Producătoarea Ada Solomon, noua preşedintă a European Women’s Audiovisual Network
Producătoarea Ada Solomon a preluat preşedinţia EWA, o reţea care încurajează egalitatea de gen pentru femeile care lucrează în domeniul audiovizual, urmărind accesul şi oportunităţile de angajare şi finanţare pe plan european.
Corina Sabău, 03.03.2018, 11:25
Producătoarea Ada Solomon a preluat preşedinţia
EWA – European Women’s Audiovisual Network, o reţea care încurajează egalitatea
de gen pentru femeile care lucrează în domeniul audiovizual, urmărind accesul
şi oportunităţile de angajare şi finanţare pe plan european. Între obiectivele
EWA se numără crearea unei comunităţi puternice a profesionistelor din domeniu,
care împărtăşesc experienţe şi se susţin reciproc, precum şi promovarea
vizibilităţii conţinutului audiovizual realizat de femei. European
Women’s Audiovisual Network acordă anual premii la festivalurile DOK Leipzig,
WEMW-Trieste şi La Coruña. Ada Solomon:
Este o organizaţie care a crescut frumos în
ultimii ani şi care vorbeşte puţin şi face multe, atitudine care mie mi se
potriveşte. Organizaţia a fost creată în urmă cu câţiva ani, nu a venit ca
reacţie recentă pentru a proteja femeile din industria audiovizuală. Este o
organizaţie care se bazează mai degrabă pe împărtăşirea unor experienţe
pozitive, o construcţie în care cei care au mai multă experienţă încearcă să
împartă şi să transmită cumva colegelor mai tinere exemple de suces, o
construcţie bazată pe exemple de succes. Sigur că lucrurile se combină, dar
cred că există foarte multe exemple pozitive de bună integrare a femeilor în
această industrie şi opinia mea este că trebuie să le folosim şi să construim
folosindu-le ca exemple. Cel puţin asta este opinia mea şi pentru că în viaţă,
în general, mă orientez să folosesc partea pozitivă.
Moderarea dezbaterii Gender Representation in
European Films, în 2014, la Berlin, susţinerea unui masterclass la adunarea
anuală a membrilor EWA din 2017, iar anul acesta, la Trieste, participarea la
schema de mentorat pentru producătoarele de film aflate la început de drum sunt
câteva dintre activităţile susţinute de producătoarea Ada Solomon în cadrul
organizaţiei. Cred că este important de discutat
despre asta pentru că prezenţa feminină, atât din punct de vedere auctorial,
cât şi din punct de vedere al conţinutului filmelor, a crescut foarte mult în
ultimii ani, dar ea a fost aproape invizibilă mulţi ani de zile. Este foarte
interesat de constatat că în ultimii an -urmărind proiectele unor cineaşti mai
tineri sau consacraţi- există o revenire aproape obsesională către familie,
către comunitatea mică, de asemenea că este reevaluată în cinema figura
maternă. Pe de altă parte, am constatat că prezenţa unei femei într-o echipă -
iar audiovizualul presupune lucrul în echipă – este foarte importantă. Pentru
că o femeie poate fi foarte dedicată unui demers, are şi talent de mediator, şi
se poate dedica unui proiect cu un soi de delicateţe şi diplomaţie şi cu un ego
ceva mai puţin pregnant decât în cazul bărbaţilor. Şi atuurile acestea sunt de
exploatat.
Ada Solomon a produs şi coprodus peste 50 de
filme, care însumat adună peste 180 de premii la festivaluri din întreaga lume.
Este producătorul lungmetrajului Din dragoste cu cele mai bune intenţii,
semnat de Adrian Sitaru, dublu premiat la Festivalul Internaţional de la
Locarno 2011, precum şi al filmelor lui Radu Jude, Toată lumea din familia
noastră, câştigătorul premiului Heart of Sarajevo 2012, al Marelui Premiu
Bayard d’Or şi al Premiului pentru cel mai bun actor la Namur IFF, al Marelui
Premiu CinEast IFF, Aferim! – selectat în peste 30 de festivaluri şi premiat
la Berlin 2015 cu Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor, cu Marele Trofeu
la IndieLisboa, cu premiul FIPRESCI la Jameson CineFest Miskolci, cu Premiul
publicului la Let’s CEE Film Festival şi Bayard d’Or la Festivalul de Film
Francofon de la Namur, şi Inimi cicatrizate, recompensat între altele cu
Premiul Special al Juriului la Locarno şi Silver Astor – cel mai bun regizor la
Mar del Plata Film Festival. Ea este şi producătorul lungmetrajului Poziţia
copilului (2013), în regia lui Călin Peter Netzer,
primul lungmetraj românesc recompensat cu Ursul de Aur la Berlin.
Numai în 2017 Ada Solomon a produs cinci filme -
trei de ficţiune şi două documentare – considerate cele mai importante pelicule
româneşti ale anului: Un pas în urma serafimilor, scris şi regizat de
Daniel Sandu, Mariţa, în regia lui Cristi Iftime, Ţară moartă, în regia lui
Radu Jude, Ouăle lui Tarzan, regizat de Alexandru Solomon, Soldaţii. O
poveste din Ferentari, debutul în lungmetraj al Ivanei Mladenovic. Ada
Solomon: Aleg filmele în funcţie de oamenii care le
fac. Iar felul în care aleg oamenii este legat de modul în care văd eu lumea,
de valorile comune pe care le împărtăşesc cu aceşti oameni. N-aş putea lucra cu
cineva cu care nu împart acelaşi sistem de valori. Şi dacă mă opresc la filmele
produse în ultimul an, pot spune că am multe în comun cu realizatorii lor. În
primul rând, felul în care vedem lumea şi
felul în care dorim să o dezvăluim, să o arătăm publicului. Sigur că am
ales cu mare atenţie aceste filme, într-un film se investesc foarte mulţi bani
şi a face un film degeaba, un film care să ofere numai o oră jumătate de
divertisment, pentru mine nu este suficient. Consider că este de datoria mea să
ofer mai mult publicului, să-i ofer un subiect de dezbatere, o chestionare a
propriilor priviri către lume, a propriilor atitudini. Dacă reuşesc sau nu asta
rămâne de văzut. Dar eu fac ce ştiu şi ce pot pentru a stârni cumva aceste
lucruri.
În 2013, Ada Solomon a fost laureata Premiului
Eurimages pentru coproducţie, o distincţie oferită de Academia Europeană de
Film care recunoaşte rolul decisiv al coproducţiilor în industria
cinematografică din Europa. Un an mai târziu, a lucrat la coproducţia Toni
Erdmann, regizată de Maren Ade, filmată România şi nominalizată la categoria
cel mai bun film într-o limbă străină alta decât engleza a Premiilor Oscar
2017. În ianuarie 2018 a fost distinsă cu Premiul organizaţiei Central European
Initiative pentru contribuţie la dialogul intercultural în cadrul Festivalului
Alpe Adria Trieste. Ada Solomon este director de distribuţie la microFILM şi
iniţiatoarea Festivalului Internaţional de Film NexT. Este membră în board-ul
Academiei Europene de Film şi coordonator pentru Romania al European
Audiovisual Entrepreneurs (EAVE).