“Spre Nord”, un thriller psihologic românesc, inspirat din fapte reale
Spre Nord“, debutul în lungmetraj al regizorului Mihai Mincan, recompensat cu Premiul Criticii de Film, Bisato dOro, la cea de-a 79-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Veneția
Corina Sabău, 08.04.2023, 15:45
Spre Nord“, debutul în lungmetraj al regizorului Mihai Mincan, recompensat cu Premiul Criticii de Film, Bisato d’Oro, la cea de-a 79-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Veneția 2022 în cadrul secțiunii Venice Orizzonti”, dedicată filmelor ce lansează noi trenduri estetice și expresive în spațiul cinematografic, a intrat recent în cinematografele din România. “Spre nord” a câștigat și Premiul Publicului în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, care a ajuns la cea de-a 13 ediție anul trecut. Considerat un thriller psihologic, “Spre Nord” reprezintă una dintre cele mai ambițioase producții ale cinematografiei românești din ultimii ani. Proiectul este o coproducție a cinci țări: România (deFilm), Franța (Remora Film), Grecia (Studio Bauhaus), Bulgaria (Screening Emotions) și Republica Cehă (Background Films).
Acțiunea filmului este plasată în anul 1996 și se desfășoară pe o navă de marfă care traversează Oceanul Atlantic, urmând să ajungă în America. Pe nava respectivă, Joel, un marinar filipinez descoperă un pasager român, urcat clandestin. Știind că tânărul riscă să fie aruncat peste bord dacă va fi descoperit de căpitan sau ofițeri, Joel încearcă să-l salveze. Scenariul filmului, scris de Mihai Mincan în 2016, este inspirat dintr-un fapt real, petrecut în anii 90: încercarea unor români de a ajunge în America, ascunși într-o navă care transporta marfă.
Mihai Mincan: ”Deși am scris scenariul 20 de ani mai târziu, întâmplarea respectivă îmi spunea foarte multe despre lumea în care trăiam, despre momentul acela. Se părea că, deși trecuseră 20 de ani între evenimente, lumea se schimbase, de fapt, foarte, foarte puțin. Pe mine m-a interesat mai puțin direct subiectul emigrației. M-au interesat, în schimb, noțiuni ca Frica, Necunoscutul, mai exact Necunoscutul, care poate lua înfățișarea unui alt om. M-a interesat, de asemenea, să înțeleg ce presupune situația în care se află personajele respective, nevoite să-și încredințeze viața în mâinile unui necunoscut. Astea au fost noțiunile, întrebările catalizatoare pentru mine, cele pe care le-am avut în minte când am început să scriu scenariul. Pentru că, repet, pornind de la acel fapt real din 1996 mi se părea că, de fapt, vorbesc destul de mult despre 2016, un an cu multe atentate teroriste. În 2016 au avut loc atentatele teroriste de la Bruxelles, tot atunci a avut loc și atentatul de la Nisa, au murit foarte mulți oameni în acel an din cauza atentatelor teroriste cauzate în primul rând de diferențe religioase. Și am simțit atunci că lumea din jurul meu e aproape în pragul colapsului.”
O reprezentare îndrăzneață și de neclintit a situațiilor ce pot avea loc în apele internaționale. O poveste despre alegeri morale, bunătate și compromis, curaj și frică. O poveste care te pune pe gânduri chiar și la finalul genericului”, a scris publicația Intoscreens despre “Spre nord”.
Mihai Mincan: “Echilibristica asta morală pe care o practicăm în relație cu semenii noștri este oricum dificilă, iar diferențele culturale ale personajelor din film fac să fie și mai grea. Aceste diferențe dintre personaje, background-ul lor social și cultural atât de diferit m-au interesat foarte tare în momentul în care am început să scriu scenariul. Fiecare dintre noi vine într-o relație cu ceva diferit, propriu, dar în același timp există cumva posibilitatea ca aceste diferențe să se întâlnească la jumătate, în concepte precum sărăcia, de exemplu. Pentru personajele din film sărăcia era un concept comun, dar și acesta era perceput, înțeles diferit, în funcție de cultura fiecăruia. M-au atras foarte tare și diferențele acestea de limbaj din cauza cărora oamenii nu pot comunica într-un moment în care comunicarea era esențială. Cred că dacă personajele ar fi putut vorbi realmente unele cu altele, reușind să comunice cu subiect și predicat, să vorbească mai clar despre nevoile lor, poate că situația ar fi fost alta. Eu nu sunt un mare relativist moral, dar, pe de altă parte, nu sunt de acord nici cu ideea că Binele și Răul sunt foarte vagi, că diferă foarte tare de la om la om. Numai că în Spre Nord situația face ca totul să devină foarte complicat, miza fiecărui personaj fiind extrem de puternică.”
Producția aduce pe ecran o echipa de top: director de imagine – George Chiper-Lillemark DOP, Sound designer – Nicolas Becker, Sound Mixer – Cyril Holtz, Muzica – Marius Leftărache, Alesandro Cortini, Nicolas Becker, Montaj– Dragos Apetri. Distribuția filmului este internațională, formată din actori din Filipine, Taiwan, Franța, Bulgaria, iar rolurile principale sunt interpretate de tânărul actor germano-român Niko Becker și de Soliman Cruz, un cunoscut actor filipinez. Dialogurile din film se desfășoară în șase limbi: engleză, tagalog, spaniolă, română, bulgară și mandarină.