Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Regizorii de film Cristian Mungiu şi Bogdan Mirică

Şi anul acesta filmul românesc a fost bine reprezentat la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes.

Regizorii de film Cristian Mungiu şi Bogdan Mirică
Regizorii de film Cristian Mungiu şi Bogdan Mirică

, 02.07.2016, 10:25


Şi anul acesta filmul românesc a fost bine
reprezentat la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes. Cinci filme
româneşti au fost selectate pentru a participa la cea de-a şaptezecea ediţie:
lungmetrajul Sieranevada, regizat de Cristi Puiu, scurtmetrajul 4:15 P.M.
Sfârşitul lumii, scris şi regizat de Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Şarga
(ambii la debut ca regizori), scurtmetrajul de şcoală Toate fluviile curg în
mare, produs de UNATC, în regia lui Alexandru Badea (partcipant în secţiunea
Cinefondation) precum şi cele două producţii câştigătoare: Bacalaureat
(premiul pentru regie acordat lui Cristian Mungiu) şi Câini, regizat de
Bogdan Mirică, laureat cu premiul criticii FIPRESCI în cadrul secţiunii Un
Certain Regard.


Cristian Mungiu are deja un palmares bogat la
Cannes. Din cele patru lungmetraje semnate până acum de el, trei
au fost premiate pe croazetă. 4 luni, 3 săptămâni şi două zile a obţinut, în
2007, trofeul Palme d’Or, După dealuri a fost recompensat cu alte
două distincţii în 2012: pentru scenariu şi pentru interpretare acordat
protagonistelor Cristina Flutur şi Cosmina Stratan. Iar în 2016, Cristian
Mungiu a împărţit premiul pentru regie cu francezul
Olivier Assayas, acesta din urmă fiind recompensat pentru filmul Personal
Shopper. O recunoaştere bine
meritată, dar şi onorantă, consideră Cristian Mungiu, mai ales că este
acompaniată şi de aprecierea publiculului. Îndeosebi a publicului din
străinătate, chiar a diasporei româneşti, căci sunt multe situaţiile în
care, de fapt, noi suntem mai populari şi mai respectaţi în alte ţări decât
suntem în România, adaugă regizorul român, referindu-se şi la colegii săi
de breaslă.

De altfel, preferinţele publicului joacă un rol şi în alegerea
subiectelor pentru filmele sale, ne spune Cristian Mungiu: E
o intersecţie între lucrurile care mă preocupă pe mine personal şi care mă
emoţionează pe mine şi cele despre care cred că au un impact şi asupra
publicului. Din această însumare de preocupări încerc să construiesc un film
care să nu fie un curs de învăţământ socio-politic sau vreun comentariu social,
ci doar un produs cinematografic cu acţiune, cu întâmplări… De pildă, prin 4
luni, 3 săptămâni şi două zile, nu mi-am propus să fac un film care condamnă
comunismul şi nu mi-am propus să revizitez acea perioadă pentru a face o
cronică a anilor târzii ai comunismului. Am prezentat doar o întâmplare
personală pe care o ştiam eu din vremea aceea. Cel mai important este ca
oamenii să simtă că se uită la un film. Dacă, în plus faţă de emoţiile stârnite
de orice produs artistic, filmul ăla îţi pune şi nişte întrebări, cu atât mai
bine.



Cel mai recent film al lui
Cristian Mungiu, Bacalaureat, nu doar pune întrebări, dar reia una din
dilemele cele mai dureroase ale românilor şi, în acelaşi timp, atinge unul din
punctele sensibile ale societăţii: corupţia. Mai mult chiar. Face un arc peste
timp către primul film al lui Mungiu, Occident, din 2002, o comedie despre dilema tinerilor de atunci
de a pleca sau a rămâne în ţară. Bacalaureat, ultimul film, vorbeşte despre
cei care au ales să rămână, dar care se confruntă cu aceeaşi dilemă în ceea
ce-i priveşte pe copiii lor. Se poate vorbi despre un ciclu deschis de
Occident şi închis de Bacalaureat?

Cristian Mungiu: Eu
m-aş bucura dacă acest ciclu s-ar închide. Din păcate, cred că acest ciclu va
rămâne deschis şi că-l vom pasa copiilor noştri. Nu mă aşteptam ca după 15 ani
de la Occident să fim în acest punct. Nu mă aşteptam să reiau această temă,
speram ca lucrurile să progreseze în alt mod. Acum, însă, am revizitat tema din
altă perspectivă, din aceea a unui părinte cu mult mai multe griji decât aveam
acum 15 ani. Atunci noi credeam că vom putea schimba lumea de aici, inclusiv
pentru cei care vor avea copii. Astăzi, când mă gândesc ce sfaturi ar trebui să
dea părinţii copiilor lor, îmi dau seama că progresul nu e cel pe care-l
doream. Şi e dificil să dai vreun sfat sau să iei vreo decizie. Aşa că am
revizitat această temă care preocupă pe mulţi dintre părinţii care se află la
vârsta la care mă găsesc şi eu.



