Regizorul Alexandru Solomon, președintele Asociației One World Romania
Pe pagina Festivalului One World Romania, unul dintre primele evenimente culturale anulate din cauza pandemiei de coronavirus, există un document de poziție, un apel către Guvern pentru a ajuta sectorul independent, care va fi distrus de criza economică.
Corina Sabău, 02.05.2020, 15:08
Pe pagina
Festivalului One World Romania, unul dintre primele evenimente culturale
anulate din cauza pandemiei de coronavirus, există un document de poziție, un
apel către Guvern pentru a ajuta sectorul independent, care va fi distrus de
criza economică pe care deja o resimțim.
Despre felul în care a fost receptat
acest apel semnat de aproape 600 de organizații care desfășoară importante programe
sociale și culturale și despre ce implică reprogramarea unui festival de
anvengura One World Romania, am vorbit cu regizorul de film documentar Alexandru
Solomon, inițiatorul evenimentului și președintele Asociației One World Romania.
S-au creat niște facilități pentru cei
care lucrează în sectorul cultural, dar e vorba de facilități care se aplică
mai degrabă indivizilor, nu organizațiilor. În plus, există niște restricții
destul de nepotrivite pentru felul în care se lucrează în branșa asta. Adică
este nevoie ca oamenii să dovedească că nu au alte surse de venit, că nu au încasat
nimic în perioada recentă. Important este însă că a existat un soi de dialog,
asta e partea pozitivă a lucrurilor.
Dar instituțional, ca instrumente de
sprijin pentru sectorul acesta, nu s-a făcut prea mult. În ceea ce privește
OWR, pe de o parte, am avut noroc, festivalul fiind programat la nici o
săptămână după ce s-a decretat starea de urgență. Astfel că bugetul era
asigurat și am avut noroc că partenerii noștri nu au dat înapoi, cel puțin
deocamdată. Pe de altă parte, în perspectivă, această reprogramare înseamnă mai
multă muncă și acoperirea salariilor pentru echipă pe o perioadă mai lungă
decât cea estimată inital.
În plus, e vorba de efort suplimentar și din partea
echipei, efort care trebuie recompensat. Noi mergem înainte în formula
cunoscută și încercăm să păstrăm legătura cu publicul în diverse moduri, adică
există ofertă online de filme din partea OWR și vor exista și mai multe lucruri
în perioada imediat următoare. Dar cum și când vom reprograma festivalul nu
știm pentru că există foarte multe necunoscute. Se vorbește despre o repornire
graduală, dar cred că evenimentele cu public nu se vor relua prea curând.
De la primele ediții, One World Romania a fost conceput
ca un soi de platformă pentru film documentar, expresie a societății civile și
a drepturilor omului. Cum a ajuns festivalul la acest concept și cum l-a
dezvoltat în cei 13 de ani de existență, ne spune Alexandru Solomon:
Am ajuns la această formulă în timp,
pentru că ni s-a părut că este important ca filmul să existe în mijlocul
festivalului ca un soi de vehicul de comunicare între diverse părți ale
societății. Ni s-a părut că asta este ceea ce ne poate defini, ne poate crea un
loc pe piața culturală de evenimente din România. Cred că era nevoie de așa
ceva și dovada este că există atâtea ong-uri și oameni din sectorul acesta, de
cultură, artă și implicare socială, care se identifică cu festivalul.
Sigur că epidemia
care a venit peste noi e lucrul cel mai prost care ni se putea întâmpla, nu
eram pregătiți pentru asta, dar nici un festival din lumea asta nu era
pregătit. Situația asta ne-a făcut să renunțăm la un lucru care definea
festivalul, legătura asta până la urmă și fizică cu ceilalți, și ne-a împins
într-o zonă virtuală, online, care este opusul a ceea ce ne doream. Un festival
de film înseamnă comunicare, comuniune în fața unui ecran și apoi, cel puțin la
OWR, dezbateri, discuții.
Acasă, My Home,
documentarul de debut al regizorului Radu Ciornciuc, unul dintre filmele
favorite ale publicului la Sundance Film Festival 2020, urma să deschidă cea
de-a 13-a ediție a festivalului One World Romania. Acasă, My Home spune
povestea unei familii care a trăit timp de 20 de ani în sălbăticia din Delta
Văcărești, până când locul a căpătat statutul de zonă protejată – Parcul
Natural Văcărești – primul parc natural urban din România. Timp de patru ani,
regizorul Radu Ciorniciuc a urmărit marea aventură prin care a trecut familia
Enache: de la o viață în completă armonie cu natura, la traiul plin de
provocări din marea junglă urbană a capitalei.
Alexandru Solomon: E un film care, pe de o parte, reprezintă zona noastră de interes
pentru social, pentru combaterea discriminării și pentru minorități, iar asta
este și tema principală a ediției a 13-a a festivalului, există un focus pe
problemele romilor și discriminarea lor de-a lungul istoriei. În plus, Acasă,
My Home este un film foarte frumos din toate punctele de vedere, emoționant. Începuse
să aibă un parcurs international foarte promițător, a luat și un premiu pentru
imagine la Sundance, fiind, de fapt, primul film românesc care are această
performanță.
Secțiunea principală a
ediției de anul acesta a festivalului One World Romania, care urma să aibă loc
între 20 și 29 martie la București, dar va fi reprogamată, nu este întâmplător dedicată
minorității rome. Prin proiecția filmelor de și despre romi și organizarea de
dezbateri despre condiția lor, OWR va marca un moment simbolic în istoria
mentalităților în societatea românească: în sfârșit, după mai bine de un secol
și jumătate de la desființarea robiei, cei care îi consideră pe romi drept
egalii lor i-au depășit ca pondere pe cei care încă nu îi acceptă ca egali în
societate.