Proiectul Deco ReMake
O privire 360 de grade a artelor decorative, din perspectiva conceptelor curatoriale și a practicilor artistice contemporane.
Ion Puican, 22.10.2022, 12:00
ARCUB (Centrul Cultural al Bucureștiului) și Uniunea Artiștilor Plastici din România au adus recent în atenția iubitorilor de frumos o nouă ediție a proiectului „Arte în București”, respectiv proiectul „Deco ReMake” – expoziții, ateliere, conferințe și master-class-uri, toate având în prim plan artele decorative. O privire 360 de grade a artelor decorative, din perspectiva conceptelor curatoriale și a practicilor artistice contemporane. Proiectul „Deco ReMake” a fost structurat în jurul unor expoziții centrale din diferite spaţii din Capitală. Proiectul s-a conturat din dorința de a educa și familiariza publicul larg cu tehnici și procese utilizate în realizarea obiectelor de artă decorativă.
Am stat de vorbă cu Dorina Horătău, coordonator general „Deco ReMake”, despre nașterea proiectului, direcțiile acestuia și echipa organizatoare:
„„Arte în București”, ediția a 9-a, o ediție dedicată artelor decorative. Am căutat titluri, și din seria pe care am propus-o, „Deco ReMake” a fost denumirea potrivită, „re-make” înseamnă resetare pentru mine, adică o actualizare a decorativelor. În ce sens? Artele majore împrumută foarte mult din tehnicile de bază ale artiștilor decoratori, însă le reașează pe niște principii ale artei contemporane și, mai mult de atât, pe un concept. Foarte mulți dintre artiștii care activează în zona decorativului, destul de greu reușesc să aibă curaj să treacă peste bariera aceasta a unui mesaj care să se ancoreze în ce se întâmplă în actualitate. La edițiile anterioare, decorativele erau integrate în artele majore, aveau forță mai puțină. La un proiect așezi, construiești, ai niște rezultate, există un impact pentru ceilalți. În afară de expoziții, am dorit să facem niște ieșiri în public ale artiștilor decoratori care să arate cum construiesc aceste obiecte, aceste lucrări, și care este tehnologia din spate. Noi avem niște rețete. E important felul în care folosești toate rețetele și toate formulele astea de materiale și cum conectezi mesajul pe care îl ai tu ca artist într-o formă care transmite ceva și totul devine un obiect cu mesaj. De cele mai multe ori se caută și se vede intenția asta de a căuta conectarea cu conceptualul și cu dialogul acesta către public, adică să inciți, să problematizezi. Anul acesta am lucrat extraordinar la producția expozițiilor împreună cu Ana Negoiță, curatorul general, Georgiana Cozma și cu Marian Gheorghe. E momentul să se întâmple un dialog între ce se întâmplă cu tinerii și garda veche.”
Curatorul general Ana Negoiță ne-a vorbit despre conceptele și criteriile artistice ce au generat „Deco ReMake”:
„Sunt două ciudățenii în proiectul acesta, ciudățenii luate și cu bune și cu rele, în sensul că e un proiect care nu a plecat de la un concept curatorial și să strângă lucrări în jurul acestui concept, așa cum se întâmplă adesea, care e o practică, ci a plecat de la un proiect organizatoric, un proiect care a strâns filiala, Filiala de Artă Decorativă, care înseamnă textile, sticlă, metal și ceramică, încercând să aducă oamenii aceștia împreună printr-un discurs care să fie spus. Aici vine rolul echipei curatoriale, căci nu sunt numai eu, toți ne-am asumat la un moment dat rolul acesta și a fost un dialog, a fost o muncă interdisciplinară, pentru că eu vin din perspectiva teoretică, colegii mei vin din perspectiva practică și a artistului practician, deci a trebuit să strângem toate obiectele astea fără a avea niște criterii curatoriale, ceea ce nu-i simplu, să faci o expoziție fără să ai niște standarde curatoriale, la nivel conceptual, astfel încât ele împreună să aibă un discurs unitar. Și atunci, firul roșu a fost să mergem pentru fiecare spațiu, să dăm o notă contemporană artelor decorative, pentru că e foarte important, noi încă luptăm un pic pe artele decorative care au un caracter static și atunci ele trebuie duse către instalații de obiect și către structuri interdisciplinare în interiorul artelor decorative, adică nu mai sunt doar textile sau doar metal, tehnicile mixte înseamnă o anumită privire asupra obiectului din punct de vedere al instalației și chiar structură performativă, cum este zona de video. Asta e foarte important și nu e ușor să integrezi tipul acesta de discurs în rândul generației de seniori.”
Nu în ultimul rând, președintele Uniunii Artiştilor Plastici, Petru Lucaci, ne-a împărtășit câteva cuvinte despre acest proiect:
„Este un proiect pe care noi l-am inițiat acum mulți ani și care a avut deja câteva ediții care s-au derulat în diverse contexte și în diverse locații. Încercăm să extindem plaja preocupărilor noastre în cât mai multe domenii, pentru că Uniunea Artiștilor Plastici, dincolo de faptul că are peste 6.000 de membri, are vreo 10 rute de carieră diferite, departamente care încearcă să își promoveze imaginea și să-și promoveze activitatea lor. De data asta am încercat să dăm prioritate artelor decorative, nu doar pentru că domeniul a devenit o zonă de artă majoră. Este un registru înnoitor, binevenit și care completează până la urmă scena de artă contemporană cu lucruri semnificative. Acum, secțiunea de arte decorative arată impecabil. Simeza este o simeză muzeală, aerisită, în care fiecare lucrare este pusă în valoare și relația dintre ele este expresivă și interesantă, provocatoare. Uniunea Artiștilor Plastici are un potențial uriaș, are atâția membri care sunt în mod individual foarte interesanți. Mai greu este să-i pui împreună și să creezi evenimente care să-i susțină din toate punctele de vedere, inclusiv din această perspectivă curatorială. Este un model de comportament. În ultima vreme, în ultimii ani, noi am încercat să insistăm pe acest tip de discurs vizual. Așa pot să articuleze un spațiu expozițional elevat, de interes și care să puncteze cu adevărat ceva pe scena artei contemporane din România”.