Târgul de Artă MoBU
La finalul lunii mai, în Bucureşti, în incinta unui hangar aeronautic, la Romaero, a avut loc prima ediție a Târgului internațional de artă București - MoBU.
Eugen Cojocariu, 17.06.2023, 13:57
La finalul lunii mai, în Bucureşti, în incinta unui hangar aeronautic, la Romaero, a avut loc prima ediție a Târgului internațional de artă București – MoBU. Au participat peste 30 de galerii de artă, circa 200 de artiști vizuali, au fost evenimente, prezentări, ateliere, performance-uri și proiecții. Am stat de vorbă cu directoarea târgului despre acest eveniment, Demetra Arapu:
Sunt mai mult de 200 de artiști, 30 de galerii, spații artist-run care se adaugă peste această cifră de 30 standuri chiar și ale unor artiști independenți. Mai avem un colț care se numește Take off, o expoziție pe care am organizat-o special pentru această primă ediție. Cumva Take off – Decolare, fiind așa, pentru că noi ne aflăm într-un hangar aeronautic. De un an de zile lucrăm concret. Ideea a apărut acum mai mult timp. Sunt multe lucruri de făcut, e și spațiul foarte mare, deci, vă imaginați, e o muncă asiduă în orice caz. Ne-am propus să îl organizăm într-o hală industrială. Asta a fost intenția, ca să fie cumva brut, să avem înălțime mare, lumină naturală și libertate de mișcare, să putem acomoda multă artă contemporană, că despre asta e vorba, și în toate mediile ei de expresie. Ne-am propus de la bun început să facem și un program de conferințe și workshopuri, așa că aveam nevoie de un spațiu mare în orice caz. Și Romaero a picat tocmai bine. E un spațiu în care s-au organizat concerte înainte, petreceri, adică e ofertant și îl poți popula în multe feluri.
Cum a primit publicul acest nou târg de artă, cum s-a desfășurat organizarea lui și cum s-a manifestat interesul colecționarilor ne-a declarat tot directoarea Demetra Arapu:
A fost primit așa cum îmi doream, m-am implicat și ne-am implicat personal. Acest rezultat ni-l doream și avem parte de reacții pozitive atât din partea publicului, cât și din partea galeriștilor cu care ne-am împrietenit și cu care consider că am creat o structură solidă și conlucrăm într-un mod minunat. Nu au existat incidente, nu au existat animozități, discuții în contradictoriu. În principiu, lucrurile au mers bine, lucrurile din punct de vedere colaborare personală și între galerii și între tot ce mai implică organizarea unui astfel de eveniment. Am avut conferințe și invitați importanți, cum ar fi scriitorul francez Pascal Bruckner. Dacă există o piață de colecționari sau o platformă solidă, aici discuția e amplă. Părerea mea e că există putere de cumpărare, există apetit pentru artă contemporană. Poate există și pentru alt tip de artă, dar specializarea mea e artă contemporană, așa că mă focusez pe asta. Acum, din punct de vedere numeric, n-aș ști să mă exprim. Există oamenii care vor să cumpere, din motive personale, că e un cadou, că e o investiție. Am primit tot felul de întrebări. Important este să începi de undeva. Ideea e că asta e o oportunitate de a vedea artă contemporană în multe feluri, în multe medii, artiștii au fost aici, cei mai mulți, i-aţi întâlnit la standuri și aţi stat de vorbă cu ei. E excepțional, e o platformă și de networking. Am văzut, sigur, colecționari pe care îi știm cu toții, dar nu o să facem o listă acum, aici la noi și asta mă încântă.
Unul dintre evenimentele cele mai atractive ale târgului a fost reprezentat de expoziția retrospectivă a celebrului artist plastic și scriitor elvețian nonagenar, originar din România, Daniel Spoerri. Artistul este inventatorul curentului Eat Art și a fost unul dintre inițiatorii Nouveau Réalisme, curent artistic prin care obiectele din realitatea de zi cu zi sunt transpuse artistic. Despre participarea celebrului artist la MoBU, Demetra Arapu a declarat:
Colaborarea cu Daniel Spoerri, în speță cu galeristul lui de-o viață pe nume Thomas Levy, proprietar al Galeriei Levy din Hamburg, această colaborare a funcționat tot așa, la fel de trofic și organic, precum și colaborările cu galeriști, atât locali, cât și din străinătate. Am mers pe calea cea mai corectă și bătătorită. Pur și simplu am sunat, ne-am interesat, noi ne-am propus să îl invităm, fiind un artist de origine română nu foarte bine cunoscut la noi. Am adus 120 de lucrări din cele mai importante serii pe care le-a creat, cum ar fi seria Sevilla Black Series. A fost măgulit. Pentru deschidere ne-a trimis și un filmuleț de salutare și încurajare în care și verbalizează faptul că este absolut onorat și se bucură enorm că am reușit să organizăm asta.
Criticul și istoricul de artă Pavel Șușară a ținut să completeze câteva idei despre retrospectiva Daniel Spoerri:
El este originar din Galați. A plecat când era copil. Avea 10 ani când a plecat din România. E născut dintr-o familie evreiască și au emigrat părinții lui împreună cu el. El a inițiat unul dintre cele mai importante curente și atitudini care țin de o realitate frustă, de o realitate imediată, stopând cumva clipele comune, clipele cotidiene din viața omului și din viața colectivității. În instantanee care au devenit cumva martori pe termen lung în ceea ce privește natura umană, în momentele ei nu exemplare, ci în momentele obișnuite. Iar capacitatea lui de a surprinde această realitate prin decupaje, de a institui o altă realitate, prin colaje de obiecte și prin schimbarea legăturii dintre elemente, prin schimbarea sintaxei, creează și o morfologie artistică nouă, creează imagini absolut surprinzătoare și obiecte absolut surprinzătoare.