Regizorul Mihnea Chelaru, nominalizat la Premiile UNITER
Teatrul Naţional Radiofonic - Radio România a primit trei nominalizări pentru Premiile UNITER (Premiile Uniunii Teatrale din România) la categoria Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic.
Corina Sabău, 09.04.2022, 17:00
Teatrul Naţional Radiofonic – Radio România a primit trei nominalizări pentru Premiile UNITER (Premiile Uniunii Teatrale din România) la categoria Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic. Este vorba de spectacolele Un secol de teatru românesc la Chişinău – Revanşa memoriei interzise, scenariu de Mariana Onceanu, Radio Noir. Povestiri polițiste (Sezonul 1), dramatizare radiofonică de Mihnea Chelaru, şi Cazul Tudor Vladimirescu, scenariu radiofonic de Gavriil Pinte.
Invitat la Club Cultura, regizorul Mihnea Chelaru este recunoscut drept un inovator în domeniul artei sunetelor, spectacolele și creațiile sale sale primind numeroase premii la importante festivaluri internaționale dedicate teatrului radiofonic, ca New York Festivals Worlds Best Radio Programs/ Festivalurile Celor mai bune Programe de Radio din Lume și Concursul Internațional de Creații Radiofonice de un minut de la Montreal.
Am vorbit cu Mihnea Chelaru despre pasiunea sa pentru teatrul radiofonic, despre recenta nominalizare la Premiile UNITER, și despre cum a ajuns să adapteze radiofonic cinci povestiri din antologia Noir de București, publicată la Editura Tritonic. Cele 5 episoade au avut premiera în 2021 și au fost lansate în aceeași zi la Radio România Actualități și pe platforma eteatru.ro, secțiunea podcast. Mihnea Chelaru semnează atât dramatizarea radiofonică, cât și regia artistică și sound design-ul respectivelor producții inspirate de povestirile scriitorilor Bogdan Hrib, Tony Mott, Dan Radoiu, Daniel Timariu, Ștefan Decebal Guță. Mihnea Chelaru.
„În primul rând, sunt un fan al acestui gen, al literaturii noir, și în momentul în care am descoperit literatură noir românească de foarte bună calitate, mi-am dorit foarte mult să realizez acest serial. Atunci am avut o întâlnire cu Attila Vizauer, redactorul șef al secției Teatru Național Radiofonic, și cu scriitorul și editorul Bogdan Hrib și mi-am expus ideea mea care părea puțin nebunească, dar lor le-a plăcut și iată că s-a transformat în acest serial pe care aș dori să-l continui. Am ales titlul Povestiri polițiste. Sezonul 1 tocmai în ideea că voi continua proiectul, sper că vor urma și sezoanele 2 și 3. Pot spune că a avut succes, pentru că în momentul în care serialul a fost lansat online, s-a dublat traficul pe acea pagină, pe eteatru.ro, așa că pot spune că lumea apreciază povestirile polițiste. Mai mult de atât, chiar am câștigat public nou, am constatat că în pandemie multă lume a redescoperit teatrul radiofonic.”
Mihnea Chelaru este cel care a introdus înregistrarile „on location” în teatrul radiofonic din România. Se întâmpla în 2008, când a înregistrat spectacolul „Bărbierul din Sevilla”, regia Toma Enache. Au urmat alte spectacole („Argentina”, regia Ilinca Stihi, „Metamorfoza”, regia Ion Andrei Puican, „Over the Rainbow”, regia Mihnea Chelaru și Ion Andrei Puican, „Sărmanul meu tata”, regia Attila Vizauer) care au beneficiat de aceeași tehnică de înregistrare și au obtinut premii la festivalurile internaționale de gen.
Mihnea Chelaru: „Generația tânără este obișnuită să primească informația repede, dezvoltarea media a contribuit la acest lucru. Am observat și în festivalurile internaționale la care am fost, piesele care nu depășeau 40 de minute erau cele mai apreciate. Dacă depășesc 40 de minute, constatarea mea este că până și oamenii de radio se concentrează mai greu la o producție de gen, indiferent cât de bine este realizată. Eu, având și formația de regie film, am încercat să duc sunetul de teatru radiofonic înspre sunetul de film, dar păstrând totuși elementele care ajută teatrul radiofonic. Pentru că și tatăl meu a lucrat la Radio România, a fost regizor muzical tot la Teatrul Național Radiofonic, am ascultat teatru radiofonic de mic. Și îmi displăcea să aud o voce care părea înregistrată într-o încăpere, iar pe fundal se auzeau păsărele, nu puteam să fac legătura între elementele respective. De aceea am încercat să aduc actorul în cadrul original, astfel încât întreg tabloul să fie perfect, să pară că totul e înregistrat în același loc.”
Se pare că în pandemie publicul a redescoperit teatrul radiofonic. Există un interes tot mai mare pentru acest gen, spune Mihnea Chelaru. „Este un lucru pe care l-am remarcat, în multe țări, și mă voi rezuma să dau ca exemplu Rusia, Norvegia și Canada, secțiile de radio drama ale posturilor publice au desființate. Însă de câțiva ani s-a remarcat un trend ascendent al acestui gen, publicul este din nou interesat de teatrul radiofonic și au început să se redeschidă și unele dintre redacțiie care erau închise și să producă din nou spectacole. Și în America teatrul radiofonic dispăruse, acum 10 ani nu se mai făcea deloc teatru radiofonic, dar iată că recent au apărut o mulțime de producători particulari care fac teatru radiofonic, pe lângă posturile naționale. Este deci un gen care pare că revine. Anul acesta va avea loc Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, pe care noi, Radio România, îl organizăm de aproape zece ani. Cine vine la festival va vedea un grup de oameni pasionați, care iubesc teatrul radiofonic”
Cosmin Şofron, Daniela Ioniţă Marcu, Nicoleta Lefter, Ion Arcudeanu, Marius Călugăriţa, Cristi Dionise, Bogdan Isopescu, Sabina Lepădătescu și Alin Potop se numără printre actorii din distribuția producției de teatru radiofonic Radio Noir. Povestiri polițiste (Sezonul 1).