Studenţii sibieni cuceresc oraşul
În urmă cu aproape 25 de ani, actorul Constantin Chiriac începea la Sibiu construirea Festivalului Internaţional de Teatru mizând pe studenţi.
Luana Pleşea, 14.10.2017, 13:14
În urmă cu aproape 25 de ani, actorul
Constantin Chiriac începea la Sibiu construirea Festivalului Internaţional de
Teatru mizând pe studenţi. După proiectul Sibiu – Capitală Culturală Europeană
2007, acelaşi Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional Radu
Stanca, lansa proiectul Tineri, cuceriţi oraşul!. Acesta este
cadrul în care, în urmă cu trei ani, studenţii şcolii sibiene de teatru şi
management cultural au creat Microstagiunea Şcolii de Teatru Sibiene, devenită
anul acesta DATfest – Festivalul Departamentului de Artă Teatrală al
Universităţii Lucian Blaga din Sibiu. Festivalul s-a desfăşurat în
perioada 2 – 5 octombrie, sub titulatura Studenţii sibieni cuceresc oraşul.
Conf. univ. dr. Luminiţa Bîrsan,
managerul proiectului, despre ce înseamnă ca studenţii să cucerească oraşul: Ideea proiectului este să plece de pe băncile şcolii în spaţiile lor de joc
– săli de clasă, Studioul de teatru Cavas, Studioul Virgil Flonda, dar şi în
spaţiile oferite de Teatrul Naţional Radu Stanca, de Casa de Cultură a
Sindicatelor şi de Teatrul pentru copii şi tineret Gong, pentru a juca alături
de mari artişti şi pentru a se pregăti pentru ziua absolvirii. Este un festival
organizat de studenţii de la Teatrologie, management cultural şi de la secţia
Actorie, precum şi de cei de la master. Toţi studenţii departamentului, care au
jucat în stagiunea 2016 – 2017, s-au întrecut timp de patru zile pentru
premiile oferite de acest festival: Cel mai bun actor, Cea mai bună actriţă şi
Cel mai bun spectacol.
În continuare, tot conf. univ. dr.
Luminiţa Bîrsan vorbeşte despre spectacolele care au intrat în competiţia
DATfest – Studenţii sibieni cuceresc oraşul: Strategia
Departamentului de Artă Teatrală constă în faptul că studenţii care finalizează
studiile de licenţă lucrează cu tineri regizori. Au fost invitaţi de-a lungul
timpului regizori din România şi din străinătate pentru a ţine module de lucru
şi a face spectacole. Vorbim aici despre Bogdan Georgescu, care a realizat o
trilogie – Antisocial, #minor, Mal/praxis, despre Eugen Jebeleanu, care a
terminat la Sibiu spectacolul Familii, despre Cosmin Chivu, care a montat
musicalul Rocky Horror Show şi despre Eugen Gyemant, care a fost invitat să
facă un spectacol cu anul III Actorie, Avioane de hârtie.
Teatrul ca artă şi-a creat de-a lungul
anilor un loc special în Sibiu. Există festivalul, studiile de licenţă,
masterat, doctorat şi chiar o clasă de actorie la Liceul Onisifor Ghibu.
Există şi o colaborare continuă între toate acestea. De exemplu, în câteva
dintre spectacolele studenţilor au jucat şi actori profesionişti ai Teatrului
Radu Stanca. Şi tot actori profesionişti s-au aflat şi în publicul
festivalului DATfest. Fenomenul teatral s-a dezvoltat prin raportare la şi
împreună cu comunitatea sibiană. Din nou, asta s-a văzut în perioada celor
patru zile de DATfest, când sibienii iubitori de teatru au venit să îi vadă pe
studenţi jucând.
Actorul Alexandru Ion, co-fondator al
Festivalului de Teatru Tânăr Ideo Ideis din Alexandria şi membru al juriului
care a desemnat câştigătorii, a remarcat şi el această relaţie, vorbind despre
miza festivalului DATfest: Mi se pare că e o miză dublă. O
parte a ei ţine de sentimentul de coeziune pe care îmi place să cred că îl
creează în interiorul lor – faptul că toţi studenţii din facultate sunt aduşi
în cadrul aceluiaşi eveniment şi că funcţionează împreună ca un soi de grup
unitar mi se pare că e un lucru foarte sănătos, pentru că cred că lucrurile
astea îi aduc mai aproape unii de ceilalţi. Mai mult decât atât, există o
componentă a mizei care ţine de partea comunitară a poveştii – cred că e foarte
sănătos ca publicul dintr-un oraş care nu are neapărat dimensiuni spectaculoase
să poată să îi vadă pe studenţi, pentru că, până la urmă, unii dintre ei vor
deveni actori în acest oraş. E o creştere bilaterală. Şi publicul din Sibiu ia
contact cu tinerii studenţi, şi ei, la rândul lor, iau contact cu publicul.
Câştigătorul premiului pentru Cel mai
bun spectacol la a treia ediţie DATfest a fost Mal/praxis, în regia lui
Bogdan Georgescu. Cea mai bună actriţă şi Cel mai bun actor au fost aleşi doi
studenţi în anul III la Actorie: Simona Negrilă şi Radu Carp. Pe câştigători
i-am întrebat ce importanţă are pentru ei participarea la un astfel de
festival. Simona Negrilă: M-a ajutat foarte mult să îmi
depăşesc anumite limite, mai ales având în vedere faptul că publicul era foarte
aproape de noi, şi de o parte, şi de cealaltă. E cumva diferit. Şi, după mai
multe reprezentaţii, eu am prins încredere şi chiar îmi place foarte tare să
joc. E primul nostru spectacol. E ca la început. Mă gândesc ca pe viitor să se
dezvolte şi mai mult, să fie cât mai multe spectacole. Chiar e foarte
important, pentru că oferă oportunitatea studentului să joace, să fie în cadrul
unui festival, să fie premiat…. Radu Carp track: În primul
rând, mi se pare important pentru faptul că suntem studenţi. Consider că avem
nevoie de genul acesta de festivaluri, deoarece se creează o atmosferă,
spectacolele pe care le facem noi sunt văzute de cineva. Cea mai mare
importanţă a avut-o faptul că a fost primul nostru spectacol cu public, cu un
regizor care a venit special pentru noi şi asta a însemnat foarte mult.
Simona Negrilă a fost
recompensată pentru rolul din spectacolul Avioane de hârtie, în regia lui
Eugen Gyemant, iar Radu Carp pentru rolul din acelaşi spectacol, dar şi pentru
interpretarea din musicalul Rocky Horror Show, în regia lui Cosmin Chivu.