, s-au adunat acolo pentru a spune o poveste, iar vocea României s-a
auzit în egală măsură şi asta m-a emoţionat chiar mai mult decât premiul, care
a fost o bucurie neaşteptată. Încerc să mă bucur de aceste premii, dar mă
întorc la treaba mea, care este scrisul.


Există
în Chișinău o stradă, cea mai lungă şi mai anevoioasă stradă din lume. Pe strada
aceea, clădirile, copacii, semafoarele, chiar și lăzile de gunoi, chiar și
gropile știu cuvinte în limba rusă. Am pornit de la acest fragment din
Grădina de sticlă pentru a vorbi cu Tatiana Ţîbuleac despre relaţia ei cu
limbile. Tensionată, strânsă, imprevizibilă.

Sunt
oameni care vorbesc foarte bine o singură limbă, sunt oameni care vorbesc multe
limbi şi le vorbesc prost. Cred că eu fac parte din acea categorie de oameni
care se descurcă în mai multe limbi. Dar când trebuie să scrie sau să
folosească o limbă, limba îi alege. Acasă, eu vorbesc mai mult în engleză cu
soţul meu şi asta este limba în care pot povesti cel mai bine despre viaţa
cotidiană.


Trăind la Paris, aud
foarte multă franceză şi copiii mei preferă franceza oricărei limbi, este o
limbă pe care am îndrăgit-o mai ales datorită lor, şi eu am ajuns să asociez
franceza copilăriei şi jocurilor. Limba rusă, pe care o vorbesc destul de bine,
înseamnă foarte mult pentru mine, prin ea mă conectez la o literatură care îmi
place, ascult muzică în limba rusă. În acelaşi timp, când trebuie să scriu
ceva, româna este limba pe care o aleg şi care, la rândul ei, mă alege. Mi-am
dat seama că româna este limba cu care reuşesc să menţin o relaţie de prietenie
şi că este o limbă pe care o învăţ scriind. Pentru mine, limba română a devenit
şi mai dragă după ce am scris Grădina de sticlă. Pentru că am revizitat
Chişinăul, mi-am revizitat copilăria, curtea copilăriei în care am vorbit mai
mult rusa, şi mi-am dat seama că, de fapt, noi, eu şi limba română, ne
cunoaştem de foarte mulţi ani şi după această cea mai recentă carte a mea,
Grădina de sticlă, prietenia dintre noi a devenit şi mai strânsă.


Tatiana
Țîbuleac revine, în forță, într-un alt context și la un alt nivel, la tema
maternă, a copilului iubit/neiubit, a consecințelor tragice ale
neiubirii, a remușcării, într-o carte la fel de tulburătoare ca și
Vara în care mama a avut ochii verzi. Orfana care descoperă un Chișinău
multicultural a fost înfiată dintr-un orfelinat sătesc de o femeie singură și
ambițioasă, care vrea să-i ofere un viitor prosper ori poate cumpărată ca mână
de lucru și exploatată la fel de nemilos ca în romanele lui Dickens?
Întrebările te urmăresc și după lectura pasionantă a acestui roman de formație
a unei fete care crește între două limbi și două culturi, în anii când se
schimbă frontierele și sistemele politice
scrie Gabriela Adameșteanu
despre Grădina de sticlă.


Tatiana
Țîbuleac: M-am întrebat dacă Gradina de sticlă va fi
înţeleasă. Dacă scriitorii din România se vor conecta la realităţile din
Chişinăul pe care-l descriu eu şi, din fericire, s-au conectat mai mult decât
am putut să sper. M-am întrebat şi de ce ar citi un francez o poveste care se
petrece la Chişinău despre o fetiţă care încearcă să înveţe limba rusă în
detrimentul celei moldoveneşti, cum se numea în acele vremuri, şi care apoi a
devenit română. Vorbind cu traducătorul cărţii mi-am
dat seama că el a găsit cu totul altceva în această carte. Şi el mi-a spus că
lupta aceasta pentru identitate nu este ceva foarte străin, că multă lume se
regăseşte în această lupte. Nu cred că există un singur fel de a citi
Grădina de sticlă.





Evenimentul teatral „Horror Vacui”
Club Cultura sâmbătă, 22 februarie 2025

Evenimentul teatral „Horror Vacui”

Acest performance teatral și-a propus să realizeze o mediere emoțională și totodată să facă un apel pentru recunoașterea unei părți a...

Evenimentul teatral „Horror Vacui”
Foto: facebook.com/MuzeulMunicipiuluiBucuresti
Club Cultura sâmbătă, 15 februarie 2025

Arheologie digitală

Din vara anului trecut până la finalul lunii februarie a acestui an, la Muzeul Municipiului București (MMB), în cadrul sediului de la Palatul...

Arheologie digitală
Documentarul „Moartea lui Iosif Zagor”
Club Cultura sâmbătă, 08 februarie 2025

Moartea lui Iosif Zagor, un documentar premiat

Câștigător al premiului-mențiune la Astra Film Festival de la Sibiu și proiectat în deschiderea Festivalului One World Romania, Moartea lui...

Moartea lui Iosif Zagor, un documentar premiat
Foto: facebook.com/FILMIKON
Club Cultura sâmbătă, 01 februarie 2025

Festivalul Internațional FILMIKON

A doua ediție a Festivalului Internațional FILMIKON a propus o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și...

Festivalul Internațional FILMIKON
Club Cultura sâmbătă, 25 ianuarie 2025

Primii Cantacuzini în patrimoniul Muzeului Municipiului București

O nouă expoziție documentară este adusă în fața publicului de către Muzeul Municipiului București (MMB) în cadrul sediului din Palatul Suțu...

Primii Cantacuzini în patrimoniul Muzeului Municipiului București
Club Cultura sâmbătă, 18 ianuarie 2025

Book.art.est

Anul 2025 începe cu lansarea proiectului cultural „Book.art.est” – o expoziție internațională și multidisciplinară dedicată cărții ca...

Book.art.est
Club Cultura sâmbătă, 11 ianuarie 2025

“Vis. Viață”, un documentar de Ruxandra Gubernat

Cu experiență în proiecte sociale și cinematografice de impact, regizoarea Ruxandra Gubernat reușește să surprindă cu empatie felul în care...

“Vis. Viață”, un documentar de Ruxandra Gubernat
Club Cultura sâmbătă, 04 ianuarie 2025

Moromeții 3, finalul trilogiei inspirate de Marin Preda

Moromeții 3, în regia lui Stere Gulea, a fost unul dintre cele mai așteptate filme românești ale anului trecut și a încheiat o trilogie unică...

Moromeții 3, finalul trilogiei inspirate de Marin Preda

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company