Radu Jude, trei nominalizări la Berlinala 2020
Ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Berlin oferă publicului cineast trei titluri semnate de către regizorul român Radu Jude.
Monica Chiorpec, 25.01.2020, 11:27
Ediţia de anul
acesta a Festivalului de Film de la Berlin oferă publicului cineast trei
titluri semnate de către regizorul român Radu Jude. Filmele Tipografic
Majuscul şi Ieşirea trenurilor din gară vor avea premiera internaţională în
secţiunea Forum a festivalului, în timp ce un al treilea proiect
cinematografic, lungmetrajul Somnambulii, va fi încadrat pe piaţa Berlinalei.
Cu detalii, regizorul Radu Jude:
Sunt trei titluri, dar unul este un film
încă în pregătire, în fază de proiect, care merge într-o piaţă foarte
importantă pentru proiectele cinematografice, la Berlinale Market. Celelalte
două sunt selectate în secţiunea Forum. Unul dintre ele este regizat integral
de mine, Tipografic Majuscul, o adaptare liberă după o piesă a Geaninei
Cărbunariu, care la rândul ei este bazată pe un dosar de Securitate al
adolescentului Mugur Călinescu. Celălalt film, Ieşirea trenurilor din gară,
este coregizat, este făcut împreună cu istoricul Adrian Cioflâncă, care l-a şi
generat, prin munca lui de zece ani, de a căuta materiale de arhivă legate de Pogromul
de la Iaşi, din 1941. Mi-a propus să facem acest film şi am acceptat.
Noile forme de
expresie cinematografică sunt încadrate în secţiunea Forum a Berlinalei. Ambele
titluri ale lui Radu Jude ating subiecte delicate din istoria României moderne,
într-o viziune inedită.
Nu doar că este un festival foarte
important, dar această secţiune Forum a selectat, de-a lungul anilor, filme
radicale, mai atipice, pentru că ambele filme sunt destul de diferite de
modelul narativ convenţional de cinema. Nu că acel model ar fi problematic în vreun
fel. Ele sunt, într-o măsură mai mică sau mai mare, nişte încercări de a
construi cinematografic sau de a explora realitatea cu ajutorul
cinematografului, într-o formă oarecum diferită.
Deşi nu le
consideră esenţiale, Radu Jude recunoaşte importanţa nominalizărilor şi a
distincţiilor acordate pe scenele marilor festivaluri de film din Europa. Este
bucuros să participe la Berlinala de anul acesta, iar crezul său în
cinematografie este reconfirmat cu această ocazie.
O cinematografie
sănătoasă înseamnă foarte multe lucruri, printre care şi acest lucru. Desigur,
uneori sunt întrebat de ce se mai produc aceste filme, dacă nu au suficient
public. Nu ştiu să dau un răspuns foarte precis, dar ştiu că, la un moment dat,
directorul Festivalului de la New York, care era şi profesor la o facultate de
film în America, acum câţiva ani le arătase studenţilor filme deAbbas Kiarostami, marele cineast
iranian. Dintr-odată, fiindcă se vorbea pe atunci despre un posibil război cu
Iranul, unul dintre studenţi a întrebat dacă aveau să fie bombardaţi acei
oameni din filmele lui Kiarostami. Cinematograful înseamnă şi asta, să ofere un
anumit mod, un chip şi un anumit limbaj al unei societăţi, al unei civilizaţii.
Din acest punct de vedere, este important. Este şi mai important dacă filmele
sunt reuşite în sensul de a capta şi de a transmite ceva mai adânc legat de
societate. Sunt importante distincţiile sau nominalizările, dar, deşi au rolul
lor, pe care nu îl neg, nu mi se par esenţiale.
La nivel
european, conform platformei web Cineuropa, peste 18 mii de pelicule au fost
produse, în statele membre ale Uniunii Europene, în perioada 2007-2017.
Cinematografia română îşi găseşte locul în acest clasament, însă Radu Jude
atrage atenţia asupra problemelor care ne ţin încă departe de topurile
europene, în ciuda participării sale la Festivalul de Film de la Berlin.
Cinematografia română este o cinematografie mică, dacă ne gândim la
numărul de filme produse anual în raport cu ţări ca Franţa sau chiar Polonia
sau Cehia. Este o cinematografie în care există din ce în ce mai puţin loc. Mă
refer la distribuţia care se face preponderent în mall-uri. Este un lucru
foarte bun, fiindcă în aceste multiplex-uri există condiţii de vizionare
decente. Doar că, fiind nişte locuri unde interesul comercial primează şi poate
că este normal să fie aşa, anumite forme de expresie nu mai au acces la public.
O altă problemă foarte mare ţine de educaţie. Mă refer la educaţie în general,
care este în continuare lovită, subfinanţată, dar şi la o educaţie specifică,
cinematografică, care nu există ca în alte ţări, la şcoală sau la liceu. Iar
asta ne plasează, evident, la coada clasamentului.
Tipografic Majuscul, o
adaptare după spectacolul documentar omonim semnat de Gianina Cărbunariu, va
avea premiera în România pe 21 februarie 2020. Din distribuţia celui de-al
şaptelea lungmetraj semnat de Radu Jude fac parte actorii Şerban Lazarovici,
Bogdan Zamfir, Ioana Iacob, Şerban Pavlu, Robert Arsenie, Bogdan Romedea,
Alexandru Bîscoveanu şi Alexandru Potocean. Ieşirea trenurilor din gară va
avea premiera în cinematografe în toamna acestui an, fiind produs de către Ada
Solomon, Carla Fotea şi Radu Jude, în colaborare cu istoricul Adrian Cioflâncă.
Iar Somnambulii, cel mai recent proiect de ficţiune scris de Radu Jude şi
produs de Ada Solomon, aşteaptă începerea filmărilor programate pentru această
vară. Cea de-a 70-a ediţie a Festivalului de Film de la Berlin va avea loc în
perioada 20 februarie – 1 martie.