Regizorul Gavriil Pinte, nominalizat la Premiile UNITER
Trei dintre producțille Teatrului Naţional Radiofonic - Radio România au fost nominalizate la Premiile UNITER, categoria Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic...
Corina Sabău, 11.06.2022, 18:46
Trei dintre producțille Teatrului Naţional Radiofonic – Radio România au fost nominalizate la Premiile UNITER, categoria Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic: Un secol de teatru românesc la Chişinău – Revanşa memoriei interzise, scenariu de Mariana Onceanu, Radio Noir. Povestiri polițiste (Sezonul 1), dramatizare radiofonică de Mihnea Chelaru, şi Cazul Tudor Vladimirescu, scenariu radiofonic de Gavriil Pinte.
Gavriil Pinte a absolvit Facultatea de Actorie la Târgu-Mureș și Facultatea de regie la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică, Bucureşti. A realizat spectacole în teatrele din București, Satu Mare, Ploieşti, Baia Mare, Tulcea, Miercurea Ciuc, Giurgiu, Sibiu, Constanţa, Oradea, Timișoara. Din anul 1999 până în prezent este regizor artistic în cadrul Redacției Teatru a Societății Române de Radiodifuziune, în cadrul căreia a realizat mai multe spectacole de teatru radiofonic. A primit foarte multe premii pentru regie dintre care amintim Premiul UNITER pentru Teatru Radiofonic în 2OO2, 2OO3 și 2O11. Gavriil Pinte a realizat spectacole după viața și opera a numeroși scriitori: „Un tramvai numit Popescu – după viața și opera poetului Cristian Popescu (spectacol care s-a jucat la București și Sibiu, într-un tramvai aflat în trafic),”Ispita Cioran” – după viața și opera lui Emil Cioran, „Ghidul copilăriei retrocedate” – după Andrei Codrescu, „Călătoria” – după Constantin Abăluță, „şi cei din urmă vor fi cei din urmă” după Ioan Es. Pop.
Cel mai recent spectacol radiofonic semnat Gavriil Pinte, Cazul Tudor Vladimirescu, porneşte de la personalitatea lui Tudor Vladimirescu, care s-a născut în 1780. Tudor Vladimirescu a fost domn al Țării Românești şi conducătorul Revoluției de la 1821, unul dintre evenimentele care au marcat începutul procesului de renaştere naţională a României. În 1821, sub titlul „Cererile norodului românesc”, Tudor Vladimireascu făcea cunoscut programul revoluţiei, care prevedea, în primul rând, neamestecul puterilor străine în treburile interne ale țării și realizarea unor reforme. Este considerat primul document cu caracter constituţional din Ţările Române.
„Uneori Vladimirescu a fost idealizat, mortificat în clișee. Nu am intenționat să facem un spectacol patetic, dar, totodată a fost departe de noi orice gând parodic, orice mijloc de a-l ironiza și duce în derizoriu pe marele pandur. Ne-a interesat un erou care, mai înainte de orice, a fost om. Dar un om care a jucat un rol istoric de primă mărime și a ajuns erou național. Scenariul surprinde aspecte din viața publică a lui Vladimirescu, împletite cu aspecte din viața lui privată, împreună alcătuind ceea ce s-ar putea să fi fost cu adevărat el, un om viu”. Așa își explică, pe scurt, regizorul Gavriil Pinte intențiile sale despre spectacolul teatru radiofonic Cazul Tudor Vladimirescu.
Gavriil Pinte: „Versiunea radiofonică a fost precedată de o versiune de scenă, pentru că, inițial, spectacolul s-a jucat pe o insulă mărginită de brațele Jiului, la intrarea în orașul Târgu Jiu. Spectacolul s-a jucat noaptea, iar coloana sonoră a fost asigurată de formația Bucium, condusă de Andi Dumitrescu. Totul s-a petrecut live, aș putea numi acest spectacol o operă rock. Mi s-a părut potrivită muzica celor de la Bucium pentru acest spectacol pentru că rock-ul este o muzică rebelă, revoluționară, așa cum a fost și Tudor Vladimirescu ca personaj istoric. A fost un spectacol cu o distribuție numeroasă, 60 de artiști, iar în urma acestui spectacol am crezut de cuviință că este cazul să facem și o versiune radiofonică. Sigur că n-am avut cum să asigurăm pentru spectacolul radiofonic o distribuție formată din 60 de artiști, dar înregistrările au fost făcute special pentru versiunea radiofonică. La fel, scenariul a fost conceput având în vedere specificul și rigorile radiofonice, iar înregistrările au avut loc în incinta teatrului din Târgu Jiu. Mă bucur că acest specacol beneficiază și de o versiune radiofonică, pentru că este un spectacol important atât pentru mine, cât și pentru trupa de la Târgu Jiu, ocazie cu care le mulțumesc artiștilor pentru această colaborare extraordinară. Aș dori să adaug că trupa de actori a Teatrului Dramatic „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu este condusă de Cosmin Brehuță, un om minunat, un director total atipic pentru peisajul teatral românesc. Atât scenariul radiofonic, cât și cel pentru scenă își revendică paternitatea nu din clișeele care compun de multe ori, din păcate, imaginea lui Tudor Vladimirescu, ci din tragedia antică, din dramaturgia shakespeariană, având și câteva accente suprarealiste.”
Spectacolul realizat de Gavriil Pinte, prilejuit de Bicentenarul Tudor Vladimirescu și realizat în colaborare cu Teatrul Dramatic Elvira Godeanu din Târgu Jiu, îi are în distribuție, printre alții, pe Mihai Rădulea, Oana Marinescu, Cosmin Brehuță, Eugen Titu, Mădălina Ciobănuc, Monica Sfetcu, Georgiana Enache, Cornelia Diaconu, Adelina Puzdrea, Luminița Șorop,