Sezonul cultural româno-francez în cadrul Timișoara 2023
Victor Brauner (1903-1966) si Constantin Brâncuși (1876-1957) reprezintă două dintre cele mai importante figuri culturale și artistice române, cu ecouri puternice la nivel internațional.
Ion Puican, 11.02.2023, 09:43
Victor
Brauner (1903-1966) si Constantin Brâncuși (1876-1957) reprezintă două dintre
cele mai importante figuri culturale și artistice române, cu ecouri puternice
la nivel internațional. Victor Brauner a fost pictor, sculptor și poet
suprarealist, unul dintre reprezentanții de seamă ai curentului, artist evreu
originar din România. Constantin Brâncuși este considerat părintele sculpturii
moderne și al limbajului artistic contemporan din întreaga lume. Cele două mari
figuri artistice au dedicate două expoziții complexe în cadrul programului
Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023, Victor Brauner: Invenții și
magie, în perioada 17 februarie – 28 mai, şi Constantin Brâncuși: Surse
românești & perspective universale, în perioada 30 septembrie 2023 – 28
ianuarie 2024. Despre cele două expoziţii
extraordinare și despre Bienala Art Encounters de la Timișoara (19 mai – 16
iulie 2023) am stat de vorbă cu Ovidiu Șandor, președintele Fundației Art
Encounters, partener co-organizator al evenimentelor:
Sigur, în această seară am prezentat aici
contribuția Fundației Art Encounters, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă
și cu Institutul Francez la programul Capitală Culturală. Întreg programul e un
program foarte ambițios, cu evenimente deosebite în toate domeniile. Din punct
de vedere al implicării fundației noastre, întâi vorbim de o expoziție Victor
Brauner, o primă retrospectivă adevarată a lui Victor Brauner în țara sa
natală, un artist, din păcate, mult prea puțin cunoscut în țară și sperăm să
contribuim la schimbarea acestei situații, cu foarte multe lucrări împrumutate
de la Centrul Pompidou din Paris, cu lucrări aduse din diverse muzee din țară.
O expoziție care cred că va oferi publicului șansa de a descoperi sau
redescoperi acest artist surealist, foarte important pe plan internațional. Un
artist evreu născut în România, a cărui viață cred că e o poveste importantă
legată de perioada celui de-al Doilea Război Mondial, importantă și astăzi, din
păcate, ținând cont de ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Urmează apoi
Bienala Art Encounters, deja la cea de-a cincea ediție, se întâmplă să fie în
acest an special 2023, un eveniment care se va uita la relația dintre artă și
tehnologie, sub bagheta curatorială a lui Adrian Notz, un curator elvețian. O
expoziție care, dacă celelalte două expoziții prezintă figuri culturale de
patrimoniu,
Bienala este genul de eveniment care prezintă contribuția tinerei
generații din România, din estul Europei, dar și a unor artiști internaționali
importanți la prezentarea a ceea ce se întâmplă în ziua de azi în lume, modul
în care relaționăm cu cu arta, cu tehnologia și cu tot ce ne înconjoară. Pe 30
septembrie este planificată deschiderea expoziției Brâncuși, prima
retrospectivă Brâncuși în ultimii 50 de ani în România și în Europa Centrală și
de Est. Aducem cumva, simbolic, acasă, lucrările de maturitate ale lui Brâncuși
din muzee precum Centrul Pompidou, Tate Modern Londra, Fundația Guggenheim
Veneția, alături de lucrările, mai ales de tinerețe, care se află în muzeele
din țară, Muzeul Național de Artă București, Muzeu Național de Artă Craiova, o
expoziție din nou organizată împreună cu Muzeul Național de Artă din Timișoara
și cu Institutul Francez.
Ce
va aduce expoziția Victor Brauner: invenții și magie pentru public?
Ovidiu
Șandor:În cazul lui Brauner vor fi foarte multe lucrări,
foarte multe pictură care e poate tehnica cea mai cunoscută a lui, alături de
desene importante din opera sa. Aici vorbim de lucrări care acoperă atât
contribuția sau activitatea lui Brauner în perioada în care a trăit și a lucrat
în România, mai ales la București, în anii 20-30, el fiind unul dintre stâlpii
avangardei de la București, alături de lucrări din perioada în care a trăit în
Franța, anii 40 până la moartea sa, în anii 60. Deci va fi o expoziție care va
arăta întreaga carieră. Vor fi și câteva sculpturi ale sale. Va fi un interviu
filmat cu Victor Brauner. Vor fi câteva dintre lucrările lui celebre, inclusiv
acea lucrare în care se auto-pictează cu un ochi rănit, lucru care în realitate
se întâmplă câțiva ani mai târziu, când, într-o încăierare într-un bar, un
prieten îi scoate un ochi. Deci, această formă de premoniție, foarte aliniată
de fapt gândirii surrealiste, care consideră că există această relație cumva
ascunsă între realitate și ireal, între viață și vis, între lucrurile certe și
magie și așa mai departe.
Ovidiu
Șandor ne-a dezvăluit și surprizele marii retrospective Constantin Brâncuși -
surse românești și perspective universale:
În cazul lui Brâncuși vorbim de un număr
important de sculpturi, atât sculpturi din perioada lui inițială, cât și
sculptură din perioada lui matură. Expoziția Brâncuși, curatoriată de Doina
Lemny, încearcă să arate această transformare a lui Brâncuși de la tânărul
artist care pleacă din România, încărcat de tradiția și de cultura de aici și
descoperă sigur, la Paris, un univers cultural internațional impresionant. Iar
expoziția arată transformarea prin care trec lucrările lui Brâncuși, ajungând
la acele forme rafinate de relevanță universală. Alături de sculptură, vom
aduce un set important de fotografii făcute de Brâncuși, o componentă a operei
sale, poate mult prea puțin cunoscută și apreciată în România. Dar, de fapt,
Brâncuși descoperă la un moment dat aparatul de fotografiat și petrece mult
timp în a-și așeza atent lucrările în studio, a aștepta lumina potrivită, le
fotografiază în diverse poziții, în diverse combinații de socluri și lucrări
și, din punctul meu de vedere, dacă vreți, este un fel de lecție prin care
Brâncuși ne învață cum să privim sculptura sa. Sigur, alături de acestea vor fi
desene ale lui Brâncuși, va fi corespondența lui Brâncuși cu anumiți prieteni
din țară, precum și filme, atât filme filmate de către Brâncuși sau filme
filmate de către alți artiști importanți ai vremii, care îl arată pe Brâncuși
lucrând.