Bogdan Mirică, al cărui prim
lung-metraj Câini a fost desemnat de juriul
FIPRESCI cea mai bună peliculă la secţiunea Un certain regard, a
debutat ca regizor al scurt-metrajului Junkie în 2010. După propria mărturisire,
a descoperit cinematograful pe la 30 de ani când a început să scrie scenarii.
Este firească, aşadar, întrebarea: ce contează mai mult într-un film -
naraţiunea, firul epic al scenariului – sau inovarea pur cinematografică?

Bogdan Mirică: În cazul filmului meu, intenţionat am lăsat
naraţiunea în planul doi, pentru că nu este foarte greu să scrii o poveste
coerentă de la început la sfârşit. Dar eu am vrut să experimentez în ceea ce
priveşte senzaţiile. Adică am vrut să propun un film care să te lovească în
plex, dar nu neapărat prin poveste, ci prin tot, prin atmosferă. Am vrut să
aibă un impact care să nu fie exclusiv susţinut de naraţiune. Când spun că
naraţiunea e în planul doi, nu înseamnă că naraţiunea e şleampătă, ci că are
nişte elipse, nişte bucăţi care nu sunt duse până la capăt, dar care pot fi
completate de spectator, dacă este atent.



Scenarist al propriilor filme,
Bogdan Mirică recunoaşte că începutul unui nou film pleacă de la un amalgam de
senzaţii înainte de a primi o formă concretă, pe hârtie, mai întâi. Aşa s-a
întâmplat şi în cazul filmului Câini.

Scriu pornind de la
un sentiment, de la o emoţie care e destul de neclară în mine şi încet, încet,
lucrurile se decantează şi încep să creez o poveste în jurul acelei emoţii. În
cazul de faţă, era vorba de nişte amintiri de pe vremea când eram copil. Mi-am
petrecut nişte veri la bunica mea, la ţară. Acolo am văzut, uneori, nişte
conflicte între localnici, unele dintre ele destul de agresive. Peste ani,
mi-am dat seama că ce mă înfricoşase foarte tare, copil fiind, nu era
manifestarea violenţei, cât caracterul arbitrar al violenţei. Filmul meu
porneşte de la o realitate românească, dar nu m-a preocupat prea mult
reconstituirea realităţii. Filmul meu nu e realist, personajele vorbesc aproape
în parabole, timpul din film e unul care anumită licenţă poetică. Chiar mi s-a
spus că e o atmosferă aproape cehoviană. Dar asta m-a interesat acum să fac.
Dacă pe parcurs o să simt că artificiile astea artistice sunt doar balast şi că
trebuie să mă apropii mai mult de realitate, poate că o să fac şi asta.




Indiferent
ce film va alege să regizeze în viitor Bogdan Mirică, începuturile sale au fost
promiţătoare.

Expoziția „This Side of Paradise” - Marius Bercea
Club Cultura sâmbătă, 29 iunie 2024

Expoziția personală „Marius Bercea This Side of Paradise”

La Timișoara, la sediul Fundației Art Encounters, poate fi văzută până la jumătatea lunii august a acestui an o expoziție deosebită: prima...

Expoziția personală „Marius Bercea This Side of Paradise”
MoBU, la a doua ediție / Foto: RRI
Club Cultura sâmbătă, 22 iunie 2024

MoBU 2024

A doua ediție a Târgului Internațional de Artă Contemporană din București, MoBU, a fost organizată în perioada 29 mai – 2 iunie la...

MoBU 2024
Foto: facebook.com/TransilvaniaIFF
Club Cultura sâmbătă, 15 iunie 2024

Festivalul Internațional de Film Transilvania

A 23-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania se desfășoară în perioada 14-24 iunie, la Cluj-Napoca, și aduce un omagiu...

Festivalul Internațional de Film Transilvania
Afișul filmului „Trei kilometri până la capătul lumii”
Club Cultura sâmbătă, 08 iunie 2024

Emanuel Pârvu, premiat la Cannes

Filmul românesc „Trei kilometri până la capătul lumii”, selectat în competiţia oficială pentru Palm D’or la Festivalul...

Emanuel Pârvu, premiat la Cannes
Club Cultura sâmbătă, 01 iunie 2024

Filme noi cu Bogdan Dumitrache

De la înfiinţarea sa, în 2010, Cannes Film Festival Queer Palm a recompensat filme memorabile care reflectă diversitatea şi importanţa temelor...

Filme noi cu Bogdan Dumitrache
Club Cultura sâmbătă, 25 mai 2024

Expoziția „DAR”

  Expoziția va sta pe simezele muzeului până în luna septembrie a acestui an. Aceasta aduce în fața publicului iubitor de istorie o serie...

Expoziția „DAR”
Club Cultura sâmbătă, 18 mai 2024

„Galeria terapiilor” pentru copiii cu nevoi speciale

În perioada 24-26 mai, în orașul Brașov are loc evenimentul „Galeria terapiilor: inspirație pentru șansa copiilor cu nevoi speciale”,...

„Galeria terapiilor” pentru copiii cu nevoi speciale
Club Cultura sâmbătă, 11 mai 2024

Premiile Gopo 2024

Cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, care și-a propus să celebreze performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani...

Premiile Gopo 2024

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company