Producătoarea Anda Ionescu, selecționată în programul Berlinale Talents
Trei cineaste din România - producătoarea Anda Ionescu, directoarea de imagine Boróka Biró și actrița Marina Palii - au participat anul acesta la atelierul Berlinale Talents, desfășurat în cadrul Festivalului de Film de la Berlin (1-5 martie 2021).
Corina Sabău, 03.04.2021, 14:42
Trei
cineaste din România – producătoarea Anda Ionescu, directoarea de imagine Boróka
Biró și actrița Marina Palii – au participat anul acesta la atelierul Berlinale
Talents, desfășurat în cadrul Festivalului de Film de la Berlin (1-5 martie
2021).
Invitată la Club Cultura este Anda Ionescu, producătoare a patru filme
româneşti care au avut premiera mondială în 2020 în festivaluri internaționale: Mia îşi ratează răzbunarea, de Bogdan Theodor Olteanu, Otto Barbarul, de
Ruxandra Ghiţescu, Noi împotriva noastră, de Andra Tarara și Tatăl nostru,
de Andrei Dăscălescu. Anda Ionescu a luat contact cu cinematografia ca
industrie pe când studia în Danemarca, la Universitatea din Aarhus. Acolo a
fondat Aarhus Short Film Challenge, un festival de filme de scurtmetraj care îi
încuraja pe studenți şi absolvenți să realizeze filme independente. În aceeași
perioadă a creat, împreună cu câțiva prieteni pasionați de cinema, FilmSense, o
asociaţie concentrată pe programe educaţionale şi pe dezvoltarea unei platforme
de promovare a cinematografiei. În 2016, a lucrat cu o echipă
internațională la o miniserie SF, care s-a filmat în Qatar. După această
experiență, a lucrat ca producător la cele patru filme care au avut premiera în
2020, implicându-se în dezvoltarea şi finanţarea lor. Am vorbit cu Anda Ionescu
despre selecția în atelierul Berlinale Talents și despre cele patru filme
românești lansate anul trecut la care a fost producătoare. Berlinale Talents,
eveniment al Festivalului Internațional de Film de la Berlin, a reunit anul
acesta realizatori de film aflați la început de drum, pentru a le oferi atât o
platformă unde au avut ocazia să întâlnească alți oameni din domeniu și să își
creeze conexiuni, dar și un loc unde s-au bucurat de workshop-uri intensive cu
invitați de renume.
Anda Ionescu, producătoare: A fost o săptămână
care a concentrat foarte multă informație, lucruri noi, discuții, dezbateri, o
săptămână foarte creativă. Este interesant să intri ca într-o bulă timp de 5
zile, în care de dimineață până seara ești implicat continuu în programe și
trebuie să alegi între diversele oportunități pe care le ai la dispoziție ca să
profiți cât mai mult de ce se întâmplă. A fost o experiență, ceva foarte
aparte. O experiență importantă pentru toată lumea din industria filmului, dar
pentru producători cu atât mai mult, pentru noi e esențial să stabilești
legături cu alți producători, pentru că uneori este preferabil să produci un
film având mai mulți parteneri.
De aceea atelierele și evenimentele acestea
sunt sunt foarte utile, reușesc să aducă oameni aproape, te ajută să găsești
colaboratori pentru viitoarele proiecte, este important să duci lucrurile mai
departe și să le faci la alt nivel. În același timp, datorită Berlinale Talents, am avut acces la întâlniri și discuții cu regizori și artiști
scenografi de la care ai foarte multe de învățat. A fost o oportunitate să poți
povesti o oră cu artiști ca regizorul thailandez Apichatpong Weerasethakul sau
documentarista Kirsten Johnson. Au fost câteva discuții foarte importante cu
oameni cu care nu reușești oricând să iei contact, o oportunitate de dezvoltare
pe foarte multe paliere.
Prin Tangaj Production, unde
este asociată cu Anamaria Antoci, Anda Ionescu a produs două filme
independente, adică fără finanţare de la Centrul Naţional al Cinematografiei
(CNC): Mia îşi ratează răzbunarea, de Bogdan Theodor Olteanu, şi documentarul
Noi împotriva noastră, de Andra Tarara. La Otto Barbarul, de Ruxandra
Ghiţescu, a fost producător delegat prin Alien Film, iar la documentarul Tatăl
nostru, de Andrei Dăscălescu, a fost producător principal.
Anda Ionescu,
despre ce a motivat-o să se implice în proiectele respective:
Cred că am rezonat foarte tare cu poveștile și autorii lor. Înainte de
a ajunge la cele două proiecte, al Andrei Tarara și al lui Andrei Dăscălescu,
nu bănuiam că aș avea o inclinație pentru documentarele personale, dar mi-am
dat seama că mă atrage zona asta. Însă toate cele patru proiecte m-au atras de
la început, am simțit că sunt autentice, și cred că primul pas este să rezonezi
la ce ți se propune.
Ca producător trebuie să fii motivat, să-ți placă foarte
mult ce faci și să crezi în proiectul respectiv până la capăt ca să se
întâmple. Mi-am propus să fac proiecte cât mai diferite și să lucrez cât mai
mult, să învăț, a fost energia asta de la început. Și lucrurile s-au legat și
pentru că am cunoscut oamenii potriviți cu care să duc la sfârșit aceste
proiecte. Mă bucur pentru că toate lucrurile astea mă interesau, îmi doream să
văd cum se lucrează la un documentar, îmi doream să lucrez și cu regizori
debutanți, dar și cu regizori cu experiență, aflați la al doilea sau al treilea
film, ca Bogdan Theodor Olteanu și Andrei Dăscălescu. Așa că lucrul la aceste
patru filme a fost o experiență complexă, fiind proiecte diferite. Și a fost
intens și solicitant la un moment dat, pentru că toate aceste filme au avut
premiera în același an. Dar a ieșit bine și sper că voi continua cu aceeași
energie.