Rezidența de artiști „Soleil de L’Est”
O nouă expoziție a Asociației Soleil de LEst s-a deschis în foaierul Media al Teatrului Național din București.
Ion Puican, 11.12.2021, 17:02
Expoziția reprezintă etapa București a proiectului Rezidența de artiști Soleil de L’Est, la Luynes, pe Valea Loarei, Franța” și reunește lucrări ale pictorilor români contemporani care au participat la rezidențele de artiști conduse de asociație în perioada 2001-2021. Lucrările expuse sunt realizate după întoarcerea în țară de pe meleaguri franceze, sub influența impresiilor și a emoțiilor acumulate pe parcursul participării la aceste rezidențe. Am stat de vorbă cu unul dintre curatorii expoziției, Valentin Tănase, despre Asociația Soleil de L’Est”, despre actuala expoziție și despre artiștii prezenți pe simeze:
Expoziția prezentă este organizată de Asociația Soleil de LEst”, care își desfășoară activitatea în cea mai mare parte în Franța, acolo ea invită artiști plastici din România pentru stagii de creație, rezidențe de artiști, cu capacitatea și posibilitatea de a vedea și de a se informa în centre culturale importante din Franța. Expoziția prezentă cuprinde opera a 65 de artiști contemporani de toate vârstele. Există și artiști aflați la pragul senectuții, artiști în plină maturitate creatoare, dar și artiști tineri aflați în pragul afirmării și al căutării unui drum în această zonă dificilă a artei. Avem chiar și lucrări ale unor artiști care ne-au părăsit în ultimul an, pentru că am dorit să le aducem un omagiu în acest fel. Expoziția este extrem de variată, pentru că artiștii vin din zone și din medii diferite. Fiecare are un stil propriu, se exprimă, fiecare dintre ei, cu maximă sinceritate. Nu există niciun fel de restricție cu privire la stiluri, la genuri, la tehnici de lucru, dar aș spune că un numitor comun care-i leagă pe toți este acesta respect pentru meșteșugul artistic și pentru sinceritatea actului de creație. Cam acestea ar fi coordonatele acestei expoziții, eclectice ca orice expoziție colectivă, dar care oferă o paletă a ceea ce se face astăzi în arta contemporană românească.”
Valentin Tănase ne-a dezvăluit câteva dintre dedesubturile organizării unei astfel de expoziții și despre câţi artişti români au participat la taberele de creaţie Soleil de LEst”:
Organizarea unei expoziții este o activitate în sine, care cere anumite coordonate. În primul rând suntem obligați de spațiul expozițional. Pe de altă parte, chiar dacă am oferit posibilitatea artiștilor să aducă cu deplină libertate orice fel de lucrări, curatorul trebuie să știe să le organizeze între ele, ca să se armonizeze cromatic, stilistic, un lucru care nu este întotdeauna ușor. Sigur că fiecare lucrare trebuie pusă într-un fel în valoare, și pentru că fiecare dintre artiști are orgoliul său personal, trebuie să facem în așa fel să găsim soluția în care fiecare artist să fie bine pus în valoare, să nu fie eclipsat, să spunem, de un alt artist care e așezat în preajma sa, deci sarcina e destul de delicată și cere mult timp, răbdare, și într-adevăr o anumită dexteritate. Sunt încredințat că au fost peste 100 de artiști, și practic, aș spune că multe din numele importante ale artei românești contemporane au fost într-un fel sau altul în Franța, sub egida acestei Asociații Soleil de LEst”. De multe ori expozițiile s-au făcut în Franța, pentru că Asociația stabilește, și în trecut și în prezent, numeroase contacte cu entități culturale din Franța, primării, centre culturale, organizații, pentru a găsi spații de expunere. În același timp, asociația a editat mai multe albume, a prezentat în mass-media aceste expoziții și artiștii români contemporani. Promovarea artei românești în Europa Occidentală este o preocupare a acestei asociații, pe lângă expozițiile care se fac și care, bineînțeles, și ele fac parte din exact această promovare artistică.”
Cum se desfășoară stagiul de rezidență? Valentin Tănase:
În primul rând, artiștii sunt invitați în locuri de intensitate artistică, culturală, istorică din Franța, unde au creat alți artiști, unde s-au inspirat corifei ai artei universale, și unde pot găsi repere ale devenirii artistice istorice. În același timp, aceste tabere îi pun în contact pe artiști, care altfel poate că nu se văd foarte des, au această oportunitate de a dialoga, de a face schimb de păreri, de opinii, de a se îmbogăți reciproc în funcție de experiența pe care o are fiecare. Asociația Soleil de LEst” are într-o colecție permanentă opere ale multora dintre artiștii contemporani și ele sunt itinerate de multe ori în expoziții temporare, în diverse centre importante, nu doar în Franța”.
Artistul plastic Victor Dima, unul dintre cei 3 curatori ai expoziției, ne-a vorbit și el despre rezidențele de artiști Soleil de L’Est”:
Noi am convocat artiștii care au participat de-a lungul timpului la taberele organizate de asociație și fiecare artist a dat lucrarea pe care a considerat-o cea mai reprezentativă pentru momentul actual al stadiului de creație în care se regăsesc fiecare dintre dânșii. S-au făcut expoziții și în Olanda, în Belgia, Austria, publicul din țările vest-europene a avut ocazia să ia contact cu artiștii din estul Europei, cu operele lor în special, și în felul acesta să își dea seama de preocupările actuale ale artei plastice din această zonă a Europei. De regulă, la tabere participă 4-5 artiști.Artiștilor li se asigură cazare, li se asigură materiale de lucru și în perioada taberei respective avem posibilitatea să facem documentare în zonele respective şi chiar în zone mai îndepărtate. Luăm contact și cu artiștii zonali, cu operele lor, se fac schimburi de experiență, de impresii, și în perioada de ședere se realizează o serie de lucrări f în plein-air sau în atelier, fiecare după cum consideră că poate lucra cât mai eficient, și să se exprime cât mai bine pentru a lăsa opere reprezentative.”
Victor Dima ne-a vorbit şi despre pandemie și cum a resimțit-o din punct de vedere artistic:
Ar fi două puncte de vedere, aș zice diametral opuse: pe de-o parte, ca pe toată lumea, ne-a afectat această pandemie, dar sub aspectul artistic consider că poate a fost o oarecare binefacere, în sensul că artiștii au avut mai mult timp de creație, fiind într-un fel obligați să stea mai mult în atelier decât să se disperseze în alte activități care ar fi perturbat oarecum munca de creație. Și faptul că avem lucrări pe care eu le consider de foarte bun nivel artistic e o dovadă că pandemia, dacă ne-a afectat ca persoane fizice, ca artiști eu cred că a adus un oarecare beneficiu.